Hore
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Sto Slovensko, s.r.o.

Stavať zodpovedne

Pribylinská 2
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Hörmann

Brány a dvere

Diaľničná cesta 5186/2B
Senec

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

KOMA Modular s.r.o.

Říčanská 1191
Vizovice

Slovenský plynárenský priemysel a.s.

Dodávateľ energií

Mlynské nivy 44/a
Bratislava

VELUX SLOVENSKO spol. s r.o.

Prinášame Vám svetlo

Galvaniho 7 7/A
Bratislava

Design shaker

Inteligentné inštalačné systémy

ABB i-bus® EIB / KNX je inteligentný...

ABB (výrobca)
ABB (distribútor)

umývadlo od SAPHIRKERAMIK

Dizajnéri kúpeľní často snívajú o možnosti...

Phoenix Design (autor)
LAUFEN Bathrooms AG (výrobca)
LAUFEN SK s.r.o. (distribútor)

CITY moduly

Designový mestský mobiliár v merítku drobnej...

KOMA Modular s.r.o. (výrobca)
KOMA Modular s.r.o. (distribútor)

ISOVER EPS GREYWALL

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products (výrobca)
Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products (distribútor)

PANORAMA CELOPRESKLENÉ OKNO HX 300

OTVORENÉ. SVETLÉ. VOĽNÉ.
Veľkoplošné...

Internorm (výrobca)
Internorm (distribútor)

Multizóny

Chýba vám uzavretý priestor, kde môžete...

TECHO, s.r.o. (výrobca)
TECHO, s.r.o. (distribútor)

Svetlo v architektúre
Hore
Kocka - umelecká inštalácia v sakrálnom priestore, Prešov

Kocka - umelecká inštalácia v sakrálnom priestore, Prešov

AutoriBc. Ondrej Jurčo
Bc. Lukáš Katuščák
Návrh2017 - 2017
Realizácia2017 - 2017
AdresaSlovenská 3276/34,
Prešov,
Slovensko
Skoro nič, ale dobré.

Efemérna architektúra. Už viackrát bola našou témou. Dnes prinášame nie veľký, ale pekný príklad z východného Slovenska. Jednoduchá, čistá práca, na pomedzí grafiky, scénografie a architektúry obohatila dočasne verejný priestor. Mladý autor s priateľmi sa osobne angažoval v jemu blízkej oblasti. Páči sa nám subtílne "ultraľahké", dematerializované dielo, ktoré minimálnymi vyjadrovacími prostriedkami a s vkusom prezentuje svoje posolstvo. Viac napovie sám autor:

Galérie​ ​a​ ​sakrálna​ ​architektúra​ ​sú​ ​v​ ​niečom​ ​podobné.​ ​Keď​ ​si​ ​odmyslíme​ ​z​ ​kostolov kresťanstvo​ ​a​ ​z​ ​galérií​ ​výstavy,​ ​samotný​ ​priestor​ ​môže​ ​vyvolávať​ ​podobnú​ ​emóciu.​ ​V​ ​rámci projektu​ ​Noc​ ​kostolov​ ​sme​ ​na​ ​jeden​ ​víkend​ ​využili​ ​priestory​ ​kostola​ ​Cirkvi​ ​bratskej​ ​v​ ​Prešove ako​ ​galériu​ ​konceptuálneho​ ​umenia.

Noc​ ​kostolov​ ​je​ ​medzinárodný​ ​projekt,​ ​ktorý​ ​sme​ ​si​ ​pre​ ​vlastné​ ​potreby​ ​predefinovali​ ​ako multižánrový​ ​festival​ ​živého​ ​dialógu.​ ​Prostredníctvom​ ​spochybňovania​ ​foriem​ ​sa​ ​snažíme nahliadať​ ​do​ ​tajomstva​ ​obsahov​ ​a​ ​klásť​ ​si​ ​ťažké​ ​otázky​ ​v​ ​poctivom​ ​hľadaní​ ​Boha.

