IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

13. júla sme v súhrnnom článku predstavili nominácie Národnej ceny za dizajn 2022. Najväčšia prehliadka slovenského komunikačného dizajnu pozná 43 diel, nominovaných v desiatich kategóriách.
V nasledujúcej sérii článkov postupne podrobnejšie predstavíme nominované diela v jednotlivých kategóriách.
Nominácie Národnej ceny za dizajn 2022 v kategórii Priestor:
1. Rebrík do neba (Damian Pastirčák)
Projekt vznikol na základe požiadavky kapely vymyslieť “objekt” alebo stage design, ktorý by vedeli používať na tour a zároveň by ho využili vo vizuále. Niečo prenosné, ale dostatočne výrazné, aby to vyznelo aj na veľkom pódiu. Názov albumu je “Zlatý vek”, jeden význam slova odkazuje na biblický raj. Stav sveta keď boh a anjeli boli spolu s ľuďmi v jednote. Jedna forma výjavu raja zahŕňa rebrík, ktorý spája nebo so zemou. Symbol rebríka je široký a starý, dajú sa tam nájsť rôzne významy. Počas tour rebrík vždy dominoval pódiu, dal Jurajovi Podmanickému šancu vyliezť ešte vyššie nad ľudí a oživiť tak live act.
2. Človek v čase a priestore – Nová antropologická expozícia SNM – Prírodovedného múzea v Bratislave (Peter Masár, Dušan Veverka, Jakub Tóth)
Výtvarno-priestorové riešenie expozície vychádza z interpretácie jaskyne. V zmysle antropologickom je jaskyňa náleziskom artefaktov. V zmysle filozofickom je miestom, kde zaniká priestor a čas. Autori sa v expozícii pohrávajú s metaforami objavovania, tieňa a kontrastov. Dramaturgia expozície je definovaná centrálnymi objektami. Po obvode miestnosti sa nachádzajú veľkoformátové svetelné panely s integrovanými monitormi, ktoré umožňujú prezentáciu rozsiahleho grafického obsahu. Ten zahŕňa autorské vedecké ilustrácie, graficky spracované časové osi a grafy, či neštandardnú prácu s typografiou, ktorá sa smerom dohora proporčne zväčšuje. V “medzipriestoroch” medzi panelmi sú vnorené vitríny. Expozícia obsahuje taktiež interaktívnu líniu, ktorú divák ovláda pomocou dotyku ruky na paneloch.
3. Na okraji záujmu – dizajn výstavy (Juraj Blaško, Pavel Choma, Peter Nosáľ)
Na okraji záujmu je výstava Múzea mesta Bratislavy venovaná slovenským spisovateľom a ich memorabíliám, ktorí žili v Bratislave v minulom storočí. Na prvé počutie 'neatraktívnu' tému, autori projektu spracovali vizuálne atraktívnym spôsobom. Hlavným motívom bola kniha v 3D a 2D podobe. Vytvorili kulisy v tvare nadrozmerných kníh s portrétmi spisovateľov, ktoré ilustroval Stano Lajda. Zo starých už nepoužívaných kníh vznikli podstavce a popisky pre memorabílie vystavené vo vitrínach. S motívom knihy pracovali pri textových častiach výstavy, kde použili axonometriu ako optický klam a vytvorili tak dojem trojrozmernej knihy na stene.
4. NCD 20 (ateliér Grau, Andrej Barčák, Andrej Čanecký, Martin Kahan)
Koncepcia výstavy pracuje s tematikou bývalých kasární a zámerne prebrala princíp vojenského rádu či vyznamenania. Ide o jednoduchý výstavný systém - objekty, ktoré vychádzali z obsahového formátu jednotlivých kategórií a danej proporcii miestnosti. Na tento princíp nadväzuje aj koncepcia osvetlenia. Zámerne zvolená vojenská zelená farba vytvára neutrálnu plochu pre vystavované objekty, zároveň vizuálne zjednocuje jednotlivé prvky výstavného systému. Do pôvodných priestorov vkladajú výstavu ako novú vrstvu. Tento prístup je tlmočením princípu akým je daný objekt prezentovaný aj v jeho skutočnom prostredí - na ulici, v polici, či v digitálnom priestore, bez toho aby vedome ovplyvňoval a upravoval svoje okolie.
5. QBECEDA – grafický dizajn výstavného stánku Qubus Design Studio (Matúš Buranovský)
Vizuálny štýl stánku Qubus Design Studio a kachličiek s Qbecedou na festivale Designblok 2021 v Prahe. Návrh stánku bol ocenený hlavnou cenou. Písmo bolo špeciálne upravené pre potreby aplikácie na porcelánové kachličky. Projekt vznikol iba vďaka spolupráci s písmolejárňou Adjacent Possible, ktorá sa zaoberá tvorbou 3D abecéd.
Podklady: Slovenské centrum dizajnu