Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Dom na strmých svahoch v pražskej časti Krč, ktoré sa dvíhajú od Kunratického potoka smerom na sever nad dnešnú Južnú spojku.
Ešte pred sto rokmi to bolo územie viníc patriacich drobnej osade Dolní Krč a ojedinelým poľnohospodárskym usadlostiam. V prvej polovici 20. storočia boli vinice rozparcelované na výstavbu rodinných domov a víl so záhradami, no postupom času v komplikovanom teréne vznikla veľmi rozmanitá zástavba.
Pre územie boli typické dvojice parciel vo svahu pod sebou – horná prístupná zo severu, spodná z juhu. Druhá polovica 20. storočia do územia priniesla výstavbu bytových domov najrôznejších typov. Parcela, na ktorej mal architekt Martin Čeněk navrhnúť nový dom, bola od svojho južného prístupu odrezaná.
Vznikla tak atypická situácia – hlboká parcela s prevýšením viac než 10 metrov, prístupná iba z jednej strany. Novostavba nahradila starší, mnohokrát prestavaný rodinný dom v hornej časti parcely, ktorý po úpravách nivelety ulice prišiel o úrovňový prístup – chodník sa ocitol o viac než 1,5 metra nižšie a vjazd tým zanikol. Súčasťou realizácie preto bola aj nová úprava chodníkov, aby výškovo nadväzovali na vozovku aj okolitú zástavbu.
V území nájdeme celý rad výrazných stavieb – azda najzaujímavejšia je dvojica brutalistických terasových bytových domov z prelomu 60. a 70. rokov, reagujúcich na prudko stúpajúci terén, ktoré cez ulicu susedia s pozemkom aktuálneho projektu. Naopak k južnej strane pozemku prilieha súbor bytových domov zo 70. a 80. rokov 20. storočia. Aj tento architektonický kontext sa snažil návrh reflektovať. Hlavnými pozitívami pozemku boli jeho veľkosť, množstvo zelene, výhľad na juh až na oproti ležiaci zalesnený svah a výhodná orientácia. Vyvažovali ich však aj komplikácie – problematický prístup a veľké prevýšenie.
Výsledný dvojdom charakterizujú terasy orientované na juh, umožňujúce po svojom obvode výsadbu vyššej zelene. Hmota je riešená ako ustupujúci biely blok kopírujúci terén. Na bočných fasádach sú podľa výhľadov z interiéru komponované rôzne typy štvorcových okien. Na úrovni ulice je biely monolit preťatý horizontálnym objemom garáží opláštených prírodným hliníkovým falcovaným plechom.
Z ulice stavba pôsobí ako jednopodlažný objem so šikmou strechou, čím reaguje na bezprostredne susediace rodinné domy a nimi danú stavebnú čiaru aj výšku. S klesajúcim južným svahom stavba postupne rastie a odkazuje na terasové bytové domy, ktoré sa nachádzajú nad ňou. Dom má teda dve tváre – smerom do mesta a do zelene.
Cieľom autorov bolo navrhnúť bývanie v zeleni, a to na všetkých podlažiach domu. Tienené terasy s vstavanými kvetináčmi a v podstate nerušený pohľad z obývacích izieb na horizont či do zelenej záhrady sú preto jeho hlavným motívom.
Vstupy do bytov sú riešené z vonkajšieho schodiska, ktoré pretína dom v osi medzi oboma sekciami, a je čiastočne prekryté objemom podkrovia. Výrazný rez hmotou stavby zároveň prepája ulicu a záhradu, ktorá je takmer o 8 metrov nižšie. Riešenie prevádzky inšpirovali klasické činžiakové vily: každý z dvojice zrkadlovo riešených domov obsahuje tri väčšie bytové jednotky (4+kk, 3+kk + mezonetové 5+kk) so samostatnými vstupmi a spoločné zázemie s pivnicami, garážami a bicyklárňami. Záhrada s ohniskom a vzrastlou zeleňou (pôvodnou aj novovysadenou) je spoločná.
Farebný vstavaný nábytok v interiéroch tvorí hravý kontrast k monochromatickému exteriéru. Prírodnú kresbu dubovej dyhy dopĺňajú farebné lakované plochy. Terasy tienia pergoly so žltými baldachýnmi. Obývacie izby všetkých bytov majú okrem prístupu na terasy a výhľadov do zelene aj sedacie bezrámové okná s hlbokým parapetom, ktoré sa zároveň výrazne prejavujú na fasádach. V obytných miestnostiach bol priznaný železobetón monolitických stropných dosiek. Stavba je riešená ako energeticky takmer nulový dom, s recykláciou dažďovej vody, využitím tepelných čerpadiel a núteným vetraním s rekuperáciou.
Materiály:
Ateliér: martin cenek architecture
Podklady: Linka
Fotografie: Martin Čeněk