Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Pražské Quadriennale vzniklo v roku 1967 za účelom dostať to najlepšie z divadelného designu, scénografie a divadelnej architektúry do popredia kultúrnych udalostí, a umožniť tak zoznámenie sa so súčasnou scénografiou profesionálnym a začínajúcim umelcom aj širokej verejnosti. Pevnou súčasťou podujatia je tradične slovenský pavilón, ktorý sa snaží priniesť to najlepšie z domácej scény. Inštaláciu z minulej edície Pražského Quadriennale sme predstavili v samostatnom článku. PQ 2023 prechádza zásadnými zmenami, z výstavného projektu sa stáva festival, ktorý je postavený na performativite a interdisciplinárnosti, kde sa diváci menia na aktívnych spoluúčastníkov. Na zmeny reagovalo aj zadanie výberového konania na nový slovenský pavilón, ktoré organizoval Divadelný ústav spolu s Ministerstvom kultúry SR. S jeho požiadavkami sa naljepšie vysporiadal víťazný návrh ateliéru DOXA s pracovným názvom Byť plnom v čase prázdna.
Koncept bližšie predstavia autori:
Anotácia
Priestor, do ktorého nemožno vojsť pôsobí ako kompaktná nepreniknuteľná hmota. Počas vĺn pandemickej krízy sme boli svedkami prílivov a odlivov plnosti. Tá porušuje kontext pohybu a komunikácie. Boj o prázdny priestor považujeme za životne dôležitý. Boj o prázdny priestor implikuje jeho expanziu a ďalší boj. Jeho množenie vidíme v nachádzaní jaskýň, stavaní domov, dlabaní nôr.
Ďateľ prenikajúci do kôry manifestuje prázdno, potrebné na tvorbu hniezda. Obmedzenia aplikované príchodom koronavírusu okliešťujú možnosti mesta. Zo štruktúry hniezd nám ostalo iba nevyhnutné a obytné. Návrat dutín preto považujeme za podstatný.
Do plného objemu prenikáme životom. Budujeme priestor, generujeme prázdno. Izoláciou tela a izoláciou tepla odpovedáme na potrebu hniezda. Tvorba dutín sa pre nás stáva dramaturgickým ťažiskom. Človeka vnímame ako dialóg, ktorý rastie, formuje vnútra a čaká. Stretnutie je jeden z možných príbehov dutín.
Prázdno však ostáva po každom z nás.
Vidíme dediny a mestá obalené izoláciou.
Vidíme narastajúce hrúbky konštrukcií a prijímanie novej nekultivovanej estetiky.
Ľubovoľná farebnosť, ľubovoľné hodnoty, individualizmus prenikajúci do súčasného folklóru stiera princípy kolektívnej identity.
Spoločným prvkom novodobého folklóru sa stáva nepremyslená sloboda, v ktorej sa čím ďalej tým náročnejšie orientuje.
Purpenová inštalácia svojou materialitou a výrazom tematizuje súčasný fenomén. Introvertná scéna sa vymedzuje voči prostrediu a tvorbou svojej vlastnej mikroklímy, dočasne rieši frustráciu a pocit dezorientácie.
Architektonický zámer
Východiskový stav scény je purpenová tepelnoizolačná hmota 4×4×4 m. Kocka nie je iba rekvizitou a nezohráva úlohu kulís. Počas predstavenia - postupného prenikania, si performeri v hmote vytvárajú svoju vlastnú internú scénu.
Vnútro kocky nikdy neostáva rovnaké. Inklúzia v tepelnej izolácii ako vzácnosť a neustále hľadanie seba samého. Objem, do ktorého sa integroval človek sa bude nachádzať vo výstavných priestoroch Quadriennale.
Ponorený a obtekaný návštevníkmi, navonok statický a geometrizovaný, vo vnútri organický a meniaci sa.
Nehybná archa bude chrániť každodenné prežívanie jedinca. Dutina, ktorú performeri svojim telom a nástrojmi vytvoria, sa stane formou pre odliatie prázdna. Tento fyzický negatív vnímame ako zakončenie dramaturgického cyklu.
Zámer Divadla Na Peróne
Človek je tvor zvedavý a neustále ho fascinuje otázka, čo sa skrýva v priestoroch, do ktorých jeho oko nedovidí, čo sa skrýva tam, ďalej, vo vnútri. Túži objavovať, chce poznať nepoznané, dosial nevidené, vytvárať rôzne skrýše, bunkre, hrať schovávačku...
Zámerom Divadla Na Peróne v rámci projektu “Dutina” je oživiť vystavený architektonický objekt, obohatiť ho o performatívne prvky, sprostredkovať divákovi jedinečný zážitok a preniesť ho na malý okamih do prostredia prírody plnej rozmanitých zvukov a zážitkov, kde sa dejú tajomné veci, o ktorých ani netušíme.
Zdynamizovaním vystaveného diela by sme chceli podnietiť divákovu zvedavosť a ponúknuť mu priestor, aby mal možnosť na chvíľu sa zastaviť a uvedomiť si súvislosti okolo neho. Okrem zvedavosti a vizuálno-estetického zážitku, chceme u diváka aktivizovať sluch a hmat.
Sluchový vnem prostredníctvom bezdrôtových reproduktorov, umiestnených vo vnútri kocky, zaliatych purpenou takmer na hranici kocky a vonkajška. Kocka touto stratégiou bude znieť prirodzenými i štylizovanými zvukmi prírody.
Hmat uchopujeme prostredníctvom postupne sa hromadiaceho materiálu okolo objektu. Taktiež sa návštevník môže dotýkať povrchov „veľkej“ kocky.