Inštalácia má veľa kontextov. Kostol bol budovaný počas komunizmu s prísnou podmienkou, že nemôže vyzerať ako kostol. Architekt mal zakázané stavať veže, zvonice, kríže. Dočasnou inštaláciou sme na vrch kostola umiestnili kríž, nie v zmysle vytýčenia svojho územia, ale v zmysle pozvania.

Druhý kontext spočíva v myšlienkovom koncepte. Cez tohtoročnú tému - Bezbariérová cirkev​ ​-​ ​sme​ ​nahliadali​ ​do​ ​príčin​ ​a​ ​podôb​ ​mnohých​ ​bariér,​ ​ktoré​ ​vyrastajú​ ​uprostred​ ​našich úvah​ ​o Bohu.​ ​Bolo​ ​by​ ​príliš​ ​ľahké​ ​zostať​ ​pri​ ​fyzických​ ​bariérach​ ​a nespomenúť​ ​tie vyrastajúce​ ​v hĺbke​ ​našich​ ​postojov,​ ​vzťahov​ ​i historickej​ ​pamäte.

Každá inštalácia symbolizovala nejakú bariéru v cirkvi alebo mimo nej. ‘Kocka’ na kostole popisovala​ ​jednu​ ​z​ ​najstarších​ ​bariér​ ​-​ ​ľudské​ ​utrpenie.​ ​V​ ​racionálnom​ ​tvare​ ​kocky​ ​z​ ​ľahkej drevenej konštrukcie sú chaoticky rozhodené pixely, ktoré svietia do mesta. Osobitne a ani spolu nedávajú zmysel. Až keď sa pozriete na kocku v istom uhle, pixely sa stretnú a vytvoria kríž.

Symbolika racionálneho tvaru kocky ako snaha uchopiť ľudský život do ktorého vchádza absurdita utrpenia spôsobujúca v usporiadanom živote chaos. Chaos, ktorý je tak často bariérou v úvahách o hľadaní Boha. Ale v perspektíve ultimátneho ľudského utrpenia - kríža, miesta kde trpí aj Boh - je zrazu chaos jednotlivých pixlov usporiadaný v zmysel. Preto inštaláciu​ ​voláme​ ​Kristus​ ​v​ ​ľudskom​ ​utrpení.

Hľa, svet popretínaný plotmi stratenej dôvery, ostnatými plotmi absurdného ľudského utrpenia. Hľa človek, oddelený od bytostnej jednoty - vláda nevedomej ľahostajnej náhody. Z pravých uhlov náhrobných kameňov zaznieva neznesiteľné volanie po zmysle. Kde si Bože? A prečo si nás opustil? A potom je tu svetlo, odkiaľsi zdola až z dna beznádeje. Len v perspektíve tajomstva lásky sa z hustoty chaosu vynára obraz kríža. Obraz tohto bláznovstva - spolutrpiaceho Boha, paradox Boha opusteného Bohom. Priamo v centre na dne bolesti a opustenosti však nie sme sami. Na tomto dne v oddelenosti od zmyslu a pokrivenia pôvodného zámeru sa z beznádeje otvára cesta kríža, predznačená Kristovou obetujúcou sa láskou. Jedine trpiaci Boh nám môže skutočne pomôcť. Nie silou svojej všemohúcnosti, ale v zdanlivej bezmocnosti lásky zostupujúcej k nám do každého hriechu, do každého utrpenia, do každej oddelenosti a smrti, aby nás práve tam našiel a práve tam stretol v prežívanom utrpení. Jedine trpiaci Boh nás môže skutočne zachrániť. Jedine Boh, ktorý prešiel temnotou smrti dáva nádej vzkriesenia.

Realizácia
Realizácia

Podklady: Ondrej Jurčo

Poloha diela

Bc. Ondrej Jurčo
Bc. Lukáš Katuščák

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím