Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Francúzsky fotograf François Kollar (1904 – 1979), pôvodom zo Slovenska, bol známym predstaviteľom hnutia Novej vecnosti a tiež významným módnym a reklamným fotografom. Výstava v Slovenskej národnej galérii bude reinštaláciou monografickej výstavy François Kollar. Un ouvrier du regard / A Working Eye z Galérie Jeu de Paume v Paríži (9. 2. – 22. 5. 2016), ktorá predstavuje prvé komplexné výstavné spracovanie diela tohto autora vo Francúzsku. Výstava bude zahŕňať približne 130 originálnych fotografií z múzejných zbierok i z autorovej pozostalosti, z ktorých viaceré snímky neboli ešte nikdy vystavené; tiež bohatý dokumentačný a doplnkový obrazový materiál. Kollarovo dielo sa tak na chvíľu stane stredobodom pozornosti a umožní nahliadnuť do sveta pracujúcich v 20. storočí. Návštevníci poodhalia dokumentaristické, umelecké aj historické prínosy vystavovaného diela a uvidia, ako si jednotlivci prostredníctvom svojho zamestnania našli miesto v spoločnosti a pomohli realizovať zmeny, ktoré sa udiali v priemysle v období medzi 30. a 60. rokmi 20. storočia.
François Kollar sa narodil v roku 1904 v meste Szenc v Rakúsko-Uhorsku (dnes Senec, Slovensko) a zomrel v Créteil vo Francúzsku v roku 1979. Najprv sa zamestnal na železniciach vo svojej rodnej krajine a potom pracoval ako sústružník kovov v továrni Renault v Boulogne-Billancourte. Neskôr získal solídne skúsenosti ako riaditeľ ateliéru u parížskeho tlačiara Draegera a už ako 24-ročný sa stal profesionálnym fotografom. Vďaka svojim znalostiam o svete práce a o odvetviach takých odlišných ako reklama, móda, priemysel, ručná výroba a poľnohospodárstvo, dokázal zachytiť nástroje, materiály a gestá s výnimočnou profesionálnou odbornosťou.
V roku 1930 sa Kollar oženil a v Paríži si založil vlastný ateliér. Jeho prvou modelkou bola jeho manželka, ktorá verne pracovala po jeho boku až do konca života. Kollar pracoval pre rôzne reklamné agentúry a slávne luxusné značky; ako nikto iný dokázal zachytiť a vyzdvihnúť prednosti modeliek, tvarov a látok, a to práve vďaka citu pre svetlo a textúru.
François Kollar spolupracoval s niekoľkými módnymi časopismi, predovšetkým s Harper‘s Bazaar, pre ktorý v priebehu viac ako 15 rokov vytvoril množstvo sérií fotografií, najmä z terénu. Či už fotografoval módne osobnosti doby (Coco Chanelovú, Elsu Schiaparelliovú, Pierra Balmaina) alebo modelky a reklamy pre veľké módne domy (Hermès, Molyneux, Oméga, Christofle a Worth et Coty...), experimentoval so širokou škálou moderných fotografických techník a vytváral originálne kompozície, pričom využíval protisvetlo, dvojitú expozíciu, pretlač a solarizáciu. Po tom, ako svoje diela vystavil na medzinárodnej výstave fotografií Das Lichtbild v Mníchove po boku osobností ako Florence Henriová, André Kertész, Germaine Krullová a Ergy Landau, dostal v roku 1930 veľkú zákazku od vydavateľstva Horizons de France s názvom La France travaille / Pracujúce Francúzsko (1931 – 1934). Vďaka tej získal povesť jedného z najväčších priemyselných reportérov svojej doby.
Počas vojny Kollar odmietol kolaborovať so silami nemeckej okupácie a stratil sa z verejného života. S manželkou a tromi deťmi sa presťahoval do regiónu Poitou-Charentes a k fotografii sa vrátil až v roku 1945 po návrate do Paríža. V 50. a 60. rokoch 20. storočia pracoval na dokumentácii množstva industriálnych námetov vo Francúzsku aj v zahraničí.
Výstava je organizovaná chronologicky a postupne sleduje fotografov život a kariéru so začiatkom v období experimentovania v 30. rokoch 20. storočia (autoportréty a fotomontáže) za účasti jeho manželky a blízkej spolupracovníčky Fernande. Do tohto obdobia patria i jeho prvé fotografie v oblasti reklamy a módy, v ktorých preukázal svoj talent pri práci pre značky Oméga, Christofle, Hermès a Worth et Coty. Dlhé obdobie pracoval tiež pre významné časopisy ako Harper’s Bazaar, L‘ Illustration, VU, Voilà, Le Figaro Illustré alebo Plaisir de France. Pokračujúc v dokumentácii sveta práce, tak ako ho zachytil počas jeho premeny v 30. rokoch 20. storočia, i neskôr v 50. a 60. rokoch sa rovnakým tempom venoval reportážam z oblasti priemyslu vo Francúzskej Západnej Afrike.
Prvá časť výstavy obsahuje Kollarove diela z experimentálneho obdobia – vrátane autoportrétov, ktoré urobil vo svojom parížskom ateliéri, ako aj diela pre reklamné spoločnosti a módny priemysel. V tejto sekcii sa nachádzajú fotografie odzrkadľujúce ducha moderného sveta, v ktorom Kollar žil, a svedčia o jeho túžbe vytvoriť si experimentálny a expresívny štýl fotografovania pomocou takmer hravého prístupu k modelkám, objektom, svetlu a ku kompozícii. Vďaka podrobným dokumentaristickým zdrojom návštevníci pochopia súvislosti medzi jeho prácou pre reklamu a fotografiami robenými pre rozkvitajúce odvetvie ilustrovaných časopisov, ktoré boli publikované okrem iných aj v novinách a časopisoch L'Illustration, Vu, Voilà, Art et Médecine a Plaisir de France.
Prostredná časť výstavy je venovaná zbierke La France travaille / Pracujúce Francúzsko (1931 – 1934), ktorá obsahuje originálne snímky a prezentácie, a tiež archívne materiály a tlače. Oficiálne poverenie umožnilo Kollarovi vytvoriť obrazový archív, ktorý tvorí jedinečné svedectvo o svete pracujúcich v 30. rokoch 20. storočia. Na fotografiách zachytil každé odvetvie: priemysel, poľnohospodárstvo, letectvo, remeselnú výrobu, ako aj automobilový, lodný a železničný priemysel. Opakujúcimi sa prvkami v jeho diele sú muži a ženy a ich úlohy a funkcie vo výrobnom procese. Kollarove fotografie boli publikované vo forme 15 tematických brožúr. Fotogravúrou ich vytlačilo vydavateľstvo Horizons de France a použili sa na ilustráciu textov od vtedy populárnych autorov (Paul Valéry, Pierre Hamp, Lucien Favre...) o hlavných povolaniach vo francúzskom priemysle.
Prostredníctvom hry so svetlom, priehľadnosťou a efektmi šerosvitu, ako aj kompozíciami pracujúcimi s rôznymi textúrami, François Kollar dokázal odhaliť i citlivú stránku industriálneho prostredia. Bol umierneným fotografom nachádzajúcim sa na pomedzí čistého modernizmu Bauhausu a humanistického prístupu k fotografii. Na začiatku svojej kariéry François Kollar fotografoval odevy, šperky a umelecké predmety pre časopis Harper´s Bazaar spôsobom, ktorý ukázal jeho všímavosť voči gestám a „reči rúk“. Kollarovu prácu možno charakterizovať prístupom, ktorý bol zároveň citlivý i zdržanlivý: citlivý ku formám a osvetleniu scén, v ktorých portrétoval objekty a ľudí; zdržanlivý skrz vzdialenosť, ktorú si medzi ním a pracujúcimi ľuďmi vyžadovali šošovky fotoaparátu. Fotoaparát ho držal ďalej od bežných mužov a žien a ich požiadaviek, čo vysvetľuje prečo vo fotografiách nenájdeme žiadne stopy sociálnych protestov, ktoré však boli v tých rokoch (1929 a 1931 – 1936) pomerne časté.
Tretia časť výstavy prináša Kollarove diela z obdobia, ktoré nasledovalo po La France travaille, najmä módne fotografie a zákazky pre priemyselné spravodajstvo. Vďaka povesti talentovaného reklamného fotografa, ktorej sa François Kollar tešil, boli jeho portréty v kurze; fotografoval napríklad Coco Chanelovú, Elsu Schiaparelliovú a Vojvodkyňu z Windsoru. Hoci v roku 1955 prestal spolupracovať s časopisom Harper’s Bazaar, jeho kariéra úspešne pokračovala v oblasti industriálneho fotografovania. Spomedzi jeho početných sérií fotografií sa galéria Jeu de Paume rozhodla vystaviť najmä zákazku z roku 1951 od Francúzskeho štátu, ktorá sa týkala Francúzskej Západnej Afriky (dnes Burkina Faso, Pobrežie Slonoviny, Mali a Senegal) i sériu fotografií dielní Leteckej dopravnej únie (Union Aéromaritime de Transport). Ústredným bodom výstavy sú tak transformácie, ktoré sa udiali vo svete práce v 20. storočí a miesto mužov a žien v čase, keď sa svet otriasal globálnymi konfliktmi, ako aj počas jeho obnovy.
Vďaka svojim skúsenostiam s prácou robotníka v továrni Renault, François Kollar vedel zachytiť to podstatné zo sveta priemyslu a výrobných priestorov. Výstava ukazuje vysokú úroveň jeho technickej odbornosti, v štúdiu i mimo neho, a tiež jeho hlboký záujem o jednotlivé profesie v rámci priemyslu. Poukazuje na široký rozsah subjektov, ktoré počas svojej kariéry fotografoval a rozsah techník, ktoré na to používal; taktiež ukazuje premenu sveta práce od remeselnej výroby a produkcie malých dielní k modernej priemyselnej výrobe.
Na základe tejto retrospektívy pochopíme variabilnosť fotografa, ktorý bol sám „robotníkom“ v službách svojich klientov – či už išlo o reklamné agentúry, klientov zo sveta módy a médií alebo z oblasti priemyslu; napriek tomu si však zachoval silnú fotografickú identitu a unikátne videnie svojej doby. Prostredníctvom týchto motívov François Kollar zdokumentoval ideológiu pokroku kapitalistického hospodárstva, zároveň si však zachoval svoj typický objektívny prístup.
10. jún — 11. september 2016
Slovenská národná galéria, Esterházyho palác, 2. poschodie
Námestie Ľudovíta Štúra 4, Bratislava
Kurátori: Pia Viewing (Jeu de Paume), Matthieu Rivallin (Médiathèque de l’architecture et du patrimoine), Odborná spolupráca: Lucia Almášiová (SNG)
Dizajn výstavy: Ivana Palečková