Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 13.7.2018 10:00 |
| Koniec | 3.8.2018 18:00 |
| Miesto | Clam-Gallasův palác |
| Adresa | Husova 20, Praha 1, Česká republika |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Elis Unique |
Zúčastnení umelci: Jan Pfeiffer, David Možný, Daniela Baráčková, Daniel Tollady a ateliér Intermedií FAVU VUT pod vedením Pavla Sterce
Text kurátorky Elis Unique k výstave:
V názve výstavy som použila pojem skanzen, ktorým byli pôvodne označované múzeá pod otvoreným nebom. V danom slovnom spojení však vypovedá o ďaleko citlivejšom a pritom pejoratívnom označení atraktívnych historických častí miest, ktoré boli nadmerným prílivom turistov zbavené autentického života a premenené na inscenované kulisy pre návštevníkov. Je to „neviditeľná všemohúca ruka“ voľného trhu, ktorá diriguje vysťahovávanie rezidentov a miznutie miestnych obchodíkov, ktoré sú nahradené projektami luxusnej spotreby a radou obchodov so suvenírmi, lačniacimi po gýči sfalšovanej tradičnej tvorby. Tento fenomén neodkladne vedie k premene funkcie týchto mestských lokalít, z ktorých se stávajú prvoplánové atrakcie pripomínajúce púťovú zábavu.
V záujme prezentácie a maximálneho komerčného využitia v rámci cestovného ruchu se z niektorých kultúrnych pamiatok, vďaka prehnanej a niekdy až nezmyselnej ochrane stávajú mumifikované „idoly“, zatiaľ čo iné unikátne diela architektúry a objekty ležiace mimo turistickej oblasti, sú bez seba-menšieho váhania odsúdené mestskými úradníkmi k demolícii.
Hlbší pohľad do problematiky vplyvu cestovného ruchu na mestskú krajinu prináša Boris Groys vo svojej eseji Mesto v ére turistickej reprodukcie, kde dospieva k záveru, že zatiaľ čo romantická turistika v 19. storočí prispievala k monumentalizácii mesta - pohľad prechádzajúceho turistu transformoval „dočasnosť na trvalosť, prchavosť do nadčasovosti, efemérnosť do monumentality“, v post-romantickej ére už necestujú jednotlivci. Miesto toho opúštajú miesta svojho pôvodu a kočujú po celom svete nielen jednotliví ľudia, ale aj veci všetkého druhu, znaky a obrazy odvodené od miestnych kultúr. Redundantné architektonické a umelecké štýly, politické predsudky, náboženské mýty a tradičné zvyky už nie sú naďalej určené na to, aby boli prekračované v mene univerzality, ale aby boli turisticky reprodukované a šírené na celom svete.
I keď slobodné nomádstvo vnímame ako základnú civilizačnú hodnotu, ako spôsob, ako si ľudia osvojujú vzťah ku kultúre a tradíciám rôznych civilizácíí, cestovný ruch, ktorý objavoval kultúrne rozdiely a lokálne identity, ktorého podstatou bolo hľadanie estetických zážitkov, sa medzitým presunul na novú úroveň. Súčasná podoba globálneho cestovno-zábavného priemyslu prepisuje vzťah medzi mestským ou-topos a svetovou topografiou. Dochádza k paradoxnej petrifikácii lokálnych kultúr a identít vedúcich k ich homogenizácii – mestá se tak sobe navzájom čím ďalej viac podobajú. Jedným z dôsledkov takéhoto procesu je, že skutočné diferencie nevznikajú medzi jednotlivými mestami, ale vnútri nich. Dochádza ku gentrifikácii, vytváraniu mestských centier a periférií, turistických a kultúrnych štvrtí, bujneniu kultúrnych „priemyslov“, ruku v ruke s proliferáciou vylúčených lokalít a privatizácii verejného priestoru.