Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Autobusová stanica Velenje, Slovinsko

Autobusová stanica na prízemí, kancelárie a parkovacia garáž vo vyšších poschodiach. Zjednocujúcim prvkom je fasáda, obložená veľkoformátovými cemento-kompozitnými panelmi, ktorá definuje nový mestský blok.
Diela
Red 418.12.2019
9800+18
Autobusová stanica Velenje, Slovinsko
Autori: univ.dipl.inž.arh. Mojca Gužič Trplan, univ.dipl.inž.arh. Gregor TrplanInvestor: Toming – Consulting d. o. o., Izletnik Celje d. d.Realizácia: 2008 - 2010Adresa: Kopališka cesta 2a, Velenje, SlovinskoPublikované: 18. december 2019

Slovinské mesto Velenje, vzdialené 60 kilometrov severovýchodne od Ľubľany, je piatym najväčším sídlom v krajine. Rastúce kapacitné požiadavky diaľkových autobusových liniek pokrýva stanica na hlavnom ťahu, ktorý prechádza južným okrajom priemyselného mesta. Verejné budovy a stavby občianskej vybavenosti, postavené v uplynulých rokoch pozdĺž frekventovanej komunikácie, tvoria nesúrodý mix foriem a funkcií. Na pozemkoch v blízkosti autobusovej stanice (nezastavaná zóna, južne od Šaleškej cesty) má v blízkej budúcnosti vyrásť viacero nových projektov. S ohľadom na rozvojový potenciál zóny je stanica navrhnutá ako integrálna súčasť plánovanej urbánnej štruktúry. Architekti z ljubljanského ateliéru Gužič Trplan arhitekti sa snažili o "vytvorenie abstraktného 'plávajúceho' objemu nad prístupným verejným priestorom. Budova, s charakteristickým obvodovým plášťom a segmentáciou objemu, má predstavovať ľahko identifikovateľný bod s typickým denným a nočným vizuálom."

Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič
Situácia - úroveň nástupíšť
Situácia - úroveň nástupíšťAutor: Guzic Trplan arhitekti

Lokalitný plán zohľadňuje polohu stavby v rámci mesta. 17 otvorených nástupíšť preto dopĺňa rozsiahly administratívny blok a parkovanie na vyšších podlažiach (300 m2 + 307 parkovacích miest). V duchu architektonického konceptu - otvorený dynamický parter versus solídny blok vyšších podlaží a administratívnej časti sa nesie aj farebné a materiálové riešenie. 

Prízemie stanice so svetlou výškou 5,5 m, potrebnou pre bezkolíznu prevádzku, je prehľadným “pokračovaním ulice”. Na plochu nástupíšť nadväzujú  v severovýchodnej časti obslužné priestory (čakáreň, hygiena, dvojpodlažné dopravné kancelárie…). Kontrastné farebné riešenie “podlubia” zvýrazňuje (pre jednoduchšiu orientáciu vodičov aj návštevníkov) prvky ako stĺpy a schodiská.  

Nad otvoreným priestorom nástupíšť je situovaná garáž, prístupná rampou vedúcou zo zadnej strany objektu. Administratívna a obchodná časť orientovaná do nárožia novej križovatky je zodvihnutá oproti parkovaniu o tri metre. Akcentovaná hmota zároveň tvorí výrazný orientačný bod v území. 

Pôdorys typického podlažia
Pôdorys typického podlažiaAutor: Guzic Trplan arhitekti
Pozdĺžny rez
Pozdĺžny rezAutor: Guzic Trplan arhitekti

Napriek svojmu rôznorodému programu pôsobí objekt ako monolitický celok. Zjednocujúcim prvkom je fasáda, ktorá prepája jednotlivé stavebné objemy - funkčné bloky. Veľkoformátové cemento-kompozitné panely Swisspearl definujú nový mestský blok. Perforácia panelov na plášti hromadnej garáže presvetľuje interiér, zároveň však bráni priamemu pohľadu na zaparkované autá. Celkový grafický obraz fasády je podľa slov architektov vytvorený ako abstrakcia elektronickej informačnej tabuľe (používanej v dopravných termináloch). Perforované panely Swisspearl použili architekti aj na fasáde administratívneho bloku. Zapustená transparentná fasáda, ktorá je ohraničená svetlým pásom obkladu, je členená systémom vertikálnych paravánov (obdobné riešenie použil ateliér aj pri predchádzajúcej realizácii hotela Sikik v Kranjskej gore). Nepravidelný rytmus perforácii vizuálne rozkladá veľký objem budovy. Svetlá farba obkladu pomáha zdôrazniť kontrast s perforáciou a zosilňuje grafický efekt počas dňa.

 

Detail - rez odvetranou fasádou administratívnej časti:

 Detail - rez odvetranou fasádou administratívnej časti
Detail - rez odvetranou fasádou administratívnej častiAutor: Guzic Trplan arhitekti
  1. hliníkový plech
  2. cemento-kompozitné fasádne panely SWISSPEARL® CARAT
  3. paropriepustná fólia
  4. tepelná izolácia 
  5. železobetónová konštrukcia
  6. parozábrana
  7. tepelná izolácia (XPS)
  8. hydroizolácia
  9. ochrana hydroizolácie
  10. odvetraná vzduchová dutina / podkonštrukcia    
  11. vnútorné tienenie
  12. Izolačné trojsklo v hliníkovom ráme
  13. vertikálne slnolamy: perforované cemento-kompozitné panely SWISSPEARL
  14. železobetónová konštrukcia

 

Detail - rez odvetranou fasádou garáží:

Detail - rez odvetranou fasádou garáží
Detail - rez odvetranou fasádou garážíAutor: Guzic Trplan arhitekti
  1. hliníkový plech
  2. perforovaný hliníkový panel
  3. hydroizolácia
  4. štrkový zásyp
  5. železobetónová konštrukcia
  6. odvetraná vzduchová dutina / podkonštrukcia 
  7. cemento-kompozitné fasádne panely SWISSPEARL® CARAT
  8. nosná podkonštrukcia fasády
  9. železobetónová konštrukcia
  10. perforovaný hliníkový panel
Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič
Foto: Miran Kambič

Poloha diela

univ.dipl.inž.arh. Mojca Gužič Trplan
univ.dipl.inž.arh. Gregor Trplan
Vložené
25. november 2019
0
980
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím