Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Čo je ekologického na plastoch? Podobnú otázku si asi kladie nejeden z nás. V tomto prípade však autori projektu prišli s ušľachtilým zámerom. Panely by sa mali vyrábať recykláciou plastov získaných z oceánov. Tých sa vo svetových moriach nachádza neúrekom, keďže ich tam prinášajú najmä rieky.
Technici testujú plastové cesty, ktoré je možné nainštalovať a odstrániť neuveriteľne rýchlo. VolkerWessels spolupracuje s mestom Rotterdam, ktoré poskytlo testovací priestor priamo na ulici, informoval portál GIZMODO. Montované plastové cesty by okrem zužitkovania plastového odpadu prispeli k zlepšeniu životného prostredia aj znížením emisií. Hoci to príliš nevnímame, aj asfaltový povrch prispieva k znečisťovaniu ovzdušia, vplyvom výparov, alebo mechanického trenia. Údajne 2% emisií z cestnej dopravy pochádza z asfaltu.
Plastové „lego-cesty“ by obsahovali rôzne duté kanály, kam by bolo možné jednoducho umiestňovať elektrické, aj oznamovacie káble a potrubia s menším profilom, bez nutnosti zemných prác. Ďalšou výhodou je ľahká demontáž a odstránenie takýchto ciest, v prípade potreby.
Samozrejme, bez dlhodobého testovania v rôznych klimatických a záťažových podmienkach je predčasné hodnotiť, či sa takéto panelové cesty presadia. Pokiaľ by však testy životnosti a mechanických vlastností plastových panelov dopadli priaznivo, koncepcia by mohla byť zaujímavým prínosom pre ekológiu.
Holandská iniciatíva však nie je jediným pokusom o zužitkovanie starých plastov pri výstavbe ciest. Indická firma K.K. Plastic Waste Management už roky používa technológiu takzvaného polymerizovaného asfaltu, spočívajúcu v miešaní asfaltu s plastovým granulátom. Ten sa takisto vyrába z odpadu, ale výsledný materiál vyzerá a kladie sa ako klasický asfalt. Firma takto vybudovala v Indii už tisíce kilometrov ciest.
Na záver poznamenajme, že spracovanie plastového odpadu je len jedna stránka mince. Aby k nemu mohlo dôjsť, je potrebné ho najprv pozbierať, pričom nie všade funguje separátny zber dostatočne efektívne. Navyše pre rieky a moria sú plasty a plastové fľaše doslova tragédiou, proti ktorej je potrebné zabojovať na čo najširšom fronte – od zálohovania a výkupu plastových fliaš, cez separáciu, až po čistenie vodných hladín a prírody.
Zdroj VolkerWessels a Techbox.