IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Zadaním klienta bolo vytvoriť čajový domček, ktorý by kombinoval niekoľko funkcií: priestor na popíjanie čaju, čítanie kníh, meditáciu a možnosť príležitostného prenocovania hostí. Projekt je interpretáciou tradičného čajového domčeka s dôrazom na zachovanie jeho filozofického a estetického ducha, pričom reflektuje špecifické požiadavky klienta.
Úvodná fáza projektu zahŕňala intenzívnu komunikáciu, pri ktorej klient poskytol architektovi množstvo podkladov na pochopenie svojej vízie. Súčasťou týchto materiálov boli fotografie jogínov v tibetských prístreškoch, popisy autentických prvkov čajových obradov a odkazy na odborné články a literatúru. Tieto podklady definovali rámec projektu, ktorý si vyžaduje hlboké pochopenie historického, kultúrneho a filozofického kontextu čajových domčekov.
História čajových domčekov a filozofia wabi-sabi
Japonské čajové domčeky, známe ako chashitsu, sú výnimočnými dielami tradičnej architektúry, ktoré vznikli počas obdobia Muromachi (1336–1573) a neskôr sa rozvíjali v období Momoyama (1573–1603). Tieto priestory sú úzko späté s čajovou ceremóniou (chanoyu), ktorej základy položil Murata Jukō a zdokonalil Sen no Rikyū.
Typický chashitsu je navrhnutý ako intímny priestor s použitím prírodných materiálov, ako sú drevo, bambus a papier, ktoré zdôrazňujú harmóniu medzi človekom a prírodou. Charakteristické prvky zahŕňajú rohože tatami určujúce dispozičné riešenie interiéru, Tokonomu - niku na vystavenie umeleckých diel alebo ikebany, nízky vchod (nijiriguchi) symbolizujúci pokoru a rovnosť a zabudované ohnisko /irori/ slúžiace na ohrev vody počas čajového obradu. Čajové domčeky sú často umiestnené v záhrade (roji), ktorá má estetickú aj spirituálnu funkciu – pripravuje návštevníkov na vstup do meditatívneho priestoru.
Tai-an a jeho vplyv na modernú architektúru
Tai-an, navrhnutý Sen no Rikyū, je jedným z najikonickejších čajových domčekov, predstavujúcim esenciu filozofie wabi-sabi /krása jednoduchosti, nedokonalosti a pominuteľnosti – významne ovplyvnila estetiku týchto stavieb/. S rozmermi približne dvoch tatami ponúka minimalistický priestor, ktorý podporuje introspekciu a blízkosť medzi hostiteľom a hosťami. Vchod (nijiri-guchi) nutí hosťí se poklonit, čo symbolizuje pokoru a rovnost všetkých ľudí bez ohľadu na ich postavenie. Rikyū inovoval použitie okien a manipuláciu so svetlom, čím vytvoril priestor, ktorý „rozpúšťa“ fyzické hranice a zameriava pozornosť na momentálnu prítomnosť.
Popredný japonský architekt Kengo Kuma komentuje svoj zážitok z Tai-anu takto „Nepochopíte, o čom je Tai-an, kým sa do tejto malej škatuľky skutočne nezaplazíte a nezažijete presne ten moment, keď sa budova, ktorá je takmer taká malá ako vaše telo, začne rozpúšťať a jemne a ľahko obklopovať vaše telo, akoby to bolo tvoje oblečenie.”
Medzi najvýznamnejších súčasných architektov inšpirujúcim sa odkazom Sen no rikyu je Fujimori. Jedným z najvýraznejších aspektov Fujimoriho práce je jeho dôraz na zážitkovosť. Čajové domčeky navrhuje ako miesta na kontempláciu, introspekciu a ponorenie sa do prírodného prostredia. Jeho návrhy často obsahujú nezvyčajné detaily – napríklad prístup cez rebríky alebo malé mostíky, čo zvyšuje pocit odlúčenia od každodenného sveta. Tieto prvky podporujú myšlienku „okamihu prítomnosti“, ktorá je v čajovej kultúre kľúčová. Fujimorimu postačuje malý priestor a miesto pre oheň /irori/ a všetko ostatné je tvorivosť.
