IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

1. Intro - Ján Brunovský
Dôvodov na postavenie verejnej sauny na Dunaji v Bratislave bolo viacero. Chronické oddelenie života mesta od rieky, neexistencia verejného saunovania s prírodným ochladením či sterilnosť nábrežia, ktoré sa zúžilo na čisto suchozemské využívanie obsadené loďami. Rieka mesto skôr rozdeľuje, tvorí bariéru a ľudia ju - s výnimkami vodákov - takmer nevyužívajú.
Zámerom teda nebola len samotná stavba sauny, ale širšia intervencia do verejného priestoru s potenciálom rozšírenia funkcie nábrežia. Inšpiráciou nám bola aj minulosť nábrežia, keď sa rieka - aj po zregulovaní - naďalej využívala na kúpanie. (Lido, bazény oproti PKO), ale aj príklady zo zahraničia (Zurich a jeho plávanie v rieke)
Hľadanie vhodného miesta na rieke v relatívnom centre mesta, pri zohľadnení všetkých obmedzení daných záplavovým územím, sa časom zúžilo výhradne na pontóny. Po dohode s pontónom, na ktorom sa nachádza klub Pink Whale, bola lokalita zadefinovaná.
Požiavky na návrh boli nasledovné:
2. Ideový návrh - Martin Šichman
Kormová (zadná) paluba Pink Whale sa ukázala ako vhodné miesto na osadenie sauny. Nachádza sa trochu bokom od hlavného diania na palube, čo bolo pre saunérov žiaduce. Korma však bola príliš malá a sauna by sa na ňu len ťažko zmestila. Hmotovo sme chceli nadviazať na existujúcu kabínu kormidelníka a lodný dizajn si pýtal symetrické riešenie. Neostalo nám preto iné, ako saunu vysunúť nad vodnú hladinu.
Tento spôsob bol síce náročnejší na realizáciu, no o to viac zaujímavejší z architektonického, dizajnového a napokon aj vizuálneho hľadiska. V každom prípade to je jednoducho viac cool. Nielenže sa vyriešili priestorové problémy, ale vysunutý priestor priblížil návštevníka ešte viac k živlu Dunaja a priniesol jemne neistý pocit vkročenia do „iného sveta”.
3. Statika - Matúš Neusch
Na základe tvaru a umiestnenia sauny si nosná konštrukcia vyžadovala netradičný návrh, ktorý bol technicky podnetný. Jej riešenie bolo vo veľkej miere určené tvarom kormy lode. Už od začiatku sme počítali s montážou pomocou vrtuľníka alebo žeriavu - letmá montáž (stavba priamo na mieste) neprichádzala do úvahy.
Zvolili sme kotvenie sauny na štyri kotviace body: dva pri podlahovom ráme a dva v úrovni strešnej konštrukcie. Všetky kotviace body museli byť počas osadenia sauny na loď prístupné. Spodné dva body (šmykové kotvenie) prenášajú tiaž sauny do nosnej konštrukcie lode, zatiaľ čo vrchné (ťahové kotvenie) zabezpečujú stabilitu proti preklopeniu.
Nosná konštrukcia pozostáva z troch hlavných častí: podlahového rámu, nosnej konštrukcie stien a strechy.
Podlahový rám je tvorený z obvodových a priečnych nosníkov z lepeného lamelového dreva. Nosnú konštrukciu stien tvorí stĺpikový systém s prierezmi 60/140 vystuženými OSB doskou. V bočných stenách sú navyše zabudované oceľové tiahla, ktoré spolu s OSB doskou zabezpečujú potrebnú tuhosť konštrukcie. Ťahové reakcie z vrchného kotvenie prenáša do stien a podlahy strešná konštrukcia z vrstveného dreva LVL. Strešné nosníky sú vystužené plošne OSB doskou.
Všetky tri časti sú navzájom prepojené oceľovými spojovacími prvkami, ktoré spolu zabezpečujú prenos zaťaženia do kotviacich bodov a garantujú celkovú tuhosť a stabilitu saunovej konštrukcie.
4. Materiály a interiér - Matej Kurajda
Celkový koncept je postavený na jednoduchých materiáloch a farbách. Dizajn pracuje s drevenými obkladmi a transparentnými stenami, doplnenými akcentom farby vychádzajúcej z vizuálnej identity Sauny Bobor. Obklad na fasáde interpretuje proces saunovania, kedy vďaka ohňu a teplu sa potením očisťujeme a ochraňujeme svoje telo. Je upravený japonskou technológiou Yakisugi, pri ktorej sa povrch dreva kontrolovane opáli a vytvorí sa tak odolná vrstva s uhlíkovým vzhľadom.Oheň tu vnímame ako symbol pozitívnej premeny.
Interiér sauny, rovnako ako exteriér, je obložený čiernym drevom, ktoré umožňuje intímnejší zážitok zo saunovania. Tento tmavý obklad dopĺňa svetlé drevo použité na nábytok. Predsieň sauny má bočné steny z polykarbonátu, ktorý prirodzene priestor presvetľuje a zároveň poskytuje dostatočnú intimitu. Vo večerných hodinách toto riešenie umožňuje vytvárať príjemné ambientné osvetlenie ochladzovacej zóny smerom k Dunaju, zatiaľ čo smerom k nábrežiu vzniká svetelný atraktor doplnený výrazným červeným neónom. Počas zimných mesiacov využívame aj existujúci stage, ktorý sme uzavreli transparentnými fóliami a premenili na “fóliovník” slúžiaci ako oddychovňa. Rovnaký materiálový prístup sme uplatnili aj pri návrhu recepcie sauny.
Cieľom celého riešenia bolo vizuálne a materiálovo nekonkurovať už existujúcej architektúre lode, no zároveň do návrhu dostať atraktívne momenty a interpretovať súčasný pohľad na mestské saunovanie..
5. Dizajn sauny - Peter Jančár
Sauna je vo svojej podstate o jednoduchosti a kľude - a rovnako sme k nej pristúpili aj my.
Dve priame, dostatočne komfortné lavice – na sedenie aj ležanie. Zo spodnej lavice je výhľad na Dunaj a mesto, ktoré obmýva, z vrchnej sa viac sústredíte na vnútro sauny. Pod sebou vnímate vodu v kvapalnom skupenstve, no zároveň cítite jej silu, keď sa mení na paru a obmýva rozpálené kamene v peci.
Pec HUUM HIVE je srdcom Bobra - funkčne, aj vizuálne.
Má jednoduchý tvar pripomínajúci včelí úľ. Je vyrobená z nehrdzavejúcej ocele a ukrýva v sebe až 250 kg lávových kameňov, ktoré zabezpečujú jemnú, dlhotrvajúcu paru a rovnomerné sálavé teplo. V saune je nainštalovaná jej 18kW verzia, ovládateľná aj cez aplikáciu pomocou systému UKU.
Vnútorná časť sauny je z dôvodu lepšej prirodzenej cirkulácie vzduchu mierne nad podlahou – vnútri levituje rovnako ako vonku nad riekou. Strop je jemne zošikmený, aby mohla para plynulo prúdiť a rovnomerne vyplniť celý priestor.
Na obklad interiéru sme použili kartáčovanú jelšu, natretú na čierno pre jednoduchšiu údržbu. Inšpirovali nás tradičné fínske a estónske sauny, ktoré boli čierne od dymu.
V kontraste s tmavým obkladom sú svetlé lavice zo severskej borovice, ktorým sa bobor vyhýba – a preto sú určené pre návštevníkov. Borovica môže pri zohriatí uvoľniť živicu, no práve tá dodáva saune príjemnú vôňu.
6. Záver - Ján Brunovský
Pôvodne sa počítalo s osadením sauny pomocou helikoptéry. Niekoľko dní pred inštaláciou sa však ukázalo, že to nebude možné. Bolo potrebné nájsť inú cestu - riešením sa stala kombinácia pontónu a autožeriava.
Sauna bola v dielni v Nitre naložená žeriavom na príves a prevezená do prístavu v Bratislave. Tam ju preložili na tlačný pontón spolu s autožeriavom. . Pontón, ťahaný remorkérom, bol prikotvený k lodi Pink Whale, kde prebehla finálna inštalácia.
Celý tento projekt by nevznikol bez:
Financovanie:
Fotografie z procesu inštalácie sauny:
Fotografie zrealizovaného diela:
Podklady: Matej Kurajda/Parallel studio
Fotografie: Katarína Janičková, Ján Brunovský (realizácia)