Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
26. október 2020
1
2771

Neformálne mo(nu)menty - drobná architektúra vo verejnom priestore

Trojica umeleckých inštalácií ako funkčná súčasť prírodného prostredia Chorvátskeho ramena.
Neformálne mo(nu)menty - drobná architektúra vo verejnom priestore
Autori: Kolektív VŠVUNávrh: 2020 - 2020Realizácia: 2020 - 2020Adresa: Petržalka , Bratislava, SlovenskoPublikované: 29. október 2020

Neformálne mo(nu)menty 

Idea výstavy vznikla počas letného semestra na VŠVU v rámci medziodborového projektu Jantárová cesta. V paralele k prastarej obchodnej ceste spájajúcej severnú a južnú Európu, ku ktorej odkazuje aj názov nedokončenej centrálnej komunikačnej osi Petržalky, Jantárovej cesty, chceme oživiť spoluprácu na rôznych úrovniach. V medziodborovom rámci medzi pedagógmi a študentami architektúry, sochárstva, maliarstva či intermédií, v inštitucionálnom rámci medzi vysokou školou, mestskou samosprávou a miestnymi organizáciami, v participatívnom rámci potom medzi odbornou a laickou verejnosťou. Výsledkom je spoločná výstava troch diel pozdĺž Chorvátskeho ramena. Na jednej strane reagujú na dané situácie v parku v súvislosti s plánovanou električkovou traťou (pozdľž jej trasy rozptýlené betónové relikty z výstavby sídliska, skratky a cestičky, ktoré trať pretne, či rôzne typy pôsobiacich síl, formy imaginárnych križovatiek, nástupíšť, zastávok či terminálov), kým na druhej strane formujú metódy, ktoré každému projektu dovoľujú pracovať s rovnakými pravidlami založenými na danej situácii, avšak s potenciálom iného výsledku na inom mieste. 

Sieť existujúcich peších skratiek a trasa plánovanej električkovej trate
Sieť existujúcich peších skratiek a trasa plánovanej električkovej trate
Vplyv výstavby električkovej trate na uzly skratiek
Vplyv výstavby električkovej trate na uzly skratiek
Lokalizácia existujúcich betónových reliktov v parku, pozdĺž centrálnej osi
Lokalizácia existujúcich betónových reliktov v parku, pozdĺž centrálnej osi
Miesto plánovaného kríženia Chorvátskeho ramena a električkovej trate
Miesto plánovaného kríženia Chorvátskeho ramena a električkovej trate
Celková axonometria výstavných intervencií
Celková axonometria výstavných intervencií
1 - Desire Lines
1 - Desire Lines
2 - Míľniky
2 - Míľniky
3 - Terminál
3 - Terminál

 

Realizované objekty:

1 - Desire Lines 

Negatív fragmentu petržalskej krajiny – odliatok terénu na križovatke peších trás ako nový mestský mobiliár. 
Materiál: PUR pena + izolačný nástrek Polyurea

"Projekt sa zamýšľa nad geometriou a premenlivosťou petržalských skratiek, skúma, aké faktory ich menia a ovplyvňujú, či ako sa vychodené cesty a križovatky prispôsobujú zmenám v okolí. Iniciačný moment predstavuje výstavba električkovej trate, ktorá má mnohé takéto cesty pretnúť a tým znemožniť ich ďalšie fungovanie a vetvenie. Cieľom bolo vytvoriť topologický systém zmien, ktorý cesty prispôsobuje trati, naťahuje ich do nových súvislostí a odbočiek tak, že v podstate nemiznú, ale dokážu sa transformovať do stále nových a nových povrchov a záhybov. Výsledná intervencia je odliatkom - negatívom reálnej situácie jednej z 'križovatiek' premiestneným do nového kontextu. Premenlivé sa tu stáva stálym, dočasné trvalým, neplánované zámerným."

Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec

 

2 - Míľniky 

Priestorové rozloženie betónových blokov v krajine Petržalky ako rez jej históriou.
Materiál: fragmenty z výstavby sídliska

"Hľadaním odpovedí na otázky 'Čo to je?' či 'Prečo je to tu?' sme sa dostali k počiatku Petržalky, ako ju poznáme dnes, k výstavbe panelového sídliska. Z archeologického hľadiska môžeme hovoriť o artefaktoch, ktoré prešli procesom archeologizácie, čiže vyradením zo živej kultúry cez stratu pôvodného významu. Tieto petržalské betónové relikty na seba upozorňujú stratou kontextu k súčasnosti. Nevylučuje to však nachádzanie nových kontextov následným ďalším využitím pri prenose na nové miesto, kde sa „stratený“ artefakt stáva živou súčasťou verejného priestoru. Pozbierané betónové elementy z bájnej a zabudnutej krajiny Petržalky znova vyplávali na povrch ako nová vrstva oscilujúca medzi definíciami starého a nového. Výsledná kompozícia vytvára na betónovej platforme, rovnako pozabudnutej ako betónové elementy samotné, silové pole odvodené z vlastností jednotlivých prvkov a hľadanie ich vzájomných vzťahov.

Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec

 

3 - Terminál

Kinetická štruktúra ako symbol plánovaných zmien v území
Materiál: zrecyklované oceľové profily

"Terminál je miesto, kde sa krížia smery a cesty, no zároveň je obklopené výraznými solitérmi, ako sú Kostol Sv. rodiny, Kaufland ako korporátny pohrobok veľkých plánov frekventovanej centrálnej osi a v neposlednom rade bloky panelových domov. A práve týmto miestom má prechádzať jeden z mostov budúcej električkovej trate. Pešie spojenie oboch brehov Chorvátskeho ramena sa touto situáciou výrazne skomplikuje, nová hmota zásadne zmení charakter a používanie lokality. Ľahká konštrukcia Terminálu naznačuje budúcu prekážku, je akýmsi odtlačkom budúcich síl, polí a gradientov, kým jej pohyb zase odkazuje na nový typ dynamiky a rýchlosti, ktorý s traťou zákonite prichádza. Mobilný objekt - schody - tak zviditeľňuje a naznačuje budúcu zmenu, no zároveň sa z nej nesnaží obyvateľov vyčleňovať, ale prizýva ich do diskusie. Alebo umožňuje len tak spočinúť pri vode Chorvátskeho ramena."

Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec
Foto: Šimon Parec

Tiráž:

Pedagógovia:
František Demeter (Maliarstvo; 1, 2, 3), Jakub Kopec (Arch. tvorba; 1, 2, 3), Danica Pišteková (Arch. tvorba; 1, 2, 3), Juraj Rattaj (Socha, objekt, inštalácia; 1, 2, 3)

Študenti:
Paulína Gajerová (Maliarstvo; 1), Adam Priecel (Maliarstvo; 1), Simona Plachá (Arch. tvorba; 1), Karin Brániková (Arch. tvorba; 2), Jakub Čulák (Socha, objekt, inštalácia; 2), Saša Smolková (Socha, objekt, inštalácia; 2), Simona Svitková (Úžitkové umenie; 2), Michal Golák (Socha, objekt, inštalácia; 3), Michaela Kacsiová (Socha, objekt, inštalácia; 3), Sophie Magnin (Arch. tvorba; 3), Vanesa Rybárová (Arch. tvorba; 3), Ema Hesterová (Teória a dejiny umenia; 1, 2, 3); Jozef Pilát (Intermédiá; 1, 2, 3)

Realizacácia:
Black Dog (1), Pathfinders Trucks s.r.o. (2), Dionýz Troskó (3), Marcel Mališ (3), Lujza Stopková (3), Šimon Parec (3) a ďalší

Projekt podporili:
Fond na podporu umenia, Nadácia mesta Bratislavy

Partneri:
Mestská časť Bratislava - Petržalka, Kultúrne zariadenia Petržalky, VŠVU, HotDock project space

Nad podujatím prevzal záštitu Matúš Vallo, primátor hlavného mesta SR Bratislavy.

 

 

Výstave predchádzala akcia Jozefa Piláta, doktoranda na Katedre intermédií a aktuálneho finalistu Ceny Oskára Čepana, ktorá vznikla tiež v rámci projektu Jantárová cesta. Výstupom bola inštalácia Ošetrenie duší, ktorá sa objavila na hladine jazera Draždiak.

Inštalácia OŠETRENIE DUŠÍ
Inštalácia OŠETRENIE DUŠÍFoto: Jozef Pilát
Inštalácia OŠETRENIE DUŠÍ
Inštalácia OŠETRENIE DUŠÍFoto: Jozefa Pilát

Podklady: Jakub Kopec

Poloha diela

Kolektív VŠVU

Súvisiace články

Danica PištekováSKBratislava
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím