Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Nová Trojská lávka, Praha

Odhalená oceľová konštrukcia ako kľúčový prvok technického a architektonického riešenia.
Diela
Red 323.10.2021
9440+12
Nová Trojská lávka, Praha
Autori: Ing. arch. akad. arch. Libor Kábrt, doc. Ing. Lukáš Vráblík, Ph.D., FEng., Ing. arch. Gabriela Elichová, Ing. arch. Martin ElichSpolupráca: Ing. Petr HarazimInvestor: Hlavné mesto PrahaInvestičný náklad: 5,9 mil. €Návrh: 2018 - 2019Realizácia: 2019 - 2020Adresa: Troja , Praha, Česká republikaPublikované: 23. október 2021

Realizácia sa dostala do užšieho výberu medzinárodnej poroty v rámci aktuálneho ročníka Českej ceny za architektúru.

V sobotu 2. decembra 2017 sa kvôli skrytej korózii predpínacích lán zrútila na hladinu Vltavy lávka, spájajúca Troju a Císařský ostrov. Konštrukcia premostenia nevydržala 33 rokov intenzívnej prevádzky aj kvôli zanedbaným revíziám a  údržbe. Pri jej zrútení sa zranili štyria ľudia. Mesto urýchlene iniciovalo vyšetrovanie a začalo s plánovaním novej pešej lávky. Medzi priority patrili minimálne nároky na údržbu, jednoduchá revízia a rýchlosť realizácie. Za necelé tri roky vzniklo v pôvodnej pôdorysnej stope nové premostenie s úctyhodnými parametrami - dĺžkou 256 metrov, šírkou štyroch metrov a cenovkou 5,9 mil. €. Výsledné architektonické a konštrukčné riešenie definuje vzopätý oceľový nosník s kruhovým prierezom. Na subtílny centrálny prvok, nesený dvojicou eliptických pilierov nadväzuje odhalená sekundárna konštrukcia mostovky s drevenou pochôdznou vrstvou. Protipovodňovú odolnosť riešenia zabezpečuje sklopné zábradlie, ktoré v krízovej situácii minimalizuje bariéru v prietokovom profile. 

Foto: Karol Koštialová

Nová Trojská lávka obnovila prepojenie peších trás parku Stromovka, cez Cisársky ostrov, až k obľúbeným rekreačným cieľom v pražskej časti Trója, predovšetkým k ZOO, Botanickej záhrade, areálu Trojského zámku. Profil rozšírený na štyri metre vyhovuje potrebám zmiešaného využitia pre chodcov, cyklistov a korčuliarov, pričom v núdzových situáciách umožňuje tiež prejazd vozidiel Integrovanej záchrannej služby.

Foto: Karol Koštialová
Foto: Karol Koštialová

Kostru Novej Trojskej lávky tvorí hierarchicky štruktúrovaná oceľová konštrukcia. Na uzavretý nosník s kruhovým prierezom, ktorý je odolný voči zaťaženiu všetkých smeroch (zvislom, prevádzkovým aj vodorovnom v prípade povodne) nadväzujú oceľové priečniky a rúrkové pozdĺžniky, slúžiace na kotvenie drevenej mostovky a uchytenie zábradlia s mechanizmom sklápania. Pomerne subtílna konštrukcia vytvára vzopätú horizontálnu linku, podopretú štíhlymi eliptickými piliermi. Betónová podnož pilierov prechádza do oceľovej konštrukcie na úrovni hladiny päťročného povodňového prietoku. Eliptický prierez oboch častí eliminuje nepriaznivé účinky (vznik vírov) pri obtekaní prvkov vodou v riečisku.

Koncept
Koncept
Schematický pôdorys
Schematický pôdorys
Schematický pozdĺžny rez
Schematický pozdĺžny rez
Schematický priečny rez pilierom
Schematický priečny rez pilierom
Typický priečny rez mostovkou
Typický priečny rez mostovkou
Schéma sklápania zábradlia
Schéma sklápania zábradlia
Detaily zábradlia
Detaily zábradlia
Foto: Karol Koštialová
Foto: Karol Koštialová

Oceľovú konštrukciu mostovky dopĺňa drevo, použité ako pochôdzna vrstva. “Na Trojské lávce bylo dřevo využito nejen pro své technické vlastnosti, ale i pro svou významnou estetickou kvalitu. Dřevo stromu Lophira Alata (azobe) má obrovskou výhodu, že je není třeba chemicky ošetřovat a opatřovat opětovnými ochrannými nátěry. Je odolné vůči, vlhku, ohni a působení kyselých dešťů. Použití dubového dřeva by vyžadovalo dvakrát větší tloušťku, třikrát častější výměnu a nutnost chemické impregnace nebo ochranných nátěrů,” vysvetľujú autori. Protišmykové vlastnosti povrchu zvyšuje priečne drážkovanie.

Foto: Martin Elich
Foto: Karol Koštialová
Foto: Karol Koštialová
Foto: Zuzana Lazarová

Lávku osvetľujú  vertikálne líniové svietidlá, integrované do stĺpikov zábradlia po oboch stranách lávky. Osadenie svetelných zdrojov na úroveň rebrovania zábradlia zabraňuje oslneniu chodcov.

Foto: Zuzana Lazarová

Autori: VALBEK + BOMART

Poloha diela

Ing. arch. akad. arch. Libor Kábrt
doc. Ing. Lukáš Vráblík, Ph.D., FEng.
Ing. arch. Gabriela Elichová
Ing. arch. Martin Elich

Súvisiace články

Vložené
27. september 2021
0
944
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím