Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Zadaním klienta bolo vytvoriť čajový domček, ktorý by kombinoval niekoľko funkcií: priestor na popíjanie čaju, čítanie kníh, meditáciu a možnosť príležitostného prenocovania hostí. Projekt je interpretáciou tradičného čajového domčeka s dôrazom na zachovanie jeho filozofického a estetického ducha, pričom reflektuje špecifické požiadavky klienta.
Úvodná fáza projektu zahŕňala intenzívnu komunikáciu, pri ktorej klient poskytol architektovi množstvo podkladov na pochopenie svojej vízie. Súčasťou týchto materiálov boli fotografie jogínov v tibetských prístreškoch, popisy autentických prvkov čajových obradov a odkazy na odborné články a literatúru. Tieto podklady definovali rámec projektu, ktorý si vyžaduje hlboké pochopenie historického, kultúrneho a filozofického kontextu čajových domčekov.
História čajových domčekov a filozofia wabi-sabi
Japonské čajové domčeky, známe ako chashitsu, sú výnimočnými dielami tradičnej architektúry, ktoré vznikli počas obdobia Muromachi (1336–1573) a neskôr sa rozvíjali v období Momoyama (1573–1603). Tieto priestory sú úzko späté s čajovou ceremóniou (chanoyu), ktorej základy položil Murata Jukō a zdokonalil Sen no Rikyū.
Typický chashitsu je navrhnutý ako intímny priestor s použitím prírodných materiálov, ako sú drevo, bambus a papier, ktoré zdôrazňujú harmóniu medzi človekom a prírodou. Charakteristické prvky zahŕňajú rohože tatami určujúce dispozičné riešenie interiéru, Tokonomu - niku na vystavenie umeleckých diel alebo ikebany, nízky vchod (nijiriguchi) symbolizujúci pokoru a rovnosť a zabudované ohnisko /irori/ slúžiace na ohrev vody počas čajového obradu. Čajové domčeky sú často umiestnené v záhrade (roji), ktorá má estetickú aj spirituálnu funkciu – pripravuje návštevníkov na vstup do meditatívneho priestoru.
Tai-an a jeho vplyv na modernú architektúru
Tai-an, navrhnutý Sen no Rikyū, je jedným z najikonickejších čajových domčekov, predstavujúcim esenciu filozofie wabi-sabi /krása jednoduchosti, nedokonalosti a pominuteľnosti – významne ovplyvnila estetiku týchto stavieb/. S rozmermi približne dvoch tatami ponúka minimalistický priestor, ktorý podporuje introspekciu a blízkosť medzi hostiteľom a hosťami. Vchod (nijiri-guchi) nutí hosťí se poklonit, čo symbolizuje pokoru a rovnost všetkých ľudí bez ohľadu na ich postavenie. Rikyū inovoval použitie okien a manipuláciu so svetlom, čím vytvoril priestor, ktorý „rozpúšťa“ fyzické hranice a zameriava pozornosť na momentálnu prítomnosť.
Popredný japonský architekt Kengo Kuma komentuje svoj zážitok z Tai-anu takto „Nepochopíte, o čom je Tai-an, kým sa do tejto malej škatuľky skutočne nezaplazíte a nezažijete presne ten moment, keď sa budova, ktorá je takmer taká malá ako vaše telo, začne rozpúšťať a jemne a ľahko obklopovať vaše telo, akoby to bolo tvoje oblečenie.”
Medzi najvýznamnejších súčasných architektov inšpirujúcim sa odkazom Sen no rikyu je Fujimori. Jedným z najvýraznejších aspektov Fujimoriho práce je jeho dôraz na zážitkovosť. Čajové domčeky navrhuje ako miesta na kontempláciu, introspekciu a ponorenie sa do prírodného prostredia. Jeho návrhy často obsahujú nezvyčajné detaily – napríklad prístup cez rebríky alebo malé mostíky, čo zvyšuje pocit odlúčenia od každodenného sveta. Tieto prvky podporujú myšlienku „okamihu prítomnosti“, ktorá je v čajovej kultúre kľúčová. Fujimorimu postačuje malý priestor a miesto pre oheň /irori/ a všetko ostatné je tvorivosť.
