Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Výstava PLODY SVÁRU – Obraz osmanskej prítomnosti, ktorá zaplnila priestory Vodných kasární Slovenskej národnej galérie od 6. decembra 2024 do 18. mája 2025 bola výsledkom šesťročného vedeckovýskumného projektu, so širokým interdisciplinárnym zázemím.
Výskum v slovenských a zahraničných múzejných a galerijných zbierkach priniesol množstvo zaujímavého materiálu. Od výtvarného - kresby, grafiky, obrazy, keramika, textil a umelecké remeslo vrátane pamätných medailí a mincí - cez archívne pramene.
Architektonický koncept výstavy komponuje exponáty do priestorovej choreografie, v ktorej sa barokové klenby a Dedečkov most menia na abstrahovaný bazár a symbolickú hranicu medzi dvoma kultúrami. Návštevník kráča cez sekvenciu svetla, textílií a projekcií, aby na vlastnej koži zažil konflikt aj dialóg dobových kultúrnych vplyvov.
Každá zo štyroch sál prináša trochu inú podobu tohto príbehu: od osmanských militárií, charakterizovaných precíznosťou umelecko-remeselného spracovania (átrium), cez rozprávanie o pevnostiach a udalostiach počas osmansko-uhorských vojen (sála III), obraz Osmanov a kultúrny transfer na príklade veľmi cenených textílií a keramiky (sála II), až po priblíženie príbehov aktérov obrany a oslobodzovania krajiny z perspektívy dobovej propagandy a rodovej pamäte (sála I).
Realizáciu bližšie predstaví sprievodný text autorov:
Výstava na príkladoch bohatej kultúrnej výmeny približuje obdobie osmanskej expanzie v Uhorsku a tiež vzájomné vplyvy - špeciálne presahy osmanskej hmotnej kultúry do stredoeurópskeho umenia. Diela rozmanité, od obrazov, grafík, kníh, textílií, cez modely, morióny, zbrane…
Za spoločného menovateľa výstavy sme si zvolili ako nosný materiál - textíliu - látku.
Dokáže byť pojivom viacerých tém, vrstiev a prelivov príbehov - svojím umiestnením, stvárnením, vrstvením aj extrémnym narábaním s materialitou sebe vlastnou vie naladiť prostredie - atmosféru. Je tak oporou exponátom, príbehom a interakciám.
Mimo celého procesu či produkcie to bola pre nás silná skúsenosť. Ľudsky, vnútorne, motivačne a pracovne, kreatívne.
Ďakujeme celému tímu SNG! a plejáde externých spolupracovníkov, remeselníkov a dodávateľov, vďaka ktorým sa výstava uskutočnila.
Fotografie z procesu prípravy výstavy:
Podklady: benkobenko
Fotografie: Nora Sapárová