Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

JANOŠÍK OKNA-DVEŘE

Valašské Příkazy 55 55
Valašské Příkazy

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

Pergo

Třebětice 102
Holešov

Cortizo Slovakia,

Železničný rad 29
Nová Baňa

REYNAERS ALUMINIUM s.r.o.

Office: TWINCITY C HubHub, Mlynské Nivy 16
Bratislava

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
25. marec 2021
0
1023

Mobiliár v Kostole sv. Juraja, Bobrovec

Skrytá symbolika, súčasné tvaroslovie...
Mobiliár v Kostole sv. Juraja, Bobrovec
Autori: Mgr. art. Ing. arch. Ondrej Kurek, Ing. arch. Tomáš KrištekSpolupráca: Ing. arch. Mária Vaňurová, Ing. arch. Dorota VolfováNávrh: 2018 - 2018Realizácia: 2018 - 2019Adresa: 2321, Bobrovec, SlovenskoPublikované: 28. marec 2021

Dnes dvojtisícová obec Bobrovec, ktorá je obľúbeným východiskom pre túry v Západných Tatrách aj rekreáciu pri Liptovskej Mare, patrí medzi najstaršie sídla Liptova. Jej niekdajší význam a prosperitu dokladá gotický kamenný kostol sv. Juraja. Súčasnú dispozíciu získal objekt počas barokovej prestavby v 17. storočí, kedy bol Bobrovec istý čas sídlom Liptovskej župy. 

Aktuálna intervencia ateliéru What Architects. spočíva v nahradení pôvodného mobiliáru kostola novými prvkami. Autorské solitéry zapadajú do konceptu zjednodušenia a očistenia priestoru. Elementárne formy nechávajú vyniknúť pôvodné celky interiéru, do ktorého sa po päťsto rokoch vracia miestny pieskovec. Výsledok prezentuje osobný vklad autorov.

Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Pôdorys
PôdorysAutor: What architects.

Viac slovami autorov:

Symbolika v materialite 

Viera v Boha je reprezentovaná vierou v nehmotnú formu, v niečo, čo presahuje konkrétne ľudské predstavy. Cirkev preto priraďuje fundamentálnym myšlienkam viery konkrétne symboly. V tomto prípade je takýmto symbolom materiálová báza mobiliáru, ktorú tvorí piesok a jeho premenená forma - sklo. Tie symbolizujú podstatu liturgie obety - premenu chleba a vína na telo a krv - transformáciu konkrétnej formy na nehmotnú myšlienku. 

Súčasnosť v tvarosloví 

Potreba budovania a zveľaďovania kostola v Bobrovci (z roku 1521) vychádzala v minulosti, rovnako ako dnes, od samotných farníkov. Tí v jednotlivých obdobiach pri stavbe alebo dostavbách zanechali na podobe kostola pečať svojej doby. Aktuálnym vstupom preto navrhujeme v tomto procese pokračovať súčasnými formami ambonu, obetného stola, svietnikov... Ich geometria priznáva dobu svojho vzniku a jednoduché tvaroslovie necháva vyniknúť staršie vrstvy interiéru kostola, predovšetkým barokový oltár. Naviac, po 500 rokoch je použitý opäť pieskovec, z ktorého je postavený aj samotný kostol, čo pripomína kontinuitu miestneho spoločenstva veriacich. 

Po obvode obetného stola je “nekonečný” citát z evanjelia podľa Jána:  „Ego sum panis vivus, qui de caelo descendi. Si quis manducaverit ex hoc pane, vivet in aeternum.” Jn 6, 51 

„Ja som živý chlieb, ktorý zostúpil z neba. Kto bude jesť z tohoto chleba, bude žiť naveky.“ Jn 6, 51

Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Pôvodný stav
Pôvodný stavAutor: What architects.

Poloha diela

Mgr. art. Ing. arch. Ondrej Kurek
Ing. arch. Tomáš Krištek
Ing. arch. Mária Vaňurová
Ing. arch. Dorota Volfová

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím