Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Tomáš Klepoch - Kabinet banalít

Najnovší projekt výtvarníka Tomáša Klepocha – náruživého zberateľa banálností, ktoré hľadá na prieskumných cestách po zabudnutých kútoch Slovenska.
Kalendárium
Red 421.06.2017
910+0
Začiatok22.6.2017
18:00
Koniec13.8.2017
18:00
MiestoNitrianska galéria
AdresaŽupné námestie 3,
Nitra,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktNitrianska galéria
037/ 657 96 41-3

Azda sa vám niekedy prihodilo, že ste v lesnom poraste zbadali pohodenú starú chladničku alebo kopu ojazdených pneumatík. Prečo si niekto dá tú námahu a odtrepe svoje rárohy hlboko do lesa, keď ich môže pohodlne zaviezť do najbližšieho zberného dvora? Možno ste sa už niekedy pristavili v záhradkárskej osade a obdivovali zručnosť domácich majstrov, prejavujúcu sa v bizarných architektúrach z prehnitých lát, pokrivených plechov či deravého pletiva, a hútali, aké „poklady“ skrývajú. Ak by však v podobnom lese alebo na dvore za domom pristáli mimozemšťania, aký obraz by si o nás na základe takýchto artefaktov vytvorili?

Kabinety kuriozít, predchodcovia dnešných múzeí, boli miestnosti, ktoré sa od čias renesancie tešili veľkej obľube najmä u aristokracie. Tá do nich zhromažďovala zbierky najrozmanitejších predmetov od vzácnych fosílií cez umelecko-remeselné objekty, vedecké inštrumenty a zbrane až po zaručene pravé rohy jednorožcov či kosti obrov.

Kabinet banalít je najnovším projektom výtvarníka Tomáša Klepocha – náruživého zberateľa banálností, ktoré hľadá na prieskumných cestách po zabudnutých kútoch Slovenska. V lesoch nachádza stopy ľudskej civilizácie na tých najneočakávanejších miestach a v tých najprekvapivejších formách. Humná a záhradky ľudských obydlí, naopak, sleduje zo zákrytu pomocou teleskopu ako nestranný pozorovateľ. Ďalekohľad mu síce poskytuje iba jeden uhol pohľadu bez širších súvislostí, no práve vďaka nemu si zachováva odstup a môže preto objavovať nevšednosť v našej každodennej banalite.

Výstava v Salóne Nitrianskej galérie je rozdelená do troch miestností. V prvej z nich visí voľná kompozícia z grafík vyhotovených technikou drevorezu, ktoré zobrazujú rôzne objekty a situácie väčšinou z voľnej prírody. V druhej miestnosti sa nachádza dioráma zložená zo šiestich veľkorozmerných grafických matríc – vyrýpaných dosiek, ktoré autor prezentuje ako samostatné diela. Rôzne zákutia a zátišia z dvorov a zo záhrad, prístrešky a altánky, vtáčie búdky, kopy „čohosi“ a všakovaké „kutilské“ zlepšováky sú zakomponované do panoramatickej krajiny. V poslednej miestnosti na návštevníkov čaká koncentrovaná banalita rastúca vo fóliovníku. Niektoré pozoruhodné detaily z týchto výjavov sú zhmotnené aj vo forme objektov. Muzeálnu atmosféru celej expozície dotvárajú vitríny, sokle a štítky s popisnými textami.

Ľudstvo sa vo všeobecnosti považuje za výnimočné, no Tomáš Klepoch je fascinovaný práve našou banalitou. Svoj i náš pohľad nezaostruje na upravené záhony a rozkvitnuté záhrady, na veľkolepé architektonické počiny, technologické výdobytky, pekne nasvietené turistické pamiatky či potemkinovské fasády. Každodenné predmety, všedné miesta a fádne situácie však o nás azda hovoria viac než naše „úspechy“, ktorými by sme sa tak radi prezentovali – hoci aj pred inými civilizáciami.

Omar Mirza

Tomáš Klepoch (1981, Bratislava) sa venuje voľnej grafickej tvorbe, maľbe, kresbe a ilustrácii, príležitostne tvorí objekty a site-specific inštalácie. Najčastejšie využíva linoryt a drevorez, pričom experimentuje s rôznymi materiálmi, spôsobmi tlače a vyrezávania. V jeho tvorbe sa objavujú symboly a metafory vzťahujúce sa k lokálnej histórii, rôznym mýtom a reáliám Slovenska, pomocou ktorých sa vyjadruje k aktuálnym spoločenským témam. Študoval na VŠVU v Bratislave v rokoch 2005 – 2007 na katedre grafiky a iných médií u prof. R. Jančoviča, v rokoch 2009 – 2011 na katedre vizuálnej komunikácie u doc. P. Chomu. V roku 2011 mu bolo udelené Zlaté jablko na Bienále ilustrácií v Bratislave. Svoje práce vystavoval v domácich i zahraničných galériách (Ashikaga Museum of Art, Japonsko; Graphic Art Centrum, Srbsko; Photoport, Bratislava a ďalšie), pravidelne sa zúčastňuje medzinárodných prehliadok so zameraním na grafickú tvorbu. Žije a tvorí v Bratislave.

Mapa podujatia

Vložené
21. jún 2017
0
91
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím