Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Čajový dom Detong

Prepojenie tradície, funkcie a moderného dizajnu.
Diela
Martin Bugáň29.01.2025
3930+3
Čajový dom Detong
Autori: Ing.arch. Martin BugáňNávrh: 2021 - 2021Realizácia: 2021 - 2023Adresa: SlovenskoPublikované: 29. január 2025

Zadaním klienta bolo vytvoriť čajový domček, ktorý by kombinoval niekoľko funkcií: priestor na popíjanie čaju, čítanie kníh, meditáciu a možnosť príležitostného prenocovania hostí. Projekt je interpretáciou tradičného čajového domčeka s dôrazom na zachovanie jeho filozofického a estetického ducha, pričom reflektuje špecifické požiadavky klienta.

Úvodná fáza projektu zahŕňala intenzívnu komunikáciu, pri ktorej klient poskytol architektovi množstvo podkladov na pochopenie svojej vízie. Súčasťou týchto materiálov boli fotografie jogínov v tibetských prístreškoch, popisy autentických prvkov čajových obradov a odkazy na odborné články a literatúru. Tieto podklady definovali rámec projektu, ktorý si vyžaduje hlboké pochopenie historického, kultúrneho a filozofického kontextu čajových domčekov.

Tai-an
Tai-an
Tai-an
Tai-an
Hajlach
Hajlach

História čajových domčekov a filozofia wabi-sabi

Japonské čajové domčeky, známe ako chashitsu, sú výnimočnými dielami tradičnej architektúry, ktoré vznikli počas obdobia Muromachi (1336–1573) a neskôr sa rozvíjali v období Momoyama (1573–1603). Tieto priestory sú úzko späté s čajovou ceremóniou (chanoyu), ktorej základy položil Murata Jukō a zdokonalil Sen no Rikyū. 

Typický chashitsu je navrhnutý ako intímny priestor s použitím prírodných materiálov, ako sú drevo, bambus a papier, ktoré zdôrazňujú harmóniu medzi človekom a prírodou. Charakteristické prvky zahŕňajú rohože tatami určujúce dispozičné riešenie interiéru, Tokonomu - niku na vystavenie umeleckých diel alebo ikebany, nízky vchod (nijiriguchi) symbolizujúci pokoru a rovnosť a zabudované ohnisko /irori/ slúžiace na ohrev vody počas čajového obradu. Čajové domčeky sú často umiestnené v záhrade (roji), ktorá má estetickú aj spirituálnu funkciu – pripravuje návštevníkov na vstup do meditatívneho priestoru.

Tai-an a jeho vplyv na modernú architektúru

Tai-an, navrhnutý Sen no Rikyū, je jedným z najikonickejších čajových domčekov, predstavujúcim esenciu filozofie wabi-sabi /krása jednoduchosti, nedokonalosti a pominuteľnosti – významne ovplyvnila estetiku týchto stavieb/. S rozmermi približne dvoch tatami ponúka minimalistický priestor, ktorý podporuje introspekciu a blízkosť medzi hostiteľom a hosťami. Vchod (nijiri-guchi) nutí hosťí se poklonit, čo symbolizuje pokoru a rovnost všetkých ľudí bez ohľadu na ich postavenie. Rikyū inovoval použitie okien a manipuláciu so svetlom, čím vytvoril priestor, ktorý „rozpúšťa“ fyzické hranice a zameriava pozornosť na momentálnu prítomnosť.

Popredný japonský architekt Kengo Kuma komentuje svoj zážitok z Tai-anu takto „Nepochopíte, o čom je Tai-an, kým sa do tejto malej škatuľky skutočne nezaplazíte a nezažijete presne ten moment, keď sa budova, ktorá je takmer taká malá ako vaše telo, začne rozpúšťať a jemne a ľahko obklopovať vaše telo, akoby to bolo tvoje oblečenie.”

Medzi najvýznamnejších súčasných architektov inšpirujúcim sa odkazom Sen no rikyu je Fujimori. Jedným z najvýraznejších aspektov Fujimoriho práce je jeho dôraz na zážitkovosť. Čajové domčeky navrhuje ako miesta na kontempláciu, introspekciu a ponorenie sa do prírodného prostredia. Jeho návrhy často obsahujú nezvyčajné detaily – napríklad prístup cez rebríky alebo malé mostíky, čo zvyšuje pocit odlúčenia od každodenného sveta. Tieto prvky podporujú myšlienku „okamihu prítomnosti“, ktorá je v čajovej kultúre kľúčová. Fujimorimu postačuje malý priestor a miesto pre oheň /irori/ a všetko ostatné je tvorivosť.

