IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Scénografická tvorba architektov sa neprezentuje často. O to s väčším potešením prinášame výsledok, ktorý nás zaujal. Čistá, abstraktná a “étericky ľahká” scéna módnej prehliadky je presvedčivou výpoveďou a prezentáciou tvorivých schopností autorov. Formovanie priestoru elementárnymi geometrickými prvkami je blízke architektonickému spôsobu práce.
Viac o svojom diele povedia autori:
Podujatie Fashion Live! je najväčším módnym festivalom na Slovensku, ktorý sprístupňuje prehliadky prevažne slovenskej, ale aj európskej módy širokej verejnosti. Počas uplynulého ročníka sa na móle v Starej tržnici odprezentovalo počas troch dní 22 dizajnérov.
Festival otvára novú päťročnicu, preto prvým krokom pred začiatkom realizácie bolo stanovenie si nových cieľov v oblasti dramaturgie a komunikácie. Podujatie sa od iných akcií v našich geografických šírkach odlišuje fokusom na edukáciu, ktorá je nasmerovaná na širokú verejnosť aj samotných dizajnérov.
Cieľom festivalu je pôsobiť ako platforma, ktorá svojou kontinuálnou činnosťou edukuje. Jednak svojou dramaturgiou a obsahom (okrem prehliadok na móle je súčasťou aj séria prednášok), ako aj vizuálnou komunikáciou a scénografiou. Pre každý ročník je zvolená osobitá téma z oblasti módy, ktorá zjednocuje tvorcov, zároveň je však u každého z nich rozpracovaná iným spôsobom. Medzi vytipované okruhy, s ktorými festival bude pracovať do budúcna patrí napríklad materiál/textil, strih, silueta, detail, technologické spracovanie materiálu a inovatívne prístupy v práci s ním s fokusom na slovenských, stredoeurópskych až balkánskych tvorcov.
Aktuálny ročník sa niesol v duchu prvej z tém. Predstavil textil ako materiál a základný vyjadrovacií prostriedok módneho dizajnéra. Motív textilu sa objavil vo vizuálnej identite (grafické štúdio Andrej & Andrej) aj samotnej scéne módneho festivalu. Súčasťou návrhovej fázy bol aj rešerš v oblasti rozboru tkanín a s ním súvisiaci grafický zápis.
Rešerš a ideové východisko vizuálnej komunikácie podujatia
Rovnako ako práca architekta či grafického dizajnéra vychádza z určitej osnovy aj každá tkanina má svoju osnovu - väzbu.
„Väzba tkaniny je spôsob prekrývania dvoch sústav nití, navzájom na seba kolmých, osnovy a útku. Miesto prekrývania týchto sústav sa volá väzný bod a podľa toho, ktorá sústava je v tomto bode na vrchu, rozlišujeme väzný bod osnovný a väzný bod útkový. Prevezovaniu nití po osnove i po útku, ktorý sa v tkanine pravidelne opakuje a vytvorí určitú väzbu, ktorej sa hovorí striedanie väzby.“ (zdroj wikipédia)
Kreslenie, grafický zápis väzieb
“Vzájomné prieviazanie osnovných a útkových nití sa zakresluje na štvorcový papier. Vo vertikálnom smere štvorčeky znázorňujú previazanie osnovných nití, v horizontálnom smere previazanie nití útkových. Každý štvorec predstavuje jeden väzný bod, miesto kde sa kríži osnovná niť s útkovou.” (zdroj wikipédia)
Grafický zápis väzby sa stal základným nástrojom a osnovou pri práci vo vizuálnej komunikácií a scénografii. Ako podklad sme si zobrali plátnovú väzbu, ako najjednoduchšiu a najhustejšie previazanú obojstrannú väzbu s rovnakým vzhľadom z rubovej a lícnej strany.

Ryps - odvodenina plátnovej väzby
Pochádza z nemeckého slova Rippe - rebro. Tkanina má pozdĺžne alebo priečne charateristické rebrovanie .

Pravidelný ryps

Nepravidlený ryps
Vizuálna komunikácia podujatia
Grafické štúdio Andrej&Andrej vychádzalo zo zápisov väzieb materiálu, ktoré znázorňujeme vyššie. Znázornenie materiálu nebolo v ich interpretácii doslovné. išlo skôr o jeho prenesenie do grafiky, ktorá pracovala so svojimi vlastnými princípmi s presahom do 3D animácie. Pomocou 3D aplikácie sa látky pomocou animácie "náhodne" prekrývali, tak aby vznikali zaujímavé vizuálne elementy, ktorých výseky tvorili vizuál podujatia.
Architektonický koncept scény
Snahou pri návrhu scény je priniesť každý rok do priestoru Starej Tržnice nový priestorový a vizuálny zážitok. Cieľom bolo pretaviť grafický zápis plátnovej väzby do 3D priestoru a pracovať v celej scéne len s tkaninou/textilom ako základným vyjadrovacím nástrojom módneho dizajnéra. Raster väzby sme preniesli do inštalácie podhľadu, ktorý bol vytvorený z textilných pásov s dĺžkou 6 a 9 metrov, vertikálne spustených z podhľadu Starej tržnice. Celková dĺžka materiálu použitého na inštaláciu predstavovala 1,4 km, pričom textil pokrýval plochu 570 m2. Textílie v pôdorysnom priemete vytvárali zápis plátna do nepravidelného rypsu. V čelných pohľadoch prekrývanie textílie (len 17gr/m2) vytváralo mäkký, "hmlovitý" efekt, ktorý po nasvietení podporoval atmosféru jednotlivých prehliadok.
Pre umocnenie zážitku z prehliadky sme tento rok zvolili tvar kruhového móla o priemere 11 metrov. Hranicu móla tvorila podsvietená oceľová obruč a priznaná betónová podlaha Starej Tržnice. Scéna s názvom „New Era“ dostala finálnu podobu až pod rukami talentovaného divadelného režiséra a choreografa Tomáša Procházku.
Fotografie "zo zákulisia":
Súčasťou konceptu Fashion Live! bola aj prepracovaný komunikačný dizajn.
Video z realizácie scény:
Spolupráca pri realizácii:
Brigi Teplanová - Bjorgi, Kristína Hochsteigerová, Soňa Hochsteigerová, Patrícia Dobáková, Martina Kováčová, Soňa Havlíková, Kristián Burger, Michal Kostroš, Matúš Bielik, Matej Čička, Martin Bakoš, Martin Puškár, Romvn Mikláš, Jozef Borák, Richard Návojský, Alexander Kupko, Vladimír Illichman , Štefan Hajzuš, Martin Milata, Adam Mandák
Riešená plocha časť: mólo, backstage, réžia, spolu 1090 m2
Návrh: 2018
Realizácia: 2018, 3 dni
Miesto konania podujatia: Stará Tržnica, Bratislava
Podklady: Žitňanský Gonda Architects