Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Pavilón NE-SÝPKA, pamätník miznúcich sýpok

Drevený pavilón vznikol ako jeden z výstupov workshopu študentov Fakulty umení TUKE pre multižánrový festival v Hranovnici.
Diela
Red 318.11.2016
22860+35
Pavilón NE-SÝPKA, pamätník miznúcich sýpok
Autori: doc. Ing. arch. Juraj Koban, Ing. arch. Tomáš Boroš, Gabriel Dulovič, Eva Fulajtárová, Michal Hudák, Bc. Ondrej Jurčo, Katarína Kiktová, Patrícia Mihaľáková, Katarína Mihaličová, Želmíra Tomková, Ing. arch. Marek Turošík, Miroslav BeličákNávrh: 2016 - 2016Realizácia: 2016 - 2016Adresa: Sládkovičova , Hranovnica, SlovenskoPublikované: 18. november 2016

Multižánrový festival Hranovnícke sýpky

Festival je transumeleckým intervenčným aktivizmom v konkrétnom verejnom priestore, ktorého cieľom je umeleckými nástrojmi zadefinovať transformácie priestoru, ktoré by mohli v konečnom dôsledku viesť k záchrane hmotnej podstaty objektov. V obci Hranovnica pomaly mizne zásadny urbánny fenomén. Sýpky, ako miesto na uskladnenie obilia a šatstva, sa dnes likvidujú hlavne kvôli získaniu palivového dreva z konštrukcií. Z pôvodného počtu 85 z roku 1978 ich dnes ostalo 15. Zámerom je uskladnenie obilia a šatstva nahradiť uskladnením umenia s jeho expanziou do okolia (budúceho parku, dnes kriakovitého skladu odpadu). Názov obce pochádza zo slova hranica a sýpky dnes stoja na hranici medzi tranformáciou uskladneného obsahu alebo zmenou na palivovú hmotu.

V pondelok 19. septembra sa v centre obce Hranovnica stretla skupina šudentov FU v Košiciach aby spoločne započali týždenný workshop, ktorý mal vyvrcholiť v sobotu 24 septembra multižánrovým festivalom. Cieľom workshopu bolo upraviť miesto konania samotného festivalu, vytvoriť menšie objekty, ktoré by slúžili počas festivalu ako sedenie a nakoniec navrhnúť a zkonštruovať malý pavilón - akýsi pomník padlým sýpkam. 

 

NE-SÝPKA, pamätník miznúcich sýpok

V centre dediny kedysi stáli malé sýpky. V roku 1972 sa ich miestny úrad rozhodol zbúrať a miesto kde stáli vyhlásiť za park. Do tohto prostredia sme sa rozhodli vstúpiť s malým pavilónom, ktorý by vzdal hold padlým sýpkam spred roku 1972. Idea bola jednoduchá - vymedziť priestor jednej zo sýpok, ktoré tam kedysi stáli. Použili sme tvar najmenšej z nich a obostavali sme ho drevenou konštrukciou. Pomocou odpadového dreva z píly sme vytvorili akési rozostrenie objektu, ktorý sa stráca vo vlastnej minulosti. Pavilón mizne v rovnakom smere ako voda tečúca v potoku pri ňom.

 

Pamäte krajiny (Tomáš Boroš)

Esej je súčasťou knihy LEMHAUSY, ktorá vznikla po festivale.

Miesto má svoju pamäť. Všetky vrstvy minulosti sa ukladajú jedna na druhú ako koberce v supermarkete, len nie tak pekne. Každý má svoju vlastnú topografiu, je pokrútený a ponaťahovaný do rôznych tvarov. Každý jeden bol utkaný na mieru tým svojím „domácim“. Tieto koberce sa navzájom pretvárajú a ovplyvňujú, je to nekonečný proces- vývoj miesta. Ten, na ktorom dnes stojíme, je výsledkom dlhodobého vrstvenia kobercov rôznych tvarov, hrúbok a farieb. Nepoznáme farby a tvary tých tisícov kobercov pod nami, no môžeme tak trochu tušiť. Prechádzame sa po tom našom a spodkami bosých nôh šúchame zo strany na stranu. Tak trochu cítime čo sa pod ním dialo, tak trochu presvitá farba tých minulých, tak trochu sa vlní tak ako sa vlnili oni. Do tejto našej prechádzky naboso nám zaznieva jasná výzva. Utkajte nový koberec! A bude taký, aký ešte nikto z nás nevidel. Jeho tvar, farba, štruktúra, dĺžka a šírka nebudú v ničom pripomínať ten pod nami. Úplne iný, no keď ho nakoniec rozprestrieme, pozohýba sa tak trochu ako jeho predchodca. Jeho farba dostane nádych toho koberca pod ním, jeho vlasy sa zhustia vlasmi, ktoré pretŕčajú z toho spodného. Bude nový, no v kontexte tých starých. A tak to musí byť.

Krajina, ktorá si pamätá

Plynie, stavia na zlyhaniach a víťazstvách minulosti. Poddáva sa, no kreatívne. Nedokážeš ju len tak zmeniť. V jej reze vidíš náveznosti. Je to skladačka, ktorá do seba dokonale zapadá. Jej história sa stáva najväčším obhajcom jej novosti. Novosť je zase prvá, ktorá obhajuje minulosť. Deje sa to preto, že základom tejto progresívnej novosti je história. Tu už netreba konzervovať, niet čo. Teda, niečo by sa našlo. Jediné čo treba zachovať a zakonzervovať je spôsob, akým sme sa k novosti dostali. Zachovajme akt vzájomného ovplyvňovania vrstiev krajiny.

Krajina ktorá zabudla

V tomto obraze zabúdanie nie je prirodzené. Neprirodzený, mocenský zásah, ktorý nasilu naškrobí a vyrovná svoj nový koberec. Necítiť už nič len sterilnú rovnosť a škrob vo vzduchu. Prechádzame sa po ňom a absolútne nič nevieme. Takáto krajina sa trhá, stráca niť, zomiera, čaká na tvorcu histórie. Toto je priestor, kde uvedomelí pamätníci tvoria pomníky - odkazy minulosti. Vkladajú pod koberec hrášok na miestach, kde si pamätajú kopec, vydupú priehlbinku tam, kde kedysi bola jama. Tie najjasnejšie rysy pripomenú, no pôvodná krajina si už nikdy nespomenie. Tá už zabudla.

V rámci multižánrového festivalu sa predstavili aj: 

- miestny folklórny súbor Kochman
- PhDr. Peter Roth - prednáška o histórií obce
- Mgr. Elena Bekešová- prednáška na tému: Modrotlač v Hranovnici
- doc. Ing. arch Juraj Koban- prezentácia Fakulty umení
- absolventi Fakulty umení Jakub Steranka a Štefan Bačinský - výstava prác
- účastníci workshopu - pavilón NE-SÝPKA, pamätník miznúcich sýpok.
- študenti Fakulty umení - výstava kresieb, ktoré vznikli počas kresliarskeho plenéru v Spišskom Bystrom a Hranovnici.
- Juraj Palguta - výstava miestneho umelca pozostávajúca z kresieb znázorňujúcich pôvodnú architektúru obce.

Účastníci workshopu: Miroslav Beličák, Tomáš Boroš, Gabriel Dulovič, Eva Fulajtárová, Michal Hudák, Ondrej Jurčo, Katarína Kiktová, Juraj Koban, Patrícia Mihaľáková, Katarína Mihaličová, Želmíra Tomková, Marek Turošík.

Text a schémy: Tomáš Boroš
Autor fotografií: Mgr. Martin Valuš

Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Supported using public funding by Slovak Arts Council.

Poloha diela

doc. Ing. arch. Juraj Koban
Ing. arch. Tomáš Boroš
Gabriel Dulovič
Eva Fulajtárová
Michal Hudák
Bc. Ondrej Jurčo
Katarína Kiktová
Patrícia Mihaľáková
Katarína Mihaličová
Želmíra Tomková
Ing. arch. Marek Turošík
Miroslav Beličák

Súvisiace články

Vložené
15. november 2016
0
2286
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím