Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Slovenský pavilón na Pražskom Quadriennale 2019

"Bátovecký balvan" v priestoroch holešovického Priemyselného paláca.
Diela
Red 402.07.2020
11710+20
Slovenský pavilón na Pražskom Quadriennale 2019
Autori: Ing. arch. Ondřej Chybík, MAS ETH, Ing. arch. Michal Krištof, Ing. arch. Peter Chaban, Ing. arch. Maroš Kostelanský, Kristína Krchová, Zoltán Takács, Juraj Poliak (scénograf a umelec)Investor: Divadelný ústav Bratislava, Ministerstvo kultúry Slovenskej republikyPodlažná plocha: 25 m2Návrh: 2018 - 2019Realizácia: 2019 - 2019Adresa: Výstaviště 67, Praha, Česká republikaPublikované: 2. júl 2020

Pražské Quadriennale, ktoré organizuje Ministerstvo kultúry ČR, sa snaží predstaviť scénografiu ako umeleckú formu a priniesť to najlepšie z divadelného dizajnu, scénografie a divadelnej architektúry. Na 14. ročníku, ktorý sa pred rokom konal na pražskom Výstavišti, reprezentoval Slovensko pavilón z dielne ateliéru Chybík+Krištof. 

Foto: Alex shoots Buildings

Slovenská výstava “Neprítomnosť zázrakov nás vyčerpá“ je inšpirovaná divadelným projektom “Zázraky” (“Miracles”), ktorý sa konal v stredoslovenskej obci Bátovce v roku 2017. 

Išlo o prepojenie štyroch skupín z prostredia slovenskej nezávislej divadelnej scény (Divadlo Pôtoň, Debris Company, Med & Prach a Sláva Daubnerová) v jednom spoločnom predstavení, ktoré sa uskutočnilo v noci a čerpalo z tradície intenzívneho konceptuálneho akčného umenia 60. rokov. Podstatou tejto tradície bol pokus o vymedzenie toho, čo znamená osobná sloboda v spoločnosti, histórii, mestskom priestore a otvorenej krajine. 

Slovenský pavilón PQ 2019 bol vytvorený ako pokračovanie tohto projektu a experimentálny prenos podstaty produkcie z otvorenej nočnej krajiny na pražské Výstaviště, v úzkej spolupráci so scénografom Jurajom Poliakom - spoluautorom projektu Zázraky. 

Cieľom pavilónu bolo navrátiť návštevníka do nočnej atmosféry predstavenia. Po krátkej návšteve Prahy sa pavilón vrátil do dediny Bátovce.

Autor: Chybík+Krištof
Autor: Chybík+Krištof
Autor: Chybík+Krištof
Fragmenty z divadelného predstavenia "Zázraky"

Materiály

Stena pavilónu s hrúbkou 6 cm sa skladá z vonkajšieho povrchu - 3 cm hrubej vrstvy polyuretánovej peny a vnútornej nosnej škrupiny, tvorenej 3 cm hrubou laminátovou konštrukciou. Patina zo strany exteriéru vznikla ako odtlačok zeminy (výkopu), do interiéru architekti zvolili tmavosivý nástrek. Počas pražskej expozície bola vo vnútri pavilónu na podlahe položená tmavá mikroporézna guma. Z vonkajšej strany tento materiál nahradila bledšia tvrdená guma.

Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings

Výroba stien pavilónu

Celý projekt bol koncipovaný ako “site specific” inštalácia, preto stavba pavilónu prebiahala v exteriéri obce Bátovce. Pavilón bol vytvorený ako odtlačok do zeminy, celý proces prebehol “dole hlavou”. Najskôr bolo treba realizovať výkop, presne podľa stanoveného tvaru pavilónu, do hĺbky troch metrov pod úroveň terénu. Prebehlo zhutnenie povrchu a tvarovanie do finálnej podoby. Následne bola zhotovená oporná konštrukciu - debnenie. Na povrch stien boli nastriekané tri centimetre polyuretánovej peny. Po jej zatuhnutí bola zhotovená škrupina z laminátu, s hrúbkou troch centimetrov, ktorá slúži ako nosná konštrukcia celého pavilónu. Po zatvrdnutí tejto vrstvy sa monolit rozrezal na jednotlivé segmenty a bol vytiahnutý z konštrukčného debnenia. K opätovnému spojeniu častí pavilónu slúžili “L” spojovníky, ktoré sú kotvené v intervale 100 mm na stenách a každých 500 mm medzi škrupinou pavilónu a podlahou z OSB dosiek. 

Montáž

Celú plochu základne, s rozmermi 5x5 m, vyplnila geotextília. Na tú bola následne položená OSB doska s hrúbkou 25 mm. Jednotlivé časti pavilónu boli navzájom spojené spomínanými sponami a samoreznými vrutmi. Celá stavba bola následne skrutkami prikotvená aj do osb dosky, čo zabezpečilo jej stuženie. Tvrdá gumová podlaha v exteriéri a mikroporézna gumová podlaha v interiéri bola položená až  na záver. Jednotlivé dielce boli vyrezané do tvaru pavilónu priamo na mieste.

Fotografie modelov:

Model - proces
Model - procesFoto: Chybík+Krištof
Model - proces
Model - procesFoto: Chybík+Krištof
Model
ModelFoto: Chybík+Krištof
Model
ModelFoto: Chybík+Krištof
Foto: Chybík+Krištof
Foto: Chybík+Krištof
Foto: Chybík+Krištof
Foto: Chybík+Krištof
Foto: Chybík+Krištof

Fragmenty z divadelného predstavenia "Zázraky":

Fragmenty z divadelného predstavenia "Zázraky"
Fragmenty z divadelného predstavenia "Zázraky"
Fragmenty z divadelného predstavenia "Zázraky"
Fragmenty z divadelného predstavenia "Zázraky"

Podklady: Chybík+Krištof
Kurátorský tým: Rastislav Ballek, Jozef Vlk, Jozef Ciller, Viera Burešová

Poloha diela

Ing. arch. Ondřej Chybík, MAS ETH
Ing. arch. Michal Krištof
Ing. arch. Peter Chaban
Ing. arch. Maroš Kostelanský
Kristína Krchová
Zoltán Takács
Juraj Poliak

Súvisiace články

Vložené
29. jún 2020
0
1171
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím