Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Fotograf Bazovský

Výtvarné dielo Miloša Alexandra Bazovského ako jedného zo zakladateľov modernej slovenskej maľby bolo už mnohokrát predstavené na výstavách a v publikáciách. Ale Bazovský ako fotograf bude mať na pôde národnej galérie prvú samostatnú výstavu.
Diskusia
Red 420.11.2017
6890+1
Fotograf Bazovský

Ako fotografujúci výtvarník mal síce medzi umelcami na Slovensku predchodcov (Ladislav Mednyánszky, Gustáv Mallý), bol však prvým, ktorý dokázal byť moderným výtvarníkom a moderným fotografom súčasne. Fotografický aparát používal (najviac v 30. – 40. rokoch 20. storočia) namiesto skicára, jeho pomocou budoval akúsi vizuálnu databázu motívov, ktoré sa súbežne alebo neskôr objavili v jeho výtvarných dielach. Fotoaparát používal jednoducho ako jeden z ďalších výtvarných prostriedkov a komponoval priamo v jeho hľadáčiku. Vďaka tomu existujú viaceré tematické aj kompozičné paralely medzi jeho zábermi a niektorými kresbami a obrazmi.

Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava

Bazovského fotografie z vidieka akoby sa vklinili medzi dva antipódy našej vidieckej či presnejšie rurálnej fotografie, jeden predstavuje Karel Plicka a druhý Irena Blühová. Karel Plicka sa sústredil na vyzdvihnutie toho, čo pokladal za najdôležitejšie – odkaz ľudovej kultúry: bohatstvo a estetickú pôsobivosť krojov, spevu a choreografie (to všetko vnímané ako „tichá oslava Slovenska“). Zatiaľ čo Irena Blühová, v prejave typickom pre sociálne kritickú fotografiu, si všímala predovšetkým tienisté stránky života na vidieku, jednoznačné príznaky núdze a chudoby. Podľa Ivy Mojžišovej „Plicka fotografoval zem, ktorá spieva a Blühová zem, ktorá si nemá prečo spievať“(1989).

Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava

Bazovského pozícia ako fotografického dokumentaristu bola v niečom podobná pozícii Viliama Malíka ako civilistického, skôr mestského fotografa. Malík sa takisto vyhýbal tendenčnému postoju, zachytiť chcel striktne to, čo mal pred sebou (postoj nezúčastnenosti). S obdobným zámerom fotografoval aj Bazovský. Nevieme síce nič o účele týchto záberov, pôsobia skôr ako záznamy v skicári. Na prvý pohľad nie je v nich žiadna štylistická vôľa, ani svojvôľa.

Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava

Sústredil sa hlavne na témy, ktoré sú známe už z jeho výtvarných skicárov. Ťažiskovou témou bol tiež svet vidieckeho človeka, ale vzhľadom na „spravodajskú“ funkciu fotografie sa tu v oveľa väčšej miere objavili aj záznamy z jeho osobného, bežného života. Preto sa na fotografických záberoch stretávame s jeho spoločenským okruhom, a to nielen doma, ale aj v Stredomorí, kam už ako príslušník novovznikajúcej strednej triedy začal chodiť na dovolenky. Osobitne ho zaujímali rôzne prejavy moderného životného štýlu: šport, turistika, cestovanie. Často portrétoval aj svojich priateľov, najviac azda umelca s tragickým osudom – Arnolda Petra Weisza-Kubínčana. Asi nie je náhoda, že práve počas bežnej spoločenskej komunikácie vznikajú niektoré kompozične najoriginálnejšie fotografie. Akoby boli záznamom osobných a spontánnych happeningov „akcií pre fotoaparát“, ktoré si partia kamarátov skúša pre radosť (napr. fotografia s hlavou na koľajniciach).

Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava

V ťažiskovej téme života na vidieku niektoré zábery boli bezprostrednou predlohou obrazov – ako fotografické skice sú na výstave prezentované v juxtapozíciách. Bazovský pritom iba minimálne inscenoval predkamerový výjav, i keď by sme našli aj také príklady (napríklad portrét dievčaťa so zdvihnutými rukami v Pokušení, 1936; iný variant tejto kompozície predstavuje obraz Za humnom, okolo 1935).

Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava

Rovnako zaujímavé je sledovať významový interval medzi fotografickým záznamom a jeho výtvarným prehodnotením. Ostatne, na tomto vizuálnom postrehu je koncipovaná inštalácia výstavy. Bazovský, podobne ako vo výtvarnom umení, aj vo fotografii venoval rovnakú pozornosť ľudom i krajine. Ale vo fotografii, aby nahradil nemožnosť ľubovoľne, neiluzívne zostavovať jednotlivé segmenty kompozície, zvolil presnú kompozíciu a užší výber prvkov predkamerovej reality. Jeho početné zábery železničných tratí, telegrafných stĺpov, závor, priecestí, mostíkov svedčia o tom, že ho nové dominanty krajiny zaujímali z hlbších, než iba z vizuálnych dôvodov. Nechcel zachytiť civilizačné premeny len ako metaforu, ale ako novú vizuálnu kvalitu krajiny, ktorá sa zrazu od základu zmenila. Nezabúdal nikdy na to, že „slávnostná kolmica je chrbticou priestoru“ (František Kupka). Mnohé jeho kresby a niektoré obrazy sú toho priamou demonštráciou. Je to mimo obvyklého kontrastu starého a nového, archaického a moderného.

Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava

Veľká väčšina záberov, týkajúcich sa krajiny a pôsobenia ľudí v nej, sa vyznačuje zvláštnou, atypickou kompozíciou, ktorá v našej fotografii nemá obdobu, postavenou na vertikálnom vychýlení kompozičného ťažiska. Možno povedať, že buď počítal s kompozičnou paralaxou (rozdiel medzi výrezom skutočnosti v hľadáčiku fotoaparátu a výrezom skutočnosti na skutočnej snímke), alebo si ju jednoducho nevšímal ako čosi nepodstatného. Vo významnej časti fotografických záberov je ťažiskový výjav odsunutý akoby viac dozadu, aby tak vynikla štruktúra širokej plochy zeme, ktorá ho zaujímala rovnako ako reliéf samotnej krajiny. Fotografia sprostredkováva všetky detaily bohatej štruktúry rôznych prírodných povrchov – neusporiadané, zoschnuté býlie a chrastie, hrudy a kamenie, sneh pomiešaný s hlinou a iné, často neurčité stavy tohto existenčného základu. Niekedy je vôbec ťažké odlíšiť obrábanú a neobrobenú pôdu. Žiadne Švajčiarsko! Tieto obrazy ho nezaujímajú v prvom rade ako výraz chudoby, či metafora ťažkého života, jeho záujem je skôr výtvarne štrukturálny. To ostatné vniká do nich akosi samovoľne.

Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava

Keď Bazovský fotografuje ľudí, vyberá si podobne, pôsobia veľmi drsne, akoby boli ešte z 19., a nie z 20. storočia, ale sú v súlade so svojím prostredím a málo úrodnou pôdou. Bazovského nezáujem o prvoplánovú malebnosť je zrejmý aj tu, ľudia sú oblečení všedne, nie sú krojovaní, resp. ak je kroj použitý, tak nie sviatočný, ale jeho každodenné pracovné varianty. Samotné ľudské postavy sú na krajinnom pozadí komponované ako významové pointy; okrem toho tvoria mierku snímaného priestoru. Zvieratá tiež nie sú súčasťou stáda, „božie hoviadka“ vidíme skôr ako výrazné individuality, ktoré si sem-tam nevzrušene premeriavajú fotografujúceho maliara. V niektorých kompozíciách tvoria spolu s rebrinákom akúsi os sveta, iného než ten obvyklý, ľudský.

Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava

Bazovský svoje snímky nepublikoval, až na výnimky sa nezachovali ani fotografické zväčšeniny z nich. Vyskúšal si nové médium, ale zrejme nemal v pláne stať sa hoci len amatérskym fotografom. Ale to, že rozumel postulátu Lászlóa Moholya-Nagya – fotografia má byť predovšetkým dokumentom nového videnia – je viac než isté.

Aurel Hrabušický
kurátor výstavy

Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava

Sprievodný program výstavy:

Nedeľa 3. 12. | 16.00

Sunday Rest: Fotograf Bazovský

Rovnako moderne ako maľby dokázal Miloš Alexander Bazovský komponovať aj svoje fotografie. Často zachytával vizuálne zaujímavé súdobé motívy blízke dokumentu. Prednáška okrem predstavenia jeho tvorby priblíži aj moderný životný štýl v 30. a 40. rokoch na Slovensku.

Esterházyho palác, 3. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava

Vstup voľný

Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava

Nedeľa 10. 12. | 15.00

Siesta v galérii: Fotograf Bazovský

Nedeľný pohodový výklad predstaví doteraz málo prezentovanú fotografickú tvorbu maliara Miloša Alexandra Bazovského.

Esterházyho palác, 3. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava

Vstup voľný

Informácie o ďalších programoch budú zverejnené v programových bulletinoch a na www.sng.sk

Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava
Alexander Bazovský: Bez názvu. 1930 – 1945. SNG, Bratislava

Poloha na mape

Vložené
20. november 2017
0
689
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím