Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Predstavené produkty, spájajú premyslený dizajn, funkčnosť a udržateľnosť. Nábytok Materia vzniká s cieľom podporiť inšpiratívne stretnutia...
Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...
Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Dokument Územná štúdia školstva na 46-tich stranách mapuje komplexnú problematiku materských, základných a stredných škôl na území Bratislavy. Ide o výstupné dáta z územnej štúdie vo forme územnotechnických podkladov. Súčasťou sú, okrem všeobecnej analýzy stavu školskej infraštruktúry v meste, aj pasporty jednotlivých škôl, ktoré obsahujú údaje o školských areáloch, vlastníctve, zriaďovateľoch, športovom vybavení či počtoch žiakov jednotlivých škôl. Jednotlivé dáta sú dostupné v novej webovej mapovej aplikácii mesta, ktorú vyvinuli špecialisti Metropolitného inštitútu Bratislavy.
Školstvo v Bratislave pod lupou
Územná štúdia nadväzuje na posledný spracovaný územný generel školstva z roku 2014. Generely sa podľa novej legislatívy označujú pojmom územné štúdie.
,,Na rozdiel od predchádzajúceho územného generelu školstva berieme do úvahy školy všetkých zriaďovateľov vrátane súkromných a cirkevných. Novinkou je aj to, že skúmame dáta o dochádzaní žiakov a žiačok, ako medzi mestskými časťami, tak aj za hranicami mesta,” vysvetľuje Magda Ďurdíková, vedúca oddelenia územných koncepcií a analýz MIB.
Z dokumentu napr. vyplýva, že hoci len 66 % bratislavských škôlok zriaďuje mestská časť, až 81 % všetkých detí predškolského veku navštevuje tento typ škôlky. Dôvodom je aj to, že triedy v súkromných škôlkach tvorí v priemere o polovicu menej detí.
Pri základných školách 23 % detí navštevuje súkromné a cirkevné školy. V prípade stredných škôl je zaujímavosťou, že väčšina žiakov Bratislavského kraja sa hlási na gymnáziá - až 75 % všetkých deviatakov, hoci celoslovenský priemer je len 43 %. Gymnáziá ale vedia prijať len zhruba 3/5 všetkých prihlásených detí, a tak väčšina bratislavských stredoškolákov študuje na stredných odborných školách.
Veľkou témou je dochádzanie do škôl
Bratislava je regionálnym centrom vzdelávania, preto do bratislavských materských škôl dochádza 14 % a do základných škôl 11 % detí z mimo bratislavských obcí. Zaujme fakt, že najviac detí dochádza do škôl zo Stupavy. V prípade stredných škôl cestuje za vzdelávaním v Bratislave až 46 % detí z iných ako bratislavských okresov.
Pešia dostupnosť materských a základných škôl sa považuje za jedno z kľúčových kritérií kvalitného bývania. Všetky deti by mali mať zabezpečené umiestnenie v škôlke a škole na základe spádových zón, ktoré vyplývajú z miesta ich trvalého bydliska. Sieť materských a základných škôl v Bratislave pomerne dobre reflektuje stabilizované obytné územia Bratislavy. Problémom sú nové rezidenčné štvrte budované často bez základnej občianskej vybavenosti.
V prípade dochádzania na stredné školy ide o prirodzený jav, nakoľko tie majú väčší rozsah spádového územia.
Ako sa bude vyvíjať žiactvo?
Súčasťou ÚŠ školstva sú aj demografické analýzy a prognózy, ktoré modelujú, ako sa pravdepodobne budú vyvíjať počty žiakov a žiačok bratislavských škôl v budúcnosti. Napr. vieme, že v rokoch 2018 až 2021 boli v Bratislave silné populačné ročníky detí v predškolskom veku, ktoré vytvárali tlak na kapacitu materských škôl. Tieto deti sa budú postupne presúvať na základné a stredné školy, najväčší tlak na miesta na základných školách bude preto v rokoch 2027 – 2030 a v prípade stredoškolákov tlak na kapacitu vyvrcholí okolo roku 2034.
Všetky demografické odhady vychádzajú z Demografickej prognózy, ktorú metropolitný inštitút zverejnil minulý rok. Išlo o prvý dôležitý podklad pre pripravovaný Metropolitný územný plán. Ďalšími podkladmi budú územné štúdie: ÚŠ bývania, ÚŠ zdravotníctva, ÚŠ sociálnej starostlivosti, ÚŠ športu a ÚŠ zelene.
Nový prístup k zberu dát
Na územnú štúdiu školstva odborníci zbierali a analyzovali dáta priebežne 4 roky, pričom nešlo len o samotný zber, ale prakticky o nastavenie nového systému zberu a interpretácie dát. ,,Naším cieľom bolo predstaviť informácie menej tabuľkovo a viac ako zrozumiteľné a prehľadné mapové schémy, aplikácie a storymapy s interaktívnym obsahom,” vysvetľuje Ďurdíková.
Výsledkom je užívateľsky prívetivá webová mapová aplikácia, ktorá môže okrem mesta a mestských častí osloviť aj širšiu verejnosť. Na dokument nadväzuje aj storymapa, interaktívna dátová mapa, ktorá vizuálne interpretuje najdôležitejšie dáta a snaží sa odpovedať na otázku: Bude dosť miest v školách a škôlkach v Bratislave?
Územná štúdia školstva - školy a školské zariadania na území Bratislavy:
Podklady: MIB