Návrh čajového domčeka
Cieľom projektu je návrat k esencii čajového domčeka podľa princípov Sen no Rikyū, avšak s použitím moderných materiálov a prvkov lokalnej vernakularnej architektury, umožňujúc využitie priestoru aj v zimných mesiacoch. Architektonický koncept vychádza z idey vytvorenia introspektívneho priestoru, ktorý uzatvára návštevníka do atmosféry sústredenia.
Čajový dom má obdĺžnikový pôdorys so vstupom situovaným na kratšej východnej strane. Založenie objektu je metódou hikari-tsuke, pri ktorej sa opracované drevené stĺpy uložia na neopracované kamene. Podlaha je vyvýšená nad zemou a do domu sa vchádza cez kamenný schod fume-ishi. Obvodový plášť dvoch dlhších stien je tvorený z polykarbonátových panelov Rodeca, ktoré predstavujú modernú a teplotechnicky kvalitnejšiu alternatívu stien shoji. Kratšie steny majú vonkajší povrch z farebnej hlinenej omietky, čo pridáva textúrnu hľbku a organický vzhľad. Strešná konštrukcia je inšpirovaná lokálnou vernakulárnou architektúrou hajlochov, ktoré boli sekundárnou urbanistickou štruktúrou sídiel využívanou ako poľnohospodárke skladové objekty. Valbová šindlová strecha má v mieste hrebeňa svetlík z panelov Rodeca. Na rozdiel od západnej architektúry, kde sú okná orientované smerom von, tento návrh eliminuje tradičné panoramatické výhľady a namiesto toho sa sústreďuje na vnútornú harmóniu priestoru. Hlavnou funkciou okien v tomto prípade je vetranie a vizuálne prepojenie s exteriérom je potlačené. Hlavný vstup nijiriguchi je z vonkajšej strany prekrytý kruhovými otočnými dverami. Netradičná forma otvárania prispieva k umocneniu oddelenia sa od všednosti a vstupu do vnútorného sveta.
Dosková podlaha z bieleho jaseňa je použitá aj ako stenový obklad, čo spolu s otvoreným stropom z brezovej preglejky vytvára jednoliaty priestor bez viditeľných hraníc medzi podlahou, stenami a stropom. Bočné priesvitné steny z panelov Rodeca s levitujúcimi oknami prispievajú k vnímamiu bezhraničnosti priestoru. Vzniká tak prostredie vhodné k otvoreniu mysle pre meditáciu, oddych a nové myšlienky. V priestore čajového domčeka je na hranu strešného svetlíka umiestnená tokobashira z konára dubu aj s ponechanou kôrou, kvalita „so“ odhaľuje drsnejší, viac texturovaný povrch, čím sa približujeme k prírode a životu. Na tokobashire sú zavesené dve vázy na kvet /kakehanaire/ v tvare osieho hniezda. Tokonama je nahradená na stene umiestneným budhistickým oltárom z fosílnych dubovýych dosiek. Keramiku na oltár v štýle tenmoku vytvoril Jiří Duchek. V strede domu je podlahová nika na ohnisko /irori/, ktorá sa v prípade nevzužívania dá prekryť dvierkami z podlahvých dosiek. Pri vstupnej stene sú umiestnené malé krbové kachle pre vykúrenie domu v prípade nepriazne počasia.
Materiály, ako sú moderné izolačné panely, opracovné dosky a stropné preglejky sú kombinované s prírodnými prvkami tokobashiri a oltára evokujúcimi tradičnú estetiku a podporujú filozofiu wabi sabi. Tento čajový domček je navrhnutý nielen ako priestor na čajové obrady, ale aj ako útočisko pre meditáciu a sebapoznanie, v súlade s filozofiou minimalizmu a duchovnej čistoty.
Text: Martin Bugáň
Fotografie: Martin Bugáň