Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

JANOŠÍK OKNA-DVEŘE

Valašské Příkazy 55 55
Valašské Příkazy

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

Pergo

Třebětice 102
Holešov

Cortizo Slovakia,

Železničný rad 29
Nová Baňa

REYNAERS ALUMINIUM s.r.o.

Office: TWINCITY C HubHub, Mlynské Nivy 16
Bratislava

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
29. január 2016
0
3966

Lávka Sulín – Muszyna-Żegiestów

Most nie je až takým častým architektonickým zadaním. S potešením predstavujeme dielo, ktoré vzniklo v architektonickom ateliéri zerozero.
Lávka Sulín – Muszyna-Żegiestów
Autori: Ing. arch. Irakli Eristavi, Ing. arch. Pavol ŠillaSpolupráca: Jerzy Bajer (autor stavebnotechnického riešenia), Tadeusz Wojciechowski (autor stavebnotechnického riešenia), Ing. Andrej Jackanin (statika), Maciej Żuchowicz (autor realizačného statického riešenia)Investičný náklad: 0,8 mil. €Návrh: 2007 - 2013Realizácia: 2014 - 2015Adresa: Sulín, SlovenskoPublikované: 30. január 2016

Miesto určené pre vytvorenie nového pešieho  hraničného prechodu sa nachádza v ťažiskovej polohe medzi existujúcimi hraničnými prechodmi. Nový prechod  spája obec Zegiestow na poľskej strane a obec Sulín na slovenskej. Zegiestow sa vyznačuje rozvinutým turistickým ruchom s bohatou tradíciou. Nedaleký prameň minerálnej vody Sulínka a možnosť napojenia na turistické trasy na slovenskej strane by sa mal stať prirodzeným atraktorom pohybu turistov v smere na slovenskú stranu rieky Poprad. 

foto: Jaroslav Vaľko
Situácia
Situáciaautor: zerozero

Architektonický koncept je postavený na binárnosti  kompozície premostenia. Lávka sa skladá z dvoch svojbytných elementov: oblúka a úsečky, ktoré sú zjednotené do jedného celku. Toto riešenie okrem roviny symbolickej a znakovej vyplýva z charakteru premostenia, ktoré premosťuje rieku Poprad a záplavové územie na pravom brehu. Preklenutie vodného toku oblúkom s podporami na oboch brehoch tvorí jeden prvok a premostenie záplavového územia na poľskej strane spojitým nosníkom tvorí prvok druhý. Zjednotenie týchto dvoch elementov tvorí most kompozične vrcholiaci  nad stredom rieky ktorá je hranicou medzi dvoma samostatnými štátmi zjednotenými v spoločnej Európe. Navrhovaná lávka sa vyznačuje meniacim sa vertikálnym i horizontálnym profilom.

foto: Jaroslav Vaľko
foto: Jaroslav Vaľko
foto: Jaroslav Vaľko

Nosnú konštrukciu lávky tvorí spojitá rámová konštrukcia otvoreného trámového prierezu.

Monolitické železobetónové steny z pohľadového šalovaného betónu  na oboch stranách lávky vytvárajú zábradlia. Povrch týchto stien je riešený ako štruktúra zvislých trapézových drážok.

Táto štruktúra plastizuje vonkajšie opláštenie, komunikuje s drobnou textúrou okolitého lesa a súčasne odľahčuje hmotu lávky. Železobetónové steny sú z vnútornej strany lávky obložené fošňami z tvrdého dreva. Obdobným spôsobom je riešená mostovka - „pochôdzny drevený koberec“. Do takto vytvoreného vnútorného „opláštenia“ je integrovaný systém osvetlenia lávky s použitím LED svietidiel.

Rezy, pohĺady a pôdorys
Rezy, pohĺady a pôdorysautor: zerozero
foto: Jaroslav Vaľko
foto: Daniela Dostálková

Výtvarný a materiálový koncept je založený na princípe kontrastu. Prekrásne, ale súčasne „drsné“ prírodné prostredie determinuje náš spôsob nazerania na výtvarnú a materiálovú stránku projektu. Kedysi sa mosty stavali z kameňa, dnes je pre nás kameňom pohľadový železobetón. Tento pohľadový železobetón  jeho surovosť a  prirodzená farba vystupuje kontraste so zelenou farbou letného lesa. Na pozadí pestrofarebnej jesennej scenérie tento materiál pôsobí  odlišne a v zime sa miera kontrastu voči okoliu skoro úplne potlačí. Surovosť pohľadového betónu na vonkajšom opláštení mosta je vyvážená množstvom prírodného dreva tvoriaceho jeho vnútorný plášť. Práve s týmto prírodným materiálom je konfrontovaný prechádzajúci človek.

foto: Jaroslav Vaľko
foto: Jaroslav Vaľko
foto: Jaroslav Vaľko
foto: Jaroslav Vaľko
foto: Daniela Dostálková
foto: Daniela Dostálková
foto: Daniela Dostálková
foto: Daniela Dostálková
foto: Jaroslav Vaľko

Krátke video o moste nájdete na linku nižšie:

podklady: zerozero

Poloha diela

Ing. arch. Irakli Eristavi
Ing. arch. Pavol Šilla

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím