Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

EXPO 2025 Ósaka - otvorenie svetovej výstavy a predstavenie Českého pavilónu

Transparentný objekt so sklenenou špirálou podľa slov architektov odkazuje na český pavilón v Japonsku z roku 1970.
Diela
Red 314.04.2025
12620+21
EXPO 2025 Ósaka - otvorenie svetovej výstavy a predstavenie Českého pavilónu
Autori: Michal Gabaš (Apropos Architects), Tomáš Beránek (Apropos Architects), Ing.arch. Nikoleta Slováková (Apropos Architects), Ing.arch. Tereza ŠváchováSpolupráca: Jakub Pešek (vizuálna identita - Lunchmeat Studio), Jan Kistanov (vizuálna identita - Lunchmeat Studio), Jiří Kubalík (vizuálna identita - Lunchmeat Studio), Petr Fašianok (vizuálna identita - Lunchmeat Studio), Dominik Miklušák (ilustrácie)Návrh: 2023 - 2025Realizácia: 2025 - 2025Adresa: SlovenskoPublikované: 14. apríl 2025

Včera, 13. apríla, otvorila svoje brány verejnosti svetová výstava EXPO 2025 v Ósake. Výstavný areál s rozlohou 1,55 km² hostí viac ako 250 pavilónov, pričom sa očakáva celková návštevnosť viac než 28,2 milióna ľudí (v priemere 154-tisíc návštevníkov denne).

Slovensko vlastný pavilón nemá. Na reprezentačné účely využíva zdieľaný pavilón CS2 s rozlohou 53 m². Ministerstvo hospodárstva SR pôvodne počítalo s realizáciou samostatného objektu, pričom ešte v roku 2023 vyhlásilo súťaž s názvom „Architektonický návrh slovenskej expozície na EXPO 2025 OSAKA“ (výsledky sme predstavili v tomto súhrnnom článku). Nakoniec sa však od pôvodnej ambície ustúpilo.

 

O to zaujímavejšie je sledovať osud českého pavilónu, ktorý vznikol na základe návrhu, s ktorým ateliér Apropos Architects zvíťazil v kvalitne obsadenej verejnej architektonickej súťaži (viac tu).

Realizáciu charakterizuje motív špirály. Návštevníci pavilónu prechádzajú 260 metrov dlhou cestou, ktorá sa vinie okolo centra objektu a postupne stúpa nahor cez štyri poschodia až na vyhliadkovú terasu. Do japonskej Ósaky sa svetová výstava EXPO 2025 vracia po 55 rokoch. Transparentný objekt so sklenenou špirálou podľa slov architektov odkazuje na český pavilón v Japonsku z roku 1970.

Stavba, umiestnená na významnej križovatke nábrežnej promenády a hlavného bulváru, je sama o sebe architektonickým exponátom. Priťahuje pozornosť najmä svojou siluetou, ktorá sa smerom nahor rozširuje. Fasáda je zasklená tabuľovým umeleckým sklom, ktoré odkazuje na bohatú tradíciu českého sklárstva. Návštevník pavilónu pri pohybe po špirálovej rampe vstrebáva obsah multimediálnej expozície, na ktorej sa podieľali českí vizuálni umelci. Výstava začína monumentálnym krištáľovým súsoším Stromy rostou do nebe od Ronyho Plesla. Hlavným vizuálnym prvkom je naratív Jakuba Matušku alias Maskera, ktorý sa tiahne po celom obvode pavilónu. Jeho viac než 200 metrov dlhá kompozícia sa metaforicky točí do špirály. Audiovizuálny zážitok umocňuje multimediálna inštalácia od Lunchmeat Studia, ktorá prepája celý priestor. Cesta zahŕňa aj bronzovú sochu Akt na skále od Alfonsa Muchu a sklenenú inštaláciu Herbarium od firmy Lasvit.

Expozícia pokračuje aj v architektonicky zaujímavých nikách vo vnútri tubusu. Na samotnom vrchole, dvanásť metrov nad zemou, rampa vedie na priestrannú vyhliadkovú terasu. Tá končí výraznou strešnou „korunkou“, kde sa nachádza Lounge salónik s výhľadmi na more a cez presklený svetlík priamo dolu do auditória.

Poslednú kapitolu expozície a pomyselnej cesty návštevníka pavilónom tvorí schodisko z vyhliadky späť dolu. Je zasadené do priestoru zdvojených stien valca, ktoré vedú na prízemie s reštauráciou, kde si ľudia môžu vychutnať českú gastronómiu. Vedľa návštevníckeho schodiska z vyhliadky do prízemia sa vnútorným tubusom vinie druhé schodisko, ktoré slúži auditóriu. Schodiská prepájajú tribúny auditória, reštauráciu na prízemí a VIP salónik. Kompozícia oboch schodísk zaručuje jasné oddelenie prevádzok výstavy a multifunkčnej sály. Bezbariérový prístup je zabezpečený výťahom v západnej časti objektu.

Špirála návštevníckej cesty obtáča centrálny tubus multifunkčnej sály – auditória. Tento priestor v srdci pavilónu s vnútorným priemerom 15,5 metra sa týči do výšky 12 metrov nad terén a bude slúžiť najmä na kultúrne vystúpenia a prednášky. Je koncipovaný ako tzv. black box. Rampa so sedadlami v auditóriu kopíruje obvod návštevníckej cesty, pričom hľadisko a galérie sú na viacerých miestach prepojené. Vďaka tomu je možné tieto priestory variabilne oddeliť alebo plynule spojiť podľa aktuálnych potrieb.

Nosnú konštrukciu pavilónu tvorí systém krížom laminovaných smrekových CLT panelov, ktoré formujú centrálne súkružie auditória s vloženými schodiskami a výťahom. Jadro domu dopĺňajú horizontálne kladené dosky. Pomáhajú formovať výstavnú špirálu smerom von a balkóny multifunkčnej sály smerom dovnútra.

Objekt dosahuje výšku 16 metrov a pôdorysne je rozdelený na 36 segmentov. Jednotlivé segmenty členia v nižších podlažiach kružnicu, vo vyšších podlažiach plynulo prechádzajú do elipsy definujúcej obálku a objem pavilónu. Priestor pred pavilónom je riešený ako drevená paluba s boxmi, kde si môžu návštevníci aj okoloidúci príjemne posedieť a rozjímať.

Fotografie dokončeného českého pavilónu v Ósake:

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Podklady: Piaristi
Autori pavilónu: Apropos Architects,  architektka Tereza Šváchová a Lunchmeat Studio.
Fotografie: BoysPlayNice

Michal Gabaš
Tomáš Beránek
Ing.arch. Nikoleta Slováková
Ing.arch. Tereza Šváchová

Poloha na mape

Vložené
14. apríl 2025
0
1262
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím