Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Neformálne kultúrne centrum na úpätí hory Serra de Tramuntana, Malorka

V rámci prvej etapy rozsiahleho projektu obnovy areálu dokončil ateliér BEEF ARCHITEKTI prestavbu tristoročného mestského domu.
Diela
Red 303.06.2024
14630+72
Neformálne kultúrne centrum na úpätí hory Serra de Tramuntana, Malorka
Autori: Ing.arch. Radoslav Buzinkay, MAS ETH, Ing.arch. Andrej Ferenčík, Ing. arch. Ján ŠimkoSpolupráca: Ing. arch. Lukáš MaršalkaInvestor: Ca'n Burgos De AndratxPlocha pozemku: 6185 m²Podlažná plocha: 124 m²Návrh: 2019 - 2020Realizácia: 2021 - 2022Adresa: Carrer de Andalucía 23, Andratx, ŠpanielskoPublikované: 3. jún 2024

Cit pre lokálny kontext materiály a detaily, ktorý architekti ukázali aj v prípade predchádzajúcej novostavby vily vo vnútrozemí stredomorského ostrova. Nová architektonická vrstva rešpektuje autenticitu stavby a súčasne vytvára osobitý a komfortný priestor pre štyri hosťovské apartmány a kanceláriu správcu.

 

Realizáciu a zaujímavý príbeh projektu bližšie predstavia autori:

Sa Taronja je unikátne miesto v mestečku Andratx, ležiacom na úpätí hôr Serra de Tramuntana na ostrove Malorka. Až do konca 90. rokov minulého storočia tu bola najväčšia kuracia farma na Baleárskych ostrovoch, založená v šesťdesiatych rokoch rodinou Burgos. V roku 1997 zazrel náhodne okolo prechádzajúci nemecký maliar Hartmut Usadel ceduľu s oznamom, že farma je na predaj a rozhodol si v nej zriadiť ateliér. Neostalo len pri tom, z miesta vytvoril neformálnu galériu a kultúrne centrum, v ktorom tvorili a vystavovali umelci z celého sveta. Tri pôvodné osemdesiat metrov dlhé kurníky zmenili funkciu na ateliéry, galériu, či dokonca malú divadelnú sálu. Vrcholom tohto obdobia bol koncert Berlínskeho symfonického orchestra v priestoroch Sa Taronje. Po smrti Usadela prevzala štafetu jeho blízka priateľka Tina Horne. Až do roku 2017, kedy celý areál prebral nový majiteľ, ktorý chce nadviazať na kultúrny potenciál Sa Taronje. Vstúpiť do priestoru s tak autentickou históriou sme pokladali za výzvu.

Projekt je rozdelený na dve fázy. Prvú tvorí kamenný, tristoročný mestský dom na hranici hustej zástavby mesta, ktorého obnovu sme nedávno dokončili. Druhou sú už spomínané tri štíhle, osemdesiat metrov dlhé haly, ktoré pôvodne slúžili ako kuríny, neskôr ako ateliéry a galérie umelcov. Ich prestavba je v príprave a rokovaní s mestom. Cieľom je pokračovať v tradícii tohto miesta a podporovať myšlienku autentickej kultúry, ktorá prekračuje rámec mesta a ostrova.

Vyše tristo rokov starý kamenný dom bol väčšinu svojho životného cyklu využívaný na bývanie s výnimkou poslednej dekády, kedy slúžil ako zázemie gastro prevádzky pri kultúrnom centre. Zadaním bolo prestavať ho na hosťovský dom so štyrmi apartmánmi a správcovskou kanceláriou (tzv. oficína). Za pomoci miestnych robotníkov so slovenskými koreňmi sme odstránili všetky nánosy a prístavby, aby sme nechali priestor pre pôvodnú kamennú obálku a jej prirodzenú masívnu tektoniku. V mieste spoločnej kuchyne sme využili severnú fasádu na perforáciu väčšieho otvoru a dosiahli tým lepšie presvetlenie priestoru, ako aj zámerný kontakt s ulicou. Pôvodné drevené prvky sme zo statických dôvodov doplnili novými v pôvodnej farebnosti. Novo doplnená materialita ostala v intenciách lokálne dostupných zdrojov ako napr. miestny kameň Mares. V exteriéri sme zvýraznili prepojenie domu s existujúcim pátiom, ktorého krytá časť je jeho prirodzeným funkčným pokračovaním. Použitím jednoduchej drevenej mriežky sme vytvorili motív tienenia, ktorý sa opakuje v celom dome a tvorí novú vrstvu modernej identity stavby.

V celom areáli sme našli množstvo artefaktov, ktoré sme zakomponovali do interiéru, ako napr. starožitný stôl a stoličky, typické malorské sklo, alebo umelecké obrazy zo zlatej éry kultúrneho centra Sa Taronja.

Pri projekte prestavby hál sme sa zamerali na zachovanie pôvodnej technickej architektúry. Jej výrazným znakom je filigránska montovaná konštrukcia z oceľových L-profilov, ktorú plánujeme zrekonštruovať do pôvodného stavu. Modulárny obvodový plášť, nahradíme novým s mierne upraveným okenným rastrom. Vo vnútorných priestoroch vznikne flexibilný systém pripojení na inžinierske siete tak, aby bola zachovaná variabilita členenia priestorov aj do budúcnosti.

Veríme, že vďaka plánovanej rekonštrukcii aj zvyšných častí tejto výnimočnej stavby opätovne vznikne bod na mape ktorý bude generátorom kultúry v miestnom, ale aj v medzinárodnom meradle.

Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Foto: Tomeu Canyellas
Situácia
SituáciaAutor: BEEF ARCHITEKTI
Pôdorys 1. NP
Pôdorys 1. NPAutor: BEEF ARCHITEKTI
Pôdorys 2. NP
Pôdorys 2. NPAutor: BEEF ARCHITEKTI
Pôdorys 3. NP
Pôdorys 3. NPAutor: BEEF ARCHITEKTI

Materiály

  • drevo - nábytok, schody (masívny dub), pergoly (termoborovica), trámy, obklady (borovicová bio doska)
  • pôvodný kameň - fasáda (dvojitá kamenná stena)
  • kameň - lokálny kameň - Mares, Crema Marfil
  • keramika - Levantina Techlam

Autor: BEEF ARCHITEKTI
Podklady: Linka
Fotografie: Tomeu Canyellas

Poloha diela

Ing.arch. Radoslav Buzinkay, MAS ETH
Ing.arch. Andrej Ferenčík
Ing. arch. Ján Šimko
Vložené
31. máj 2024
0
1463
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím