Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Obnova interiéru rímskokatolíckeho kostola Panny Márie Snežnej na Kalvárii v Bratislave

Racionálny a systematický prístup obohatený o zmyslel pre materiál a detail.
Diela
Red 330.01.2021
87290+115
Obnova interiéru rímskokatolíckeho kostola Panny Márie Snežnej na Kalvárii v Bratislave
Autori: Mgr. akad. arch. Ing. arch. Tomáš Bujna, Ing. arch. Matúš GibalaSpolupráca: Ing. Ladislav Mudroň (návrh a výpočet osvetlenia)Investor: farnosť Panny Márie SnežnejPodlažná plocha: 790 m2Návrh: 2017 - 2018Realizácia: 2019 - 2020Adresa: Na Kalvárii , Bratislava - Staré Mesto, SlovenskoPublikované: 30. január 2021

Kostol na bratislavskej Kalvárii, známy aj vďaka svojmu pohnutému osudu, sa po rokoch dočkal čiastočnej obnovy. V interiéri, ktorý nebol nikdy poriadne dokončený, sa v priebehu času nahromadilo množstvo vrstiev bez akejkoľvek hlbšej koncepcie. 

Udržiavacie stavebné práce a celková modernizácia vyžadovali ucelený koncept a víziu. Tá vznikala v spolupráci správcov kostola a architektov Tomáša Bujnu a Matúša Gibalu. Tomáš Bujna už na predchádzajúcich realizáciách ukázal jasnú autorskú víziu, spoločne s citom pre kontext, materialitu a detail. V prípadoch obnovy interiéru rímskokatolíckeho kostola sv. Vavrinca v Brutovciach (Cena ARCH 2016, CE ZA AR 2016 v kategórii Obnova a prestavba) a rekonštrukcie rímskokatolíckeho kostola Zvestovania Pána v Novej Lesnej (Cena Dušana Jurkoviča 2009, Cena ARCH 2009, Kultúrna pamiatka roka 2009 a Piranesi Awards 2009) sa tvorivý prístup dočkal ocenenia odbornými porotami. Aj napriek odlišnému kontextu bratislavskej realizácie (rozsah, doba vzniku…) je aj tu čitateľný zámer očistenia a zracionalizovania priestoru, ktorý necháva vyniknúť pôvodné prvky a nový autorský mobiliár.

Viac slovami autorov:

Kostol na bratislavskej Kalvárii sa v septembri roku 2020 dočkal čiastočnej obnovy po viac ako 70 rokoch. Hlavným zámerom bolo nadviazať na plány pôvodnej trojice architektov Ferdinanda Fuchsa, Ignáca Vécseia a Dezidera Quastlera z roku 1943, no zároveň prispôsobiť ho dnešnému človeku na nerušenú kontempláciu. Ani jeden z pôvodných architektov  sa nedožil vysvätenia kostola a nemali dohľad ani nad jeho dokončením, pretože ich životné osudy sa skončili v koncentračných táboroch v rokoch 1944/1945. Po násilnej smrti troch pôvodných architektov bol dokončením stavby poverený architekt František Florians v rokoch 1947/48. 

Kostol stojí na vyvýšenom mieste nad hlavným mestom. Bol postavený na mieste menšieho barokového kostola. Je zasvätený Panne Márii Snežnej. Patrocínium dokladá v interiéri jej kamenná soška vyhotovená podľa mariazellského vzoru. Je známy aj tým, že kvôli blízkemu pamätníku 2. sv. vojny – Slavínu, bola v roku 1959 zbúraná jeho veža, aby nekonkurovala novej dominante mesta. Viaceré časti interiéru neboli nikdy zrealizované a priestor bol zaplnený provizórnym mobiliárom. Podlaha v kostole bola dokončená iba krátko pred odstránením veže. Mnohé priestory v kostole nie sú dokončené dodnes. V závere presbytéria je tesserová mozaika transferovaná z inej – zrušenej kaplnky v meste. Po druhom vatikánskom koncile bola časť pôvodného kovového mobiliáru s latinskými nápismi z interiéru natrvalo odstránená. 

Celková obnova interiéru začala až v roku 2018. Zahŕňala predovšetkým obnovu interiéru presbytéria, lode, vstupných a obslužných priestorov a tiež návrh a realizáciu nového mobiliáru. Uvedomovali sme si kvalitu pôvodného zámeru, ktorý bolo ale treba dokončiť. Pri návrhu sme sa inšpirovali pôvodnými interiérovými prvkami. Základným výrazovým prvkom pri návrhu mnohých detailov bola kazeta štvorcového tvaru, uplatňujúca sa v štukovej výzdobe aj na pôvodnom mobiliári. Ďalším oporným bodom pri návrhu bolo viacero zachovaných kovových interiérových prvkov, ktoré sme chceli ponechať a zdôrazniť. Veľmi cenná bola pre nás kovová mreža s nápisom “VENI SANCTE SPIRITUS”, oddeľujúca kaplnku od hlavnej lode, nakoľko sa zachovala ako jediná v pôvodnom stave. 

Okrem návrhu interiéru bolo nutné zamerať sa aj na sanovanie degradovaných stien a podlahy. Súčasťou celkovej obnovy bol aj nový spôsob vykurovania lavíc, dodatočné izolácie proti zemnej vlhkosti, vybudovanie WC pre veriacich, nové osvetlenie, ozvučenie, vytvorenie novej spovednej miestnosti, bezbariérovosť a predpríprava na druhú etapu úprav. Pôvodná historická a hodnotná časť mobiliáru bola obnovená umelecko-remeselným spôsobom (drevené lavice, spovednice, dvere, kľučky, kovová mreža v kaplnke) a reštaurátorským spôsobom (tesserová mozaika, konsekračné kríže so svietnikmi). Medzi nové časti mobiliáru patrí obetný oltár, ambona, sedes, krstiteľnica s nápisom “IN NOMINE PATRIS ET FILII ET SPIRITUS SANCTI”, paškál s textom “CHRISTUS LUX MUNDI”, abakus, stalla, podstavce pod sochy, stolík na obetné dary či stojan na tlačoviny). Bočné oltáre boli doplnené o mramorové pilastre s kovovými nápismi “DEUS MEUS ET OMNIA” resp. “CUM DEO ET DE DEO” a znakmi patrocínia rehole františkánov a dominikánov. Nové umiestnenie si našiel aj liatinový korpus – pravdepodobne zo 17. st. – pochádzajúci z dreveného kríža z neďalekej kalvárie. Remixom starého a nového prešla krížová cesta po oboch stranách lode. Celkovo 14 zastavení tvorí dobová historická drevorezba pravdepodobne ešte z barokového predchodcu dnešného kostola, doplnená o novodobý kovový rám. Pôvodné drevené výplne okenných otvorov boli nahradené kovovými výplňami s izolačným trojsklom, vybavené automatickým ovládaním otvárania. V okenných otvoroch presbytéria bolo plánované osadenie bielych ónyxových platní. Osobitnou časťou návrhu je osvetlenie, ktoré síce bolo plánované, ale nikdy nebolo v takomto rozsahu realizované. Osvetlenie má niekoľko režimov rozsvecovania a stmievania, podľa potreby a príležitosti. Je tvorené skupinou závesných svietidiel a skupinou svietidiel, ktoré nie sú bežnému návštevníkovi viditeľné. V interiéri sú použité výhradne ušľachtilé a tradičné materiály – kameň (mramor carrara, mramor thassos), kov (oceľové časti mobiliáru, mosadz, chróm, drôtené konštrukcie a nápisy), drevo (dub) a sklo. Farebné riešenie interiéru, vrátane presbytéria, je kombináciou bielych stien, stropov aj stĺpov a sivej terrazovej podlahy, na ktorej sú umiestnené pôvodné lavice zo svetlého dreva.


Nie všetky plánované práce boli realizované podľa projektovej dokumentácie. Niektoré časti boli zmenené počas realizácie a niektoré sú ešte v procese realizácie. Podstatné je, že obnovený priestor kostola je čistý, svetlý, príjemný pre kontempláciu. Je dobré vidieť kostol konečne po desiatkach rokov obnovený.

Autor Tomáš Bujna / dielne NZW

Poloha diela

Mgr. akad. arch. Ing. arch. Tomáš Bujna
Ing. arch. Matúš Gibala

Súvisiace články

Vložené
27. január 2021
0
8729
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím