Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
(PR spoločnosti Ruukki) Prvé myšlienky na multifunkčnú obchodnú galériu vo Vsetíne sa začali rodiť už v roku 2015. Dnes je Smetanova obchodná galéria neprehliadnuteľnou súčasťou mestského priestoru, a to aj vďaka fasáde Ruukki. Za projektom stojí Ing. arch. Lukáš Wawrosz, vedúci architekt Ateliéru Nodum. Prečítajte si rozhovor o tom, aké výzvy musel počas realizácie riešiť alebo z čoho má najväčšiu radosť.
Teší vás účasť v súťaži Stavba roku?
Pre mňa aj pre celý tím je veľká pocta, že sa môžeme s týmto projektom zúčastniť na súťaži a stáť po boku tých najlepších stavieb v Českej republike.
Čo pre vás znamená architektúra?
Pre mňa je to tvorba prostredia a miesta pre život. Zhmotnenie myšlienky do reálneho sveta.
Ako sa to premietlo do podoby novej Smetanovej obchodnej galérie? Aká bola idea?
Išlo o to, aby sme revitalizovali priestor pred vlakovou stanicou a ponúkli obyvateľom Vsetína nové možnosti, ako tráviť voľný čas. Rovnako dôležité bolo zaistiť dostupné a pohodlné služby. Prvé nadzemné podlažie obchodnej pasáže prepája priľahlé ulice a umožňuje chodcom priechod cez galériu. Neoddeliteľnou súčasťou je aj takzvaná mestská časť, ktorá vytvára rozptylovú plochu pre občanov v podobe námestia Jarmily Šulákovej. V budúcnosti tu bude ústiť podchod z novej vlakovej a autobusovej stanice.
V čom bol tento projekt zaujímavý?
Určite v tom, že vznikal už od roku 2015 a dlho sa riešil samotný rozsah. V začiatkoch sa totiž uvažovalo o čiastočnom zachovaní pôvodnej budovy ČSOB a len menšej prístavbe. Postupne však investor dokupoval pozemky a koncept sa stále zväčšoval až do súčasnej podoby 5 podlaží a zastavanej plochy cca 3 450 m2. V rámci koncepčných prác sa do projektu zapojilo aj mesto Vsetín a vznikla už spomínaná „mestská časť”. Paradoxom bolo, že aj napriek tomu, že obe časti sú spolu prepojené, tak sa projekčne aj stavebne riešili samostatne, s dvomi investormi.
Z ktorej časti galérie máte najväčšiu radosť?
Podarené sú priehľady cez všetky poschodia objektu v rámci obchodných pasáží, do ktorých preniká denné svetlo. Reštaurácia v 3. NP bola celkom veľký oriešok, pretože zahŕňa 2 hlavné bary, bowling, viacúčelovú sálu a vonkajšiu časť. Nebolo jednoduché všetko skĺbiť do jedného fungujúceho celku. Teraz pri prevádzke však vidím, že sa to azda podarilo.
Čelili ste počas realizácie aj nejakým výzvam?
Pre mňa osobne bolo výzvou zvládnuť skoordinovať veľké množstvo profesií a ostatných projektantov tak, aby mal výsledok hlavu aj pätu. Nebolo jednoduché ukázať odporcom projektu, že obchodná galéria je v tomto priestore správne a fungujúce riešenie. Bolo tiež zaujímavé použitie predpätých monolitických konštrukcií. Investor požadoval maximálne rozpätie stĺpov 12,75 m, to bola určite výzva. No a po dokončení fasády mi spadol kameň zo srdca. Keď som videl, že výsledok je podľa mojich predstáv, bolo to skvelé. Predsa len – rozhodoval som o cca 2 800 m2 plochy fasády v centre mesta vo veľmi exponovanom priestore.
Dodávateľom fasády bola spoločnosť Ruukki. Bola to vaša prvá spolupráca?
Áno a ak bude možnosť podieľať sa na ďalších spoločných projektoch, tak do toho pôjdeme znova a radi. Výber stavebných dodávateľov prebiehal formou výberových konaní a spoločnosť Ruukki vyhrala fasádnu časť. Pre predstavu a finálne schválenie mi veľmi pomohol 3D model a do detailu spracovaná výrobná dokumentácia. V rámci softwarových možností sme ladili aj pozície a spôsob zhotovenia siluet stromov. Profesionalita a prístup Ruukki ma veľmi presvedčili.
A s materiálom ste spokojný?
Určite, vybrali sme perforované hliníkové kazety. Najskôr to bola jedna veľká neznáma. S kazetami som pracoval prvýkrát a nebolo jednoduché odhadnúť, či dosiahneme požadovaný efekt. Z výsledku mám však veľkú radosť. Fasáda pôsobí vzdušne a siluety stromov sú v rámci plochy dobre čitateľné.
Prečo práve motív stromov?
Silueta stromov bola zvolená preto, že vetvenie má prírodný a nepravidelný charakter a spôsobí tak práve optické „nabúranie” pravideľnosti fasády. Slúži vlastne na odľahčenie prísneho rastra fasády. Mám rád jasné a jednoduché tvary a čisto riešené interiéry. S obľubou pracujem s prírodnými materiálmi, ako sú kameň, drevo alebo, naopak, monolitický betón a sklo.
Ako sa vám spolupracovalo s investorom VALATRANS?
Zo svojej pozície môžem povedať, že dobre. Myslím, že keby nám to neklapalo, tak nespolupracujeme už šiesty rok. Začínali sme na menšom projekte rekonštrukcie reštaurácie, ktorý sme pre pána Vala zariaďovali u nás v meste Jablunkov. Potom nás oslovil na koncepčnú štúdiu a nakoniec sme sa dohodli na všetkých stupňoch projektovej dokumentácie až po autorský dozor na stavbe Smetanovej obchodnej galérie. Pán Vala je z tých investorov, ktorí si strážia takmer každý detail a o návrhu intenzívne premýšľajú a vnášajú doň aj svoje myšlienky.
V čom je podľa vás budúcnosť architektúry?
Verím, že sa postupne dostaneme k plnej implementácii BIM systémov, čo by mohlo priniesť väčšiu efektivitu nielen pri návrhu, ale aj pri realizácii stavby a v neposlednom rade v rámci údržby a prevádzky budov. Ak sa to podarí, tak si myslím, že už nebudeme zaostávať za strojárskym priemyslom o taký veľký krok ako je to v súčasnosti.
Čo máte najradšej na svojej práci?
Vidieť svoje návrhy a riešenia v realizovanom a reálnom stave. Čerešničkou na torte sú spokojní klienti či užívatelia.
Posledná otázka. Frank Lloyd Wright, alebo Louis Kahn?
V tomto prípade Frank Lloyd Wright.