IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 1.11.2018 17:00 |
| Koniec | 30.11.2018 18:00 |
| Miesto | Dom umenia (2. poschodie) |
| Adresa | Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Dom umenia |
Kurátori: Marija Skočir, Lorène Durret
Marc Riboud (1923 – 2016), francúzsky fotograf s celosvetovou reputáciou, sa zapísal do histórie fotografie svojimi ikonickými snímkami a priekopníckymi výpravami do krajín Ďalekého východu v časoch, keď boli fotografom takmer úplne neprístupné. Zazou, hravý maliar Eiffelovej veže, mladá americká aktivistka, ktorá počas protestov proti vojne vo Vietname stojí pred radom bajonetov s kvetinou v ruke, portréty svetových lídrov v rozhodujúcich momentoch histórie a napokon aj bezmenní jednotlivci, ktorých si Riboudovo pozorné oko všimlo a zachytilo na fotografický film s empatiou a s podtónom zdravého humoru – toto všetko sú fotografické snímky zapísané do našej kolektívnej pamäte, vystavené a uchovávané v najdôležitejších galériách a múzeách sveta.
Riboudove fotožurnály boli publikované vo všetkých dôležitých časopisoch. Bol jedným z prvých členov Magnum Photos – a napriek tomu, že sa v roku 1979 rozhodol vydať na nezávislú dráhu, ostal verný myšlienkam zakladateľov Magnumu, ktorí v roku 1953 prijali mladého fotografa a zároveň mu ponechali dostatok priestoru rozvinúť jeho vlastný autorský umelecký prejav. Čo si vo svojej tvorbe Riboud z novinárskej fotografie ponechal, je schopnosť zachytiť moment. Práve jeho citlivosť pri interpretácii toho, čo je v rozhodujúcej chvíli rozhodujúce, je pre neho jedinečná a skutočne jemu vlastná a dodnes robí jeho fotografie unikátnymi.
„Vždy čakám na rozhodujúci okamžik. No často ho miniem alebo sa mu vyhnem, nachádzajúc viac potešenia v trvácnejších okamihoch.” Je to práve autorský prístup Marca Ribouda, jeho uvedomelý postoj a oko pre moment, čo chce výber fotografii na tejto výstave zdôrazniť. Viac ako tretina výberu predstavuje staré fotografie pochádzajúce z rodinného dedičstva dvoch Riboudových detí. Kombináciou svojej fotografickej kariéry a túžby cestovať za hranice známych teritórií sa Riboudovi podarilo vytvoriť si vlastné pomalé cestovateľské tempo, ktoré mu dovoľovalo sa za behu rozhodovať, kam jeho cesta ďalej povedie, a zároveň si vždy vyhradiť dostatok času na vnímanie okolitého sveta. To nielen zostrilo jeho fotografické oko, ale aj formovalo jeho charakter a spôsob nazerania na svet.
V úvode výstavy stoja Riboudove práce z územia centrálnej a východnej Európy s rozšírenou prezentáciou fotografií, ktoré vytvoril v Juhoslávii a Československu medzi rokmi 1950 a 1980. Cieľom toho však nie je uvádzať rozdielne interpretácie fotografického média vzhľadom na regionálny kontext, práve naopak, ide o snahu ukázať autorovu schopnosť vymaniť sa zo svojho západniarskeho pohľadu na svet. Riboudove cesty na východ a na juh cez jeho obľúbené ázijské krajiny, ktoré výber fotografií tejto výstavy sleduje, vrhajú nové svetlo na zvyčajné zmýšľanie o fotožurnalizme, ktoré sa týka najmäotázky vnímania „inakosti” cez fotografiu. Malé životné radosti „tých iných”, ich kultúrne špecifiká a každodenné predmety vnímané divákom ako kuriozity Riboud zachytáva bez toho, aby z nich vytváral čosi exotické, a činí tak ako citlivý jedinec dobré oboznámený so silou svojho média.