Návrh čajového domčeka
Cieľom projektu je návrat k esencii čajového domčeka podľa princípov Sen no Rikyū, avšak s použitím moderných materiálov a prvkov lokalnej vernakularnej architektury, umožňujúc využitie priestoru aj v zimných mesiacoch. Architektonický koncept vychádza z idey vytvorenia introspektívneho priestoru, ktorý uzatvára návštevníka do atmosféry sústredenia.
Čajový dom má obdĺžnikový pôdorys so vstupom situovaným na kratšej východnej strane. Založenie objektu je metódou hikari-tsuke, pri ktorej sa opracované drevené stĺpy uložia na neopracované kamene. Podlaha je vyvýšená nad zemou a do domu sa vchádza cez kamenný schod fume-ishi. Obvodový plášť dvoch dlhších stien je tvorený z polykarbonátových panelov Rodeca, ktoré predstavujú modernú a teplotechnicky kvalitnejšiu alternatívu stien shoji. Kratšie steny majú vonkajší povrch z farebnej hlinenej omietky, čo pridáva textúrnu hľbku a organický vzhľad. Strešná konštrukcia je inšpirovaná lokálnou vernakulárnou architektúrou hajlochov, ktoré boli sekundárnou urbanistickou štruktúrou sídiel využívanou ako poľnohospodárke skladové objekty. Valbová šindlová strecha má v mieste hrebeňa svetlík z panelov Rodeca. Na rozdiel od západnej architektúry, kde sú okná orientované smerom von, tento návrh eliminuje tradičné panoramatické výhľady a namiesto toho sa sústreďuje na vnútornú harmóniu priestoru. Hlavnou funkciou okien v tomto prípade je vetranie a vizuálne prepojenie s exteriérom je potlačené. Hlavný vstup nijiriguchi je z vonkajšej strany prekrytý kruhovými otočnými dverami. Netradičná forma otvárania prispieva k umocneniu oddelenia sa od všednosti a vstupu do vnútorného sveta.
Dosková podlaha z bieleho jaseňa je použitá aj ako stenový obklad, čo spolu s otvoreným stropom z brezovej preglejky vytvára jednoliaty priestor bez viditeľných hraníc medzi podlahou, stenami a stropom. Bočné priesvitné steny z panelov Rodeca s levitujúcimi oknami prispievajú k vnímamiu bezhraničnosti priestoru. Vzniká tak prostredie vhodné k otvoreniu mysle pre meditáciu, oddych a nové myšlienky. V priestore čajového domčeka je na hranu strešného svetlíka umiestnená tokobashira z konára dubu aj s ponechanou kôrou, kvalita „so“ odhaľuje drsnejší, viac texturovaný povrch, čím sa približujeme k prírode a životu. Na tokobashire sú zavesené dve vázy na kvet /kakehanaire/ v tvare osieho hniezda. Tokonama je nahradená na stene umiestneným budhistickým oltárom z fosílnych dubovýych dosiek. Keramiku na oltár v štýle tenmoku vytvoril Jiří Duchek. V strede domu je podlahová nika na ohnisko /irori/, ktorá sa v prípade nevzužívania dá prekryť dvierkami z podlahvých dosiek. Pri vstupnej stene sú umiestnené malé krbové kachle pre vykúrenie domu v prípade nepriazne počasia.
Materiály, ako sú moderné izolačné panely, opracovné dosky a stropné preglejky sú kombinované s prírodnými prvkami tokobashiri a oltára evokujúcimi tradičnú estetiku a podporujú filozofiu wabi sabi. Tento čajový domček je navrhnutý nielen ako priestor na čajové obrady, ale aj ako útočisko pre meditáciu a sebapoznanie, v súlade s filozofiou minimalizmu a duchovnej čistoty.
Text: Martin Bugáň
Fotografie: Martin Bugáň