Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Rekonštrukcia rozsiahleho palácového komplexu na brehu Seiny, v ktorom sídli Monnaie de Paris - najstaršia nepretržite fungujúca mincovňa na svete. K neoklasicistickému bloku pribudla dostavba s perforovanou medenou fasádou. Lesklý povrch panelov, ktoré fungujú ako flexibilné tienenie, odkazuje na historickú funkciu objektu.
Parížska mincovňa je jedným z najkrajších príkladov neoklasicistickej architektúry vo francúzskom hlavnom meste. Hôtel des Monnaies bol postavený v rokoch 1767 až 1775. Autorom návrhu bol parížsky architekt Jacques-Denis Antoine. Od roku 1976 sa historická Monnaie de Paris zameriava výhradne na precíznu remeselnú výrobu medailí, zberateľských mincí, či platidiel z drahých kovov. Masová produkcia euromincí sa presunula do Bordeaux.
Rekonštrukcia rozsiahleho komplexu prebiehala od roku 2009, pod vedením parížskeho ateliéru Philippa Prosta, ktorý zvíťazil v otvorenej architektonickej súťaži. Jedným z kľúčových cieľov projektu s názvom MétaLmorphose bolo sprístupnenie mincovne situovanej v zadnom trakte paláca, jej dostavba a prepojenie s výstavnými priestormi. Musée du Conti, s rozsiahlou expozíciou venovanou mincovníctvu, sa stalo dôležitou súčasťou historického bloku v centre Paríža. Náročné zadanie si vyžadovalo skĺbiť nároky výroby a kultúrnej funkcie bloku s rozlohou 1,2 hektára. S rovnakým problémom sa musel vysporiadať už Jaques-Denis Antoine, ktorý integroval výrobu do bloku palácového komplexu.
Nová dostavba, kde prebieha ručné gravírovanie mincí a umeleckých predmetov je od pieskovcových múrov neoklasicistického paláca jasne odlíšená. Funkcia a náplň je navonok reflektovaná medeným plášťom. “Lesklé perforované panely pôsobia, akoby z nich boli práve vyrazené mince”, vysvetľujú architekti. Pravidelný raster kruhových otvorov zabezpečuje dostatok svetla, zároveň však pomáha regulovať osvetlenie v dielňach, ktoré možno modifikovať pomocou otvárateľných medených okeníc.
Návštevníci majú pri prehliadke mincovne možnosť nahliadnuť priamo do procesu výroby a sledovať remeselné spracovanie kovu v dielňach. Od zlievarne na prízemí vedie cesta schodiskom, ktorého steny sú obložené panelmi z ocele, medi a mosadze. Atmosféru dotvára líniové osvetlenie v zrkadle schodiska, ktoré podľa architektov evokuje žiaru roztaveného kovu.
Schodisko vedie do tmavej miestnosti materiálovne, kde sú skladované a vystavené surové materiály používané pri výrobe mincí a medailí - zlato, striebro, bronz, meď, cín, platina, nikel, či oceľ.
Prechádzajúc zo šera do svetla sa návštevník presúva do bielej miestnosti laboratória. Most, ktorý spája fasády, umožňuje návštevníkom nahliadnuť do dielne a sledovať proces leštenia, pred tým, než sa vráti do výroby. Obkladové panely, vyhotovené z kovov používaných pri výrobe mincí vytvárajú kombináciu tradičných materiálov a nových nečakaných textúr a vzorov.
Cesta vrcholí v priestore venovanom umeleckej zbierke, kde sú v sklenených vitrínach vystavené medaily, mince, či busty. "Cieľom bolo prezentovať majstrovskú prácu rytcov a hodntu ich výtvorov. Kľúčová bola práca s prirodzeným osvetlením, tak aby vynikla jemnosť rytiny a použité materiály", dopĺňajú autori. Svetlo prúdiace do sedemnásť metrov vysokého centrálneho priestoru rozptylujú a usmerňujú štyri polohovateľné paravány.
Nová expozícia otvorená v septembri minulého roka pri príležitosti 250. výročia založenia Hôtel des Monnaies vzdáva lákavý hold histórii parížskej mincovne.
Podklady: Robert Pintér, Stredisko medi