IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 23.7.2020 18:00 |
| Koniec | 31.8.2020 20:00 |
| Miesto | DOT. Contemporary Art Gallery |
| Adresa | Lazaretská 13, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Jana Babušiaková |
Ľubomíra Sekerášová (*1994) pôsobila v Ateliéri +-XXI, najprv u Daniela Fischera, a neskôr pod akademickým vedením dvojice pedagógov Rastislav Podhorský a Martin Špirec na VŠVU v Bratislave. Autorka výrazne vynikala už počas štúdia a rýchlo sa zaradila medzi nastupujúcu silnú maliarsku generáciu.
Samostatná výstava Ľubomíry Sekerášovej predstavuje jej najnovšiu tvorbu v podobe veľkoformátových obrazov, ale dáva taktiež veľký priestor spontánnym kresebným záznamom denníkového charakteru. Sekerášovej poloha vychádza z programu, ktorý započala už počas štúdií na VŠVU. Rozvíjala v nej tematiku osobných mytológií, sústreďujúc sa na nadprirodzené, neľahko čitateľné výjavy s nádychom hororu a sci-fi. Počas coronavírovej pandémie sa z veľkomesta vrátila domov a pobyt na oravskom vidieku nepochybne prispel k jej hlbšej kontemplácii nad špecifickou spiritualitou tohto priestoru, jej koreňoch ako i presahoch v jej vlastnom prežívaní.
Sama autorka v súvislosti s týmto podhubím hovorí o „romantickom okultizme,“ pričom romantizmus možno v tejto súvislosti vnímať vo význame zdanlivej sentimentálnosti atmosférických prírodných scenérií, ktoré tvoria základ Sekerášovej diel. Táto sentimentálnosť je však pascou, ktorá diváka privádza k znervózňujúcemu detailu, fragmentu naratívneho výjavu, ktorého kontext mu však zostáva utajený. Romantický okultizmus v ponímaní Sekerášovej korešponduje s lokálnym prežívaním duchovna, ktoré sa zmieta na hranici poverčivých rituálov s fanatickou kresťanskou zbožnosťou. Tento rozpor pre ňu predstavuje bod, na ktorom možno skúmať strach z neznámeho a to nielen toho okolo nás, ale najmä v nás.
Sekerášovej kresby a maľby sú charakteristické absolútnym prepojením ľudskej figúry s okolitou prírodou – tak hlbokou, až môže vyvolávať obavy. Ich divokosť možno vnímať ako otvorenosť voči vlastným negatívnym pocitom, vlastnostiam či bolestiam, ktoré tak môžu byť pretavené v esenciu – akúsi psychickú silu, energickú auru vyžarujúcu z postáv. Mágia, ktorou vládnu, ich nedesí. V pravom slova zmysle jej diela teda vychádzajú a nadväzujú na dedičstvo myšlienkového sveta romantizmu, ktorý vo svojej špecifickej odnoži venoval svoju pozornosť nadprirodzenu, mystike a odvrátenej strane ľudskej duše.
V súvislosti so Sekerášovej tvorbou sa otvárajú otázky súčasnej a tradičnej polohy spirituality: možno sa pýtať, či inštitucionalizovaná cirkvou a vykorenená racionalizmom vo svojej aktuálnej ľudovej verzii nie je akousi fantómovou bolesťou čohosi, k čomu sa ľudia nevedia vrátiť a zároveň im chýba.
Jana Babušiaková