IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Historické pomery
Budova Českého rozhlasu na Vinohradskej triede bola postavená v rokoch 1929-1932, vo funkcionalistickom štýle, podľa návrhu architekta Bohumila Slámu. Hlavným investorom stavby bolo Ministerstvo pôšt a telegrafov, lebo v nových priestoroch malo byť vedľa Radiojournalu (vtedajší názov českého rozhlasu) tiež riaditeľstvo pôšt a telegrafov v Prahe (prezídium, pomocné úrady a jednotlivé oddelenia na štyroch najvyšších poschodiach) a poštový a telegrafný úrad Praha 34 (v časti prízemia, otočeného do Balbínovej ulice). V parteri, orientovanom do triedy Maršála Foche a na nároží sa počítalo ešte s umiestnením niekoľkých obchodov. Jednotlivé celky boli síce v projekte stavebne oddelené, ale počítalo sa s možnosťou ich vzájomného prepojenia (Radiojournal - riaditeľstvo pôšt a telegrafov - poštový úrad) so zámerom ďalej rozširovať rozhlasové miestnosti bez obmedzovania vysielacej prevádzky.
Počas druhej svetovej vojny zasiahla budovu letecká bomba. V minulosti bol objekt niekoľkokrát rekonštruovaný a dostavovaný - niektoré stavebné úpravy boli vydarené, iné menej. Rozsiahla rekonštrukcia pôvodnej budovy na adrese Vinohradská 12 prebiehala v dvoch časových intervaloch: v rokoch 2004-2005 a 2007-2011. Budova je evidovaná ako kultúrna pamiatka.
Zadanie
Český rozhlas sa chcel viac otvoriť verejnosti. Potreboval priestor, kde sa ľudia a rádiová sféra môžu vzájomne spoznávať, zbližovať a inšpirovať. Neformálnu kaviareň pre živé vysielanie, príjemné a elegantné prostredie pre spoločenské akcie.
Úlohou architektov bolo prepojiť dve pôvodné komerčné jednotky do jedného kaviarenského priestoru. “Uvědomovali jsme si, že vstupujeme do budovy vysoké historické a architektonické hodnoty. Zároveň jsme čelili požadavkům zadavatele: zakomponovat do prostoru moderní prvky a technologie, aby bylo možné živě vysílat přímo z kavárny, a provozně a vizuálně propojit kavárnu se vstupní halou Českého rozhlasu, aby se zde mohly pořádat také příležitostné společenské akce,” vysvetľujú architekti z ateliéru CMC.
Návrh
Zámerom autorov bolo vytvoriť priestor, ktorý zodpovedá estetike budovy. S reminiscenciou 30. rokov, ale aj s použitím moderných stavebných technológií a materiálov. Poloha na mestskej triede v centre Prahy a “návrat do čias prvej republiky” kládli značné nároky na kvalitu návrhu a realizácie.
Vchod z ulice vedie do priestoru s barom. Ten je na rozdiel od hlavného kaviarenského priestoru výškovo zarovnaný s ulicou. Samotná kaviareň je prepojená so vstupnou halou historickej budovy.
Paleta teplých farieb, v kombinácii s bielym sklom, odkazuje na mramorový obklad vo vstupnej hale. Dubová podlaha, mosadzný bar so zábradlím, kožené lavice a mramorové stoly zastupujú dobové materiály.
Autori duplikujú rytmus stĺpov zo vstupnej haly do priestoru kaviarne. Delenie priestoru akcentujú zlaté kruhy v akustickom podhľade. Presklená priečka s dvojkrídlovými dverami, smerujúcimi do vstupnej haly je historickou replikou existujúcich dverí v hale. Zároveň však spĺňa akustické a protipožiarne požiadavky projektu. Zdvojená sklenená stena je zas čisto utilitárnym prvkom, ktorý tlmí hluk z ulice. Vďaka zvolenému riešeniu nebolo nutné zasahovať do pamiatkovo chránenej fasády.
Vzhľadom k charakteru prevádzky kaviarne s rozhlasovým vysielaním sú na všetky konštrukcie (okrem estetických a funkčných požiadaviek) kladené maximálne nároky na akustické vlastnosti, vzduchovú nepriezvučnosť, útlm a pohltivosť. Riešila sa nielen priestorová, ale aj stavebná akustika. Popri viditeľných častiach, ako sú akustické obklady stien a stropu, sa rovnako prísne posudzovali tiež všetky použité technológie. Predovšetkým vzduchotechnika a rozvody médií.
“Z několika variant, v jak velkém rozsahu lze do kavárny umístit rozhlasovou technologii, zvítězila nakonec ta, v níž se v prostoru zachovaly jenom přípojné body. Takto vytvořené sloupy získaly další využití a kavárně tak zůstala kapacita k sezení i variabilita prostoru,” dopĺňajú na záver architekti.
Použité materiály: mosadz - bar, zábradlia; dubová dyha - akustický obklad stien a stropov; plátkový kov - zlaté kruhy
Podklady: Linka, CMC architects
Fotografie: BoysPlayNice