IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Pamiatkový chránený objekt v ktorom sídli hudobná škola prešiel komplexnou rekonštrukciou pod vedením architekta Matúša Ivaniča, ktorej predchádzala projektová príprava – od architektonického návrhu, cez realizačný projekt až po návrh interiéru.
Vo výsledku cítiť ucelenosť architektonického konceptu, ktorý prezentuje hodnotné historické vrstvy v celej šírke a pridáva koncepčné súdobé zásahy, ktoré prispôsobujú objekt novým funkciám. Prínosom projektu je rozšírenie účelu objektu zriadením Domu hudby. Podbránie vťahuje ulicu do vynoveného nádvoria s letnou scénou, symetria parteru umožňuje fungovanie dvoch inštitúcií. Neprehliadnuteľnou súčasťou projektu je vytvorenie koncertnej siene s presklenou strechou a podlahou, ktorý vznikol v pôvodnom povalovom priestore, presvetľujúcom vnútorné átrium.
Realizáciu bližšie predstaví sprievodný text architekta Matúša Ivaniča:
Najstaršia hudobná škola v Bratislave (založená v roku 1919) sídli v budove na Panenskej ulici od roku 1990. Spočiatku sa delila o priestory so základnou školou, ktorá sa odsťahovala v roku 2006. Plán založiť tu aj Dom hudby vznikol práve na pôde ZUŠ, keďže jej vedením organizované kultúrne aktivity ako každoročná Noc hudby alebo pravidelné koncerty na otvorenom nádvorí presahujú rámec vyučovania a vstupujú do širšieho verejného života mesta.
Georgievitsov palác bol postavený v rokoch 1890 – 1895, začiatkom 20. storočia slúžil ako sídlo rodiny Georgievits de Apadia. Po vzniku Československej republiky sa jeho majiteľom stal bankár Dionýz Trebitsch, ktorého predčasne zosnulá manželka Olga Trebitschová má v nádvorí sochu s fontánou (autorom je významný prešporský sochár Alojz Riegele).
Budova bola po zoštátnení upravená pre školské účely v 60. rokoch 20. storočia.
Obnova Georgievitsovho paláca na Panenskej 11 (NKP č. 506/1) prebiehala od 1. marca 2022 do 31. augusta 2024. Výsledkom je budova po komplexnej rekonštrukcii, ktorej predchádzala projektová príprava – od architektonického návrhu, cez realizačný projekt až po návrh interiéru.
Zrealizované úpravy rešpektujú historický kontext, zachované pamiatkové prvky sú prezentované v celej šírke, nové, priznané zásahy nie sú v protiklade s pôvodnou architektúrou.
Dispozičné riešenie ZUŠ – Dom hudby bolo navrhnuté v duchu koexistencie kultúrno-vzdelávacích inštitúcií zdieľajúcich spoločnú budovu.
Objekt s trojkrídlovou dispozíciou uzatvára s parcelným múrom nádvorie lichobežníkového pôdorysu.
Dvor s vydláždenou spevnenou plochou bude okrem koncertov pod holým nebom slúžiť aj na sezónne aktivity typu Dobrý trh na Panenskej.
Palác prešiel popri pamiatkovej obnove (reštaurátorské práce exteriéru a interiéru) aj celkovou výmenou infraštruktúry, pribudol nový výťah, nainštalovali sa bezpečnostné systémy na ochranu objektu.
Rozšíril sa fond učební, dispozičnými úpravami sa zlepšila celková funkčnosť budovy.
Na prízemí paláca sa využila možnosť dvoch samostatných vstupov pre ZUŠ a pre Dom hudby – hlavné vstupy vedú z podjazdu, vedľajšie vstupy do bočných krídel sú z nádvoria.
Domu hudby na prízemí slúžia miestnosti na umeleckú produkciu a spoločenské akcie (seminárna miestnosť, skúšobňa), verejná funkcia bude podporená aj prevádzkou libressa – kaviarne.
Významný nový priestor vznikol využitím pôvodnej povaly nad svetlíkom centrálneho schodiska a vnútornej haly – na najvyššom podlaží vznikla koncertná sála s presklenou strechou a presklenou podlahou.
Pre jej sprístupnenie bolo dobudované trojramenné schodisko so svetlíkom a požiarnym vetraním. K bezbariérovým úpravám objektu, okrem prístupovej rampy z nádvoria, prispelo aj umiestnenie osobného výťahu do bočného krídla.
Základná umelecká škola disponuje na hlavnom podlaží (1. poschodie) v uličnom krídle dvomi koncertnými sálami. Nachádzajú sa tu aj triedy hudobnej náuky, zborová sála a kancelária riaditeľa.
Učebne rôznych veľkostí sú rozmiestnené na troch podlažiach celej budovy vo všetkých krídlach.
V interiéri sa snúbia historické a moderné prvky – učebne prešli modernizáciou, priestory sú doplnené akustickými panelmi a novým mobiliárom.
Pre orientáciu v labyrinte budovy boli podľa návrhu interiéru inštalované tabule s informačným systémom vytvoreným na mieru.
Historická budova neobarokového paláca si zachovala množstvo pôvodných interiérových prvkov, ktoré určujú jej charakter – kazetové dvere, drevené lambérie, harmonikové okenice, štukovú výzdobu stien a stropov či šachovnicovú podlahu schodiska.
Do zrenovovaných interiérových priestorov vstúpili aj nové, nie historizujúce prvky – s náležitým citom pre materiál, farbu a dizajn, aby jemný kontrast nového ladil s pôvodným.
Dom hudby v synergii so Základnou umeleckou školou Miloša Ruppeldta sa tak môže stať silným magnetom pre kultúrnu verejnosť Bratislavy.
Fotografie z procesu realizácie:
Vizualizácie projektu interiéru:
Podklady: Ing. arch. Matúš Ivanič
Fotografie: Alexandra Timpau - Alex Shoots Buildings