Návrh čajového domčeka

Cieľom projektu je návrat k esencii čajového domčeka podľa princípov Sen no Rikyū, avšak s použitím moderných materiálov a prvkov lokalnej vernakularnej architektury, umožňujúc využitie priestoru aj v zimných mesiacoch. Architektonický koncept vychádza z idey vytvorenia introspektívneho priestoru, ktorý uzatvára návštevníka do atmosféry sústredenia.

Čajový dom má obdĺžnikový pôdorys so vstupom situovaným na kratšej východnej strane. Založenie objektu je metódou hikari-tsuke, pri ktorej sa opracované drevené stĺpy uložia na neopracované kamene. Podlaha je vyvýšená nad zemou a do domu sa vchádza cez kamenný schod fume-ishi.  Obvodový plášť dvoch dlhších stien je tvorený z polykarbonátových panelov Rodeca, ktoré predstavujú modernú a teplotechnicky kvalitnejšiu alternatívu stien shoji. Kratšie steny majú vonkajší povrch z farebnej hlinenej omietky, čo pridáva textúrnu hľbku a organický vzhľad. Strešná konštrukcia je inšpirovaná lokálnou vernakulárnou architektúrou hajlochov, ktoré boli sekundárnou urbanistickou štruktúrou sídiel využívanou ako poľnohospodárke skladové objekty. Valbová šindlová strecha má v mieste hrebeňa svetlík z panelov Rodeca. Na rozdiel od západnej architektúry, kde sú okná orientované smerom von, tento návrh eliminuje tradičné panoramatické výhľady a namiesto toho sa sústreďuje na vnútornú harmóniu priestoru.  Hlavnou funkciou okien v tomto prípade je vetranie a vizuálne prepojenie s exteriérom je potlačené. Hlavný vstup nijiriguchi je z vonkajšej strany prekrytý kruhovými otočnými dverami. Netradičná forma otvárania prispieva k umocneniu oddelenia sa od všednosti a vstupu do vnútorného sveta.

Dosková podlaha z bieleho jaseňa je použitá aj ako stenový obklad, čo spolu s otvoreným stropom z brezovej preglejky vytvára jednoliaty priestor bez viditeľných hraníc medzi podlahou, stenami a stropom. Bočné priesvitné steny z panelov Rodeca s levitujúcimi oknami prispievajú k vnímamiu bezhraničnosti priestoru. Vzniká tak prostredie vhodné k otvoreniu mysle pre meditáciu, oddych a nové myšlienky. V priestore čajového domčeka je na hranu strešného svetlíka umiestnená tokobashira z konára dubu aj s ponechanou kôrou, kvalita „so“ odhaľuje drsnejší, viac texturovaný povrch, čím sa približujeme k prírode a životu. Na tokobashire sú zavesené dve vázy na kvet /kakehanaire/ v tvare osieho hniezda. Tokonama je nahradená na stene umiestneným budhistickým oltárom z fosílnych dubovýych dosiek. Keramiku na oltár v štýle tenmoku vytvoril Jiří Duchek. V strede domu je podlahová nika na ohnisko /irori/, ktorá sa v prípade nevzužívania dá prekryť dvierkami z podlahvých dosiek.  Pri vstupnej stene sú umiestnené malé krbové kachle pre vykúrenie domu v prípade nepriazne počasia.

Materiály, ako sú moderné izolačné panely, opracovné dosky a stropné preglejky sú kombinované s prírodnými prvkami tokobashiri a oltára evokujúcimi tradičnú estetiku a podporujú filozofiu wabi sabi. Tento čajový domček je navrhnutý nielen ako priestor na čajové obrady, ale aj ako útočisko pre meditáciu a sebapoznanie, v súlade s filozofiou minimalizmu a duchovnej čistoty.

Text: Martin Bugáň
Fotografie: Martin Bugáň

Ing.arch. Martin Bugáň
Vložené
29. január 2025
0
393
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím