Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

URBAN SKANZEN

Prvý ročník projektu Magic Carpets sa zameriava na umelecký výskum vplyvu cestovného ruchu a migrácie na podobu mestskej krajiny a s tým súvisiace zmeny v živote jej obyvateľov.
Kalendárium
Red 523.07.2018
880+1
Začiatok13.7.2018
10:00
Koniec3.8.2018
18:00
MiestoClam-Gallasův palác
AdresaHusova 20,
Praha 1,
Česká republika
Druh podujatiaVýstava
KontaktElis Unique

Zúčastnení umelci: Jan Pfeiffer, David Možný, Daniela Baráčková, Daniel Tollady a ateliér Intermedií FAVU VUT pod vedením Pavla Sterce

Text kurátorky Elis Unique k výstave:

V názve výstavy som použila pojem skanzen, ktorým byli pôvodne označované múzeá pod otvoreným nebom. V danom slovnom spojení však vypovedá o ďaleko citlivejšom a pritom pejoratívnom označení atraktívnych historických častí miest, ktoré boli nadmerným prílivom turistov zbavené autentického života a premenené na inscenované kulisy pre návštevníkov. Je to „neviditeľná všemohúca ruka“ voľného trhu, ktorá diriguje vysťahovávanie rezidentov a miznutie miestnych obchodíkov, ktoré sú nahradené projektami luxusnej spotreby a radou obchodov so suvenírmi, lačniacimi po gýči sfalšovanej tradičnej tvorby. Tento fenomén neodkladne vedie k premene funkcie týchto mestských lokalít, z ktorých se stávajú prvoplánové atrakcie pripomínajúce púťovú zábavu.

V záujme prezentácie a maximálneho komerčného využitia v rámci cestovného ruchu se z niektorých kultúrnych pamiatok, vďaka prehnanej a niekdy až nezmyselnej ochrane stávajú mumifikované „idoly“, zatiaľ čo iné unikátne diela architektúry a objekty ležiace mimo turistickej oblasti, sú bez seba-menšieho váhania odsúdené mestskými úradníkmi k demolícii.

Hlbší pohľad do problematiky vplyvu cestovného ruchu na mestskú krajinu prináša Boris Groys vo svojej eseji Mesto v ére turistickej reprodukcie, kde dospieva k záveru, že zatiaľ čo romantická turistika v 19. storočí prispievala k monumentalizácii mesta - pohľad prechádzajúceho turistu transformoval „dočasnosť na trvalosť, prchavosť do nadčasovosti, efemérnosť do monumentality“, v post-romantickej ére už necestujú jednotlivci. Miesto toho opúštajú miesta svojho pôvodu a kočujú po celom svete nielen jednotliví ľudia, ale aj veci všetkého druhu, znaky a obrazy odvodené od miestnych kultúr. Redundantné architektonické a umelecké štýly, politické predsudky, náboženské mýty a tradičné zvyky už nie sú naďalej určené na to, aby boli prekračované v mene univerzality, ale aby boli turisticky reprodukované a šírené na celom svete.

I keď slobodné nomádstvo vnímame ako základnú civilizačnú hodnotu, ako spôsob, ako si ľudia osvojujú vzťah ku kultúre a tradíciám rôznych civilizácíí, cestovný ruch, ktorý objavoval kultúrne rozdiely a lokálne identity, ktorého podstatou bolo hľadanie estetických zážitkov, sa medzitým presunul na novú úroveň. Súčasná podoba globálneho cestovno-zábavného priemyslu prepisuje vzťah medzi mestským ou-topos a svetovou topografiou. Dochádza k paradoxnej petrifikácii lokálnych kultúr a identít vedúcich k ich homogenizácii – mestá se tak sobe navzájom čím ďalej viac podobajú. Jedným z dôsledkov takéhoto procesu je, že skutočné diferencie nevznikajú medzi jednotlivými mestami, ale vnútri nich. Dochádza ku gentrifikácii, vytváraniu mestských centier a periférií, turistických a kultúrnych štvrtí, bujneniu kultúrnych „priemyslov“, ruku v ruke s proliferáciou vylúčených lokalít a privatizácii verejného priestoru.

Flash Art Czech & Slovak Edition - Urban Skanzen
Flash Art Czech & Slovak Edition - Urban Skanzen

Mapa podujatia

Vložené
23. júl 2018
0
88
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím