Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
17. jún 2015
0
1984

Danubiana Meulensteen Art Museum

Požiadavka zväčšiť podlažnú plochu múzea takmer na trojnásobok si v obmedzenom priestore polostrova, navyše v kontexte obľúbenej galérie v kultivovanom umeleckom prostredí vyžadovala maximálnu mieru citlivosti k pôvodnej architektúre i krásnemu prostrediu dunajskej krajiny, do ktorého je zasadená. Zámerom architektov bolo vytvoriť pôvodnej arche akési podhubie a dosiahnuť jednotu starého a nového v symbiotickom vzťahu s novou energiou a pridanou hodnotou.
Danubiana Meulensteen Art Museum
Autori: Ing.arch. Ján Kukuľa, Ing.arch. Jozef JakušInvestor: Danubiana – centrum moderného umeniaPlocha pozemku: 12,000 m2Zastavaná plocha: 2,726 m2Obostavaný objem: 13,930 m3Investičný náklad: 4,3 mil. € Návrh: 2008 - 2013Realizácia: 2013 - 2014Adresa: Vodné dielo Gabčíkovo , Bratislava, SlovenskoPublikované: 17. jún 2015
Predný sochársky park
Predný sochársky parkMatej Kováč

Symbolom novej časti sa stala jemne sa vlniaca krivka novej strechy, pod ktorou voľne usporiadané výstavné pavilóny evokujú premenlivú krajinu riečneho dna; introspektívne intímne sály sa striedajú s otvorenými flexibilnými priestormi, presklené pásy medzi uzatvorenými priestormi otvárajú priehľady na vodnú hladinu alebo sochársky park. Symbolom novej časti sa stala jemne sa vlniaca krivka novej strechy, pod ktorou voľne usporiadané výstavné pavilóny evokujú premenlivú krajinu riečneho dna; introspektívne intímne sály sa striedajú s otvorenými flexibilnými priestormi, presklené pásy medzi uzatvorenými priestormi otvárajú priehľady na vodnú hladinu alebo sochársky park. 

Pohľad zo strešnej terasy na predný sochársky park
Pohľad zo strešnej terasy na predný sochársky parkMatej Kováč

Dôležitým faktorom pri návrhu stavby bola organizácia pohybu návštevníkov od vstupu smerom do vnútra areálu. Po prechode vstupnou časťou s artshopom a recepciou sa návštevníkom otvára niekoľko možností obhliadky areálu. Noví návštevníci môžu využiť trasu cez nové pavilóny trvalej expozície až do novej kaviarne, odkiaľ si po posedení pri káve a vychutnaní si výhľadov na zadný sochársky park môžu prezrieť aktuálnu výstavu v pôvodnom objekte. Pravidelný návštevník môže v prípade pekného počasia uprednostniť prechod predným sochárskym parkom, prípadne využiť schodisko na plochú strechu umiestnené hneď za priestorom recepcie, odkiaľ sa k pôvodnej budove dostane strešnou promenádou s výhľadmi na okolitú dunajskú krajinu a panorámu Bratislavy.

Brehové úpravy pri kaviarenskej terase
Brehové úpravy pri kaviarenskej teraseMatej Kováč

S ohľadom na minimálny záber zelených plôch a maximálny kontakt s vodou sa stavalo v brehovej zóne, nad brehmi, ba dokonca nad vodou. Krajina pochôdznej plochej strechy, ktorá je rozšírením sochárskeho parku, je založená na harmonickej kompozícii jednoduchých geometrických objemov schodiskovej veže a vysokých výstavných sál v kontraste s krivkou strechy. Jednoduchá, až asketická paleta materiálov a bezprostredný kontakt s majestátnou okolitou krajinou umocňujú zážitok z architektúry prepojenej s prírodou.

Danubiana ako komplex s výbornou architektúrou
Danubiana ako komplex s výbornou architektúrouMatej Kováč

Navrhované sadové, parkové a terénne úpravy sú integrálnou súčasťou celkovej architektonickej koncepcie. Výstavbou nových pavilónov v brehovej zóne prednej časti pôvodného parku získal tento exteriérový priestor intímnejší charakter, ktorý svojou atmosférou kontrastuje s otvoreným a živlom vystaveným priestorom zadného parku, ktorý bol novou výstavbou ovplyvnený minimálne.

Synergia architektúry, umenia a prírody
Synergia architektúry, umenia a prírodyMatej Kováč

Opláštenie stavby je kombináciou presklených stien prevažne orientovaných na SV a plných blokov výstavných sál s prevetrávanou fasádou. Presklené steny pozostávajú s vysoko kvalitných izolačných trojskiel s hodnotou tepelného odporu skla Ug=0,6 a tieniacim súčiniteľom g=36, čím sa dosahuje vysoká miera tepelnej izolácie pri minimálnej redukcii denného osvetlenia vnútorných priestorov. Použitím skiel s nízkym obsahom železa dochádza k minimálnej deformácii podania prirodzených farieb, čo je vo výstavných priestoroch dôležitý faktor.

Vnútorná a vonkajšia expozícia
Vnútorná a vonkajšia expozíciaMatej Kováč

Z technologického hľadiska je zaujímavé využitie geotermálneho potenciálu podzemnej vody, ktorá je vďaka polohe múzea k dispozícii v hojnej miere v  stabilných teplotách. Táto voda je dvoma čerpacími studňami privedená k tepelným čerpadlám, ktoré fungujú ako zdroj tepla v zimnom období a chladu v letnom období. Teplo, resp. chlad je do vnútorných priestorov odovzdávané cez vykurované / chladené stropy pozostávajúce z kapilárnych rohoží zaomietaných sadrovou omietkou inštalovaných takmer pod celou plochou plochej strechy. Vďaka tomuto systému je dosiahnutá rovnomerná distribúcia tepla a chladu do pomerne členitého a rozľahlého pôdorysu bez viditeľných stropných jednotiek. Vzduchotechnické jednotky s rekuperáciou zabezpečujú prívod čerstvého vzduchu do všetkých vnútorných priestorov a k zaskleným stenám cez podlahové výustky. Vzduch je k podlahovým výustkám vedený podzemným distribučným kanálom, aby nedošlo k zníženiu svetlej výšky interiérov a boli dodržané plynulé prechody medzi jednotlivými výstavnými priestormi. Výsledkom je energicky efektívna budova s optimálnou vnútornou mikroklímou.

Svetlíkový predel medzi pôvodnou budovou a novou expozíciou
Svetlíkový predel medzi pôvodnou budovou a novou expozíciouMatej Kováč

Osvetlenie nadväzuje na aktuálne trendy; vo výstavných priestoroch sú špecifikované výlučne LED reflektory, ktoré z momentálne dostupných svetelných zdrojov dosahujú najvyšší pomer príkonu a svietivosti a sú z hľadiska budúcich prevádzkových nákladov optimálnym riešením. Osvetlenie je kombináciou rovnomerného nasvetlenia stien (tzv. wall washing) neutrálnym bielym svetlom imitujúcim denné osvetlenie a bodového nasvetlenia obrazov (tzv. spot lighting) teplejším bielym svetlom zvýrazňujúcim kvality vystavovaných sôch a obrazov.

Poloha diela

Ing.arch. Ján Kukuľa
Ing.arch. Jozef Jakuš
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím