Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Júlia Jurinová: Denníky

Železnice a vlaky majú aj temné stránky histórie a tieto si chceme dôstojne pripomenúť a uctiť obete. Netrúfame si vyrozprávať celú šírku navrstvených príbehov a udalostí, chceme však z tohto miesta na ne poukázať súčasným a aktuálnym spôsobom.
Kalendárium
Red 426.03.2018
2820+0
Začiatok28.3.2018
18:00
Koniec28.3.2018
20:00
MiestoSalónik
AdresaNám. Franza Liszta 1,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktSalónik

Inštalácia Denníky na Hlavnej stanici je posunom a ďalším pokračovaním autorkinych dlhodobých reflexií vo forme textilných objektov s intermediálnymi presahmi. Júlia Jurinová vyštudovala divadelnú scénografiu na VŠMU v Bratislave. Od osobných tém a vlastných denníkov sa posunula k veľkým dejinám. Názov inštalácie je zámerne ponechaný v nahej a maximálne všeobecnej podobe.

Inštalácia je priamou reakciou na knihu Denník Rywky Lipszycovej. Štrnásťročná Rywka si od októbra 1943 do apríla 1944 písala denník v Lodžskom gete, v najizolovanejšom a najdlhšie fungujúcom nacistickom gete. Opisuje každodenný život, zážitky zo školy, náboženských stretnutí, svoje dojmy sny a pocity. Okrem reálnych problémov života v gete – hladu, chorôb a strachu z deportácie, opisuje svoj vnútorný svet, svoje názory, úvahy, ťažkosti s písaním a s hľadaním svojej vlastnej identity, trúchlenie nad stratou svojich blízkych. Jej rodičia, sestry a brat zomreli na choroby v gete alebo vo vyhladzovacích táboroch. No ona sa aj napriek tomu nevzdala a nestratila vieru v Boha. Denník našla ruská lekárka červenej armády pri  zbúranom krematóriu Auschwitz-Birkenau. Zverejnila ho až v roku 1995 jej vnučka, ktorá emigrovala do USA.

Historici zaoberajúci sa osudom Rywky nevypátrali, kedy a kde zomrela, koniec jej príbehu sa už stratil. V predslove ku knihe sa píše: “Podľa židovskej tradície môže trvať až štyridsať rokov, kým sa dokážeme vyrovnať s obrovskou tragédiou, ktorá postihla jednotlivca, rodinu či dokonca celý národ, a sme schopní o nej otvorene hovoriť. Nad tým, aký význam bude mať holokaust pre nasledujúce generácie, sa začalo vážne uvažovať až v osemdesiatych rokoch minulého storočia. Od tých čias sme svedkami toho, ako po celom svete pribúdajú filmy, knihy, pamätníky, pomníky a predovšetkým inštitúcie vzdelávajúce budúce pokolenia v otázke morálnej odvahy a spoločenskej zodpovednosti.”

Prečo sa zaoberáme touto témou, keď nikto z prípravného tímu nemá priamu rodinnú skúsenosť s holokaustom? Ako rozprávať o holokauste? Príbehov, scenárov a možných denníkov je mnoho. Domnievam sa, že tento večer nepovie “z pozície autority” nič historicky ani odborne prevratné, našou ambíciou je spytovať sa osobné otázky a neustále upozorňovať a podnecovať k zamysleniu. A základný ľudský súcit je prenosný v rámci každej doby, miesta či veku.

Inštalácia pozostáva z piatich textilných masiek. Masky sú štádiami rozkladu spoločnosti, Rywkinho tela, ale zobrazujú tiež stále väčšiu otvorenosť jej písania: od nepriehľadnej, jednoliatej, až po takmer úplne priehľadnú, pripomínajúcu kostru. Sú zavesené pred zrkadliacou plochou, tak, aby pozorovateľ vedel dosadiť vlastnú tvár do masky a uvidel sám seba v ,,koži“ Rywky. Na zrkadle je prepísaný posledný záznam z denníka. V tento jediný deň opisuje krásne počasie, šťastie a zlepšujúce sa pomery v gete. A končí v strede vety.

Rywka pochádzala z Poľska, smutná minulosť však spája krajiny Európy podobne ako koľajnice… Transporty Židov do koncentračných táborov z Bratislavy prebiehali z Patrónky boli nakladané v Lamači, odkiaľ mali odchádzať o 18 hod. 55 min, teda po zotmení. V ďalších archívnych materiáloch sa doslovne píše: “aby sa nevzbudil nejaký rozruch v Bratislave na hlavnom nádraží.” O koncentračnom stredisku Patrónka napísala podrobnú štúdiu dostupnú online Martina Fiamová. Ďalej vo svojom texte spomína, že nákladné vlakové súpravy boli pristavené na stanici aspoň štyri hodiny pred odchodom transportu, pričom vlak mal byť už hodinu pred ohláseným odjazdom plne naložený a pripravený. Podľa očitých svedkov bolo nakladanie Židov do nákladných vozňov na stanici v Lamači sprevádzané bitím a násilnosťami.

Pôvodný koncept inštalácie bude v Salóniku rozšírený o imersívne a interaktívne prvky. Návštevníci, teda ich obrazy, sa budú môcť ocitnúť na premietacom plátne ako súčasť diania. Hlavná stanica sa teda nebude tváriť, že skutok sa nestal. Za oknom chodia vlaky. Aké denníky píšeme my? Ako čítame denníky našich predkov? Kam kráčame a v akých situáciách sa môžeme ocitnúť? 

Autorka: Júlia Jurinová
Technická spolupráca: ǝuɐqsıɹq uı ıɥɔuɐʎ (Ján Tóth, Ján Pernecký)
Kurátorka: Zuzana Duchová

Mapa podujatia

Vložené
26. marec 2018
0
282
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím