Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Realizácia Danice Pištekovej, do ktorej portfólia patrí množstvo projektov malej mierky vo verejnom priestore a experimentálna práca s textilnými prvkami.
Realizáciu predstavíme so sprievodným autorským textom:
Urban Veil, alebo urbánny závoj, je pop-up pavilón s priemerom 3,6 metra a s variabilnou výškou až do 2,4 metra. Základňu pavilónu tvorí kovová podnož z 12 modulov, ktorá zaisťuje jeho stabilitu a odolnosť. V jednotlivých moduloch sa nachádzajú otvory na tyče zo skleného vlákna, ktoré sa do modulov jednoducho vsunú a dokážu vytvoriť rôzne výšky a variácie prestrešenia podľa spôsobu zapichovania jednotlivých prútov. Tie tvoria kupolovitú štruktúru, ktorá sa dá prekryť rôznymi typmi plášťa. V tomto prípade je to up-cyklovaný padák, ktorý sa tu použil bez zásadných strihových úprav, s výrazným previsom do okolia. Ľahký plášť umožňuje interaktivitu s prostredím, či už so slnkom a vetrom alebo s ľuďmi objavujúcimi nielen vonkajší povrch či priestor vnútrajšku, ale aj medzipriestory medzi konštrukciou a samotným plášťom. Vďaka priesvitnosti textilu, jeho poddajnosti a bielej farbe všetkých elementov, sa charakter pavilónu počas dňa mení, konštrukcia sa ukazuje a zahaľuje, niekedy presvitá a inokedy sa plášť zaleskne tak, že sa len ťažko odhaduje, čím tento mäkký blob vlastne môže byť.
Dočasné a malé intervencie môžu mať vo verejnom priestore významný dopad. V mestách zahustených zástavbou a prísnymi reguláciami je každá zmena podmienená dlhým procesom navrhovania, schvaľovania a následnej realizácie - čo je veľmi neflexibilná situácia práve pre kultúrne akcie a festivaly, ktoré sa snažia o oživenie kultúrneho života a komunít. Ako udržateľné riešenie priestorového zásahu v meste, ktoré sa dá znova a znova použiť, jednoducho skladať, rozkladať a skladovať, vznikol nápad na modulárny pavilón z prútových prvkov skleného vlákna (GFRP). Projekt sa teda zameriava na výrobu prototypu takejto štruktúry a jej premiérové uvedenie priamo vo verejnom priestore parku M. R. Štefánika v Partizánskom, počas mestského festivalu Moc umenia. Projekt je akousi špekuláciou na tému urbánneho interiéru alebo architektúry malej mierky, ktorou sa autorka zaoberá aj v rámci platformy WOVEN, alebo aj ako pedagogička na Katedre architektonickej tvorby VŠVU, kde sa zaoberá definovaním mäkkosti, flexibility a novej materiality v architektúre.
Partner projektu: o.z. Fabrika umenia
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
Autorka: Danica Pišteková
Autorka fotografií: Katarína Janíčková (fotografie sú z festivalu Moc umenia v Partizánskom, ktorý sa konal 15. 7. 2023 v parku M.R. Štefánika)