IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Divadlo Poprad je výsledkom radikálnej, no citlivej premeny bývalého kina Máj v historickej mestskej časti Poprad-Veľká. Ateliér zerozero pretvára v tesnom susedstve Kostola sv. Jána Evanjelistu niekoľkokrát prestavanú hmotu na plnohodnotnú profesionálnu divadelnú scénu so silným dôrazom na recykláciu existujúcej stavebnej štruktúry namiesto ďalšieho búrania.
Architektonický koncept pracuje s výraznými hmotami strešnej krajiny a so zaoblenými formami, ktoré vstupujú do dialógu s historickou parceláciou a gotickými klenbami zachovanými v podzemí.
Dispozícia prirodzene nadväzuje na pôvodný nosný systém, no zároveň vytvára plnohodnotný priestor pre súčasné divadelné umenie. Dôležitú súčasť projektu tvorí kaviareň "Záhrada", letná scéna pri Velickom potoku a terasa orientovaná na panorámu Tatier.
Výsledkom je presvedčivé architektonické riešenie so skulpturálnou kvalitou. Príkladná práca s vrstvami pôvodnej architektúry tvoria čerešničku na torte u nás ojedinelej realizácie kvalitnej verejnej kultúrnej stavby.
Realizáciu bližšie predstavíme prostredníctvom sprievodného autorského textu:
Kontext a história
Riešené územie a objekt sa nachádzajú v mestskej časti Poprad-Veľká na Scherfflerovej ulici, v susedstve národnej kultúrnej pamiatky — Kostola sv. Jána Evanjelistu. Prvá písomná zmienka o Veľkej pochádza z roku 1268; v 15. storočí patrila medzi najväčšie a najbohatšie spišské mestečká. V roku 1945 bola pričlenená k mestu Poprad. Veľká predstavuje typické spišské mestečko s lineárnym pôdorysom, ktorý vznikol pozdĺž starobylej obchodnej cesty vedúcej popod Tatry. Založená bola nemeckými kolonistami a jej urbanistická štruktúra dodnes nesie stopy pôvodnej gotickej i renesančnej parcelácie s množstvom zachovaných a zrekonštruovaných meštianskych domov.
Projekt rieši rekonštrukciu a prestavbu bývalého kina Máj na novú divadelnú prevádzku. „Družstevný dom“, neskôr kino „Máj“, postavený v 80. rokoch 20. storočia, bol založený na pôdoryse dvoch pôvodných gotických meštianskych domov, ktoré boli v renesancii spojené do jedného celku.
Rekonštrukcia zachovala pôvodné zaklenuté priestory v podzemnom podlaží a významnú časť nadzemných nosných konštrukcií. Pôvodná sedlová strecha bola nahradená manzardovou na oceľových priehradových nosníkoch. Kino fungovalo do polovice 90. rokov minulého storočia; následne bol objekt prevažne nevyužívaný a postupne chátral. Súkromný investor — pre ktorého sme v roku 2018 realizovali literárnu kaviareň a malú divadelnú sálu v inom meste — sa v roku 2022 rozhodol objekt odkúpiť od mesta a založiť historicky prvú profesionálnu divadelnú scénu vo Veľkej.
Náš návrh je recykláciou už niekoľkokrát recyklovanej stavby, čo vnímame ako príspevok do diskusie o zachovaní a opätovnom využívaní existujúcich stavebných štruktúr a o potrebe minimalizovať ekologické dopady nadmerného búrania.
Urbanistické a architektonické riešenie
Existujúci objekt svojou mierkou a formou výrazne ovplyvňoval priestorové vzťahy v území. Jednou zo základných stratégií architektonického riešenia bola redukcia jeho objemu s cieľom zmierniť dopad na uličnú zástavbu a na priľahlý kostol.
Premodelovaním strešnej krajiny, zmenšením objemu strešného podlažia a kontextuálnou úpravou strešnej roviny smerom do ulice získal objekt jasný a zapamätateľný výraz, ktorý rešpektuje svoj najdôležitejší susedný prvok. Na mieste pôvodného exteriérového schodiska na východnej strane sme navrhli nové vertikálne komunikačné jadro s objemom tvarovaným zaobleniami. Zaoblenia, artikulujú aj hlavný vstup do objektu a modelovanie strešnej krajiny. Modelácia architektonickej formy pracuje s geometriou nadväzujúcou na zachované gotické klenby. Na východnej strane bola navrhnutá aj nová rampa s pokračovaním do balkóna orientovaného k Velickému potoku.
Architektonický návrh rešpektuje pôvodnú priestorovú skladbu, ale zároveň definuje nové prevádzkové väzby potrebné pre plnohodnotné fungovanie divadla. Dominantným priestorom je hlavná sála s pevnou eleváciou hľadiska. Na 3. nadzemnom podlaží sa nachádza malá sála situovaná v strešnej nadstavbe, doplnená priestormi zázemia účinkujúcich orientovanými k potoku. Podzemné podlažie obsahuje hygienické zázemie návštevníkov, technické priestory a kaviareň Záhrada s priamym kontaktom na „letnú scénu“ na východnej časti parcely. Architektonický výraz objektu je civilný, no modelácia hmoty odzrkadľuje jeho verejnú a kultúrnu funkciu.
Dispozičné riešenie vychádza z dôkladnej analýzy priestorových kapacít pôvodného objektu. Rešpektuje historickú skladbu, no sériou zásahov zavádza nové prevádzkové princípy súčasnej kultúrnej stavby. Hlavný vstup z ulice je zachovaný, avšak doplnený o premodelovaný prekrytý nástupný priestor. Na foyer nadväzuje predaj lístkov a malý divadelný bar. Vo foyer sa nachádza šatňa v samostatnom boxe s hygienickým zázemím pre imobilných a pre zamestnancov. Hlavná sála na 1. NP pozostáva z hľadiska s pevnou eleváciou a z javiska oddeleného portálom. Na javisko nadväzuje zázemie účinkujúcich s možnosťou samostatného prístupu z exteriéru pôvodným schodiskom. Nové komunikačné jadro spája všetky podlažia vrátane lóže na 2. NP a malej sály na 3. NP. Kapacita hlavnej sály s lóžou je 180 miest.
Na 2. NP sa nachádza administratívne zázemie a apartmán pre hosťujúcich umelcov. Na 3. NP je „malá“ sála s kapacitou 80 divákov, foyer s barom a terasou orientovanou na panorámu Tatier. Sálu dopĺňajú šatne a ubytovacie bunky pre účinkujúcich. Slúži aj ako priestor na skúšky.
Nové vertikálne konštrukcie sú z monolitického železobetónu a keramickej pálenej tehly. Nové stropy sú železobetónové; nad malou sálou sú oceľové uzavreté nosníky s trapézovými plechmi. Objekt je zateplený kontaktným zatepľovacím systémom s ušľachtilou omietkou. Strechy sú ploché jednoplášťové a dažďová voda je odvádzaná do vsaku systémom skrytým v zateplení. Okná sú hliníkové s izolačným trojsklom. Interiéry kombinujú pohľadový betón, hladké omietky a brúsený betón. Obe sály sú riešené v kontrastnej materialite: drevený akustický obklad a podhľad v čiernej farbe dopĺňa „pattern“ mosadzných prvkov, ktoré dodávajú priestoru noblesu. Objekt je vykurovaný kaskádou tepelných čerpadiel vzduch/ voda, hlavné priestory sú vybavené vzduchotechnikou a javiskovou technikou na súčasnej úrovni. Interiéry sú zariadené striedmym, kvalitným mobiliárom.
Letná scéna je tvorená kaskádovitým sedením z prefabrikovaných betónových prvkov. Západná časť parcely a parkovisko sú riešené zatrávňovacími prefabrikátmi.
Podklady: zerozero
Fotografie: Matej Hakár