Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Slovenská expozícia na Pražskom Quadriennale 2023 - víťazný návrh

Na 15. ročníku Pražského Quadriennale bude Slovensko reprezentovať inštalácia s pracovným názvom Byť plnom v čase prázdna.
Diela
Tomáš Boroš12.01.2022
12060+17
Slovenská expozícia na Pražskom Quadriennale 2023 - víťazný návrh
Ateliér: DOXAAutori: Ing. arch. Tomáš Boroš, ArtD., Ing. arch. Ondrej Jurčo, Ing. arch. Maroš Mitro, Mgr. art. Michal Machcinik, ArtD.Spolupráca: divadlo NA PERÓNENávrh: 2021 - 2021Realizácia: 2023 - 2023Adresa: Bubenské nábř 306, Praha, Česká republikaPublikované: 12. január 2022

Pražské Quadriennale vzniklo v roku 1967 za účelom dostať to najlepšie z divadelného designu, scénografie a divadelnej architektúry do popredia kultúrnych udalostí, a umožniť tak zoznámenie sa so súčasnou scénografiou profesionálnym a začínajúcim umelcom aj širokej verejnosti. Pevnou súčasťou podujatia je tradične slovenský pavilón, ktorý sa snaží priniesť to najlepšie z domácej scény. Inštaláciu z minulej edície Pražského Quadriennale sme predstavili v samostatnom článku. PQ 2023 prechádza zásadnými zmenami, z výstavného projektu sa stáva festival, ktorý je postavený na performativite a interdisciplinárnosti, kde sa diváci menia na aktívnych spoluúčastníkov. Na zmeny reagovalo aj zadanie výberového konania na nový slovenský pavilón, ktoré organizoval Divadelný ústav spolu s Ministerstvom kultúry SR. S jeho požiadavkami sa naljepšie vysporiadal víťazný návrh ateliéru DOXA s pracovným názvom Byť plnom v čase prázdna.

Koncept bližšie predstavia autori:

Anotácia

Priestor, do ktorého nemožno vojsť pôsobí ako kompaktná nepreniknuteľná hmota. Počas vĺn pandemickej krízy sme boli svedkami prílivov a odlivov plnosti. Tá porušuje kontext pohybu a komunikácie. Boj o prázdny priestor považujeme za životne dôležitý. Boj o prázdny priestor implikuje jeho expanziu a ďalší boj. Jeho množenie vidíme v nachádzaní jaskýň, stavaní domov, dlabaní nôr.

Ďateľ prenikajúci do kôry manifestuje prázdno, potrebné na tvorbu hniezda. Obmedzenia aplikované príchodom koronavírusu okliešťujú možnosti mesta. Zo štruktúry hniezd nám ostalo iba nevyhnutné a obytné. Návrat dutín preto považujeme za podstatný.

Do plného objemu prenikáme životom. Budujeme priestor, generujeme prázdno. Izoláciou tela a izoláciou tepla odpovedáme na potrebu hniezda. Tvorba dutín sa pre nás stáva dramaturgickým ťažiskom. Človeka vnímame ako dialóg, ktorý rastie, formuje vnútra a čaká. Stretnutie je jeden z možných príbehov dutín.

Prázdno však ostáva po každom z nás.
Vidíme dediny a mestá obalené izoláciou.
Vidíme narastajúce hrúbky konštrukcií a prijímanie novej nekultivovanej estetiky.
Ľubovoľná farebnosť, ľubovoľné hodnoty, individualizmus prenikajúci do súčasného folklóru stiera princípy kolektívnej identity.

Spoločným prvkom novodobého folklóru sa stáva nepremyslená sloboda, v ktorej sa čím ďalej tým náročnejšie orientuje.

Purpenová inštalácia svojou materialitou a výrazom tematizuje súčasný fenomén. Introvertná scéna sa vymedzuje voči prostrediu a tvorbou svojej vlastnej mikroklímy, dočasne rieši frustráciu a pocit dezorientácie.

 

Architektonický zámer

Východiskový stav scény je purpenová tepelnoizolačná hmota 4×4×4 m. Kocka nie je iba rekvizitou a nezohráva úlohu kulís. Počas predstavenia - postupného prenikania, si performeri v hmote vytvárajú svoju vlastnú internú scénu.

Vnútro kocky nikdy neostáva rovnaké. Inklúzia v tepelnej izolácii ako vzácnosť a neustále hľadanie seba samého. Objem, do ktorého sa integroval človek sa bude nachádzať vo výstavných priestoroch Quadriennale.

Ponorený a obtekaný návštevníkmi, navonok statický a geometrizovaný, vo vnútri organický a meniaci sa.

Nehybná archa bude chrániť každodenné prežívanie jedinca. Dutina, ktorú performeri svojim telom a nástrojmi vytvoria, sa stane formou pre odliatie prázdna. Tento fyzický negatív vnímame ako zakončenie dramaturgického cyklu.

 

Zámer Divadla Na Peróne

Človek je tvor zvedavý a neustále ho fascinuje otázka, čo sa skrýva v priestoroch, do ktorých jeho oko nedovidí, čo sa skrýva tam, ďalej, vo vnútri. Túži objavovať, chce poznať nepoznané, dosial nevidené, vytvárať rôzne skrýše, bunkre, hrať schovávačku...

Zámerom Divadla Na Peróne v rámci projektu “Dutina” je oživiť vystavený architektonický objekt, obohatiť ho o performatívne prvky, sprostredkovať divákovi jedinečný zážitok a preniesť ho na malý okamih do prostredia prírody plnej rozmanitých zvukov a zážitkov, kde sa dejú tajomné veci, o ktorých ani netušíme.

Zdynamizovaním vystaveného diela by sme chceli podnietiť divákovu zvedavosť a ponúknuť mu priestor, aby mal možnosť na chvíľu sa zastaviť a uvedomiť si súvislosti okolo neho. Okrem zvedavosti a vizuálno-estetického zážitku, chceme u diváka aktivizovať sluch a hmat.

Sluchový vnem prostredníctvom bezdrôtových reproduktorov, umiestnených vo vnútri kocky, zaliatych purpenou takmer na hranici kocky a vonkajška. Kocka touto stratégiou bude znieť prirodzenými i štylizovanými zvukmi prírody.

Hmat uchopujeme prostredníctvom postupne sa hromadiaceho materiálu okolo objektu. Taktiež sa návštevník môže dotýkať povrchov „veľkej“ kocky.

Ateliér

Poloha diela

Ing. arch. Tomáš Boroš, ArtD.
Ing. arch. Ondrej Jurčo
Ing. arch. Maroš Mitro
Mgr. art. Michal Machcinik, ArtD.

Súvisiace články

Vložené
7. január 2022
0
1206
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím