Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
27. september 2021
0
862

Nová Trojská lávka, Praha

Odhalená oceľová konštrukcia ako kľúčový prvok technického a architektonického riešenia.
Nová Trojská lávka, Praha
Autori: Ing. arch. akad. arch. Libor Kábrt, doc. Ing. Lukáš Vráblík, Ph.D., FEng., Ing. arch. Gabriela Elichová, Ing. arch. Martin ElichSpolupráca: Ing. Petr HarazimInvestor: Hlavné mesto PrahaInvestičný náklad: 5,9 mil. €Návrh: 2018 - 2019Realizácia: 2019 - 2020Adresa: Troja , Praha, Česká republikaPublikované: 23. október 2021

Realizácia sa dostala do užšieho výberu medzinárodnej poroty v rámci aktuálneho ročníka Českej ceny za architektúru.

V sobotu 2. decembra 2017 sa kvôli skrytej korózii predpínacích lán zrútila na hladinu Vltavy lávka, spájajúca Troju a Císařský ostrov. Konštrukcia premostenia nevydržala 33 rokov intenzívnej prevádzky aj kvôli zanedbaným revíziám a  údržbe. Pri jej zrútení sa zranili štyria ľudia. Mesto urýchlene iniciovalo vyšetrovanie a začalo s plánovaním novej pešej lávky. Medzi priority patrili minimálne nároky na údržbu, jednoduchá revízia a rýchlosť realizácie. Za necelé tri roky vzniklo v pôvodnej pôdorysnej stope nové premostenie s úctyhodnými parametrami - dĺžkou 256 metrov, šírkou štyroch metrov a cenovkou 5,9 mil. €. Výsledné architektonické a konštrukčné riešenie definuje vzopätý oceľový nosník s kruhovým prierezom. Na subtílny centrálny prvok, nesený dvojicou eliptických pilierov nadväzuje odhalená sekundárna konštrukcia mostovky s drevenou pochôdznou vrstvou. Protipovodňovú odolnosť riešenia zabezpečuje sklopné zábradlie, ktoré v krízovej situácii minimalizuje bariéru v prietokovom profile. 

Foto: Karol Koštialová

Nová Trojská lávka obnovila prepojenie peších trás parku Stromovka, cez Cisársky ostrov, až k obľúbeným rekreačným cieľom v pražskej časti Trója, predovšetkým k ZOO, Botanickej záhrade, areálu Trojského zámku. Profil rozšírený na štyri metre vyhovuje potrebám zmiešaného využitia pre chodcov, cyklistov a korčuliarov, pričom v núdzových situáciách umožňuje tiež prejazd vozidiel Integrovanej záchrannej služby.

Foto: Karol Koštialová
Foto: Karol Koštialová

Kostru Novej Trojskej lávky tvorí hierarchicky štruktúrovaná oceľová konštrukcia. Na uzavretý nosník s kruhovým prierezom, ktorý je odolný voči zaťaženiu všetkých smeroch (zvislom, prevádzkovým aj vodorovnom v prípade povodne) nadväzujú oceľové priečniky a rúrkové pozdĺžniky, slúžiace na kotvenie drevenej mostovky a uchytenie zábradlia s mechanizmom sklápania. Pomerne subtílna konštrukcia vytvára vzopätú horizontálnu linku, podopretú štíhlymi eliptickými piliermi. Betónová podnož pilierov prechádza do oceľovej konštrukcie na úrovni hladiny päťročného povodňového prietoku. Eliptický prierez oboch častí eliminuje nepriaznivé účinky (vznik vírov) pri obtekaní prvkov vodou v riečisku.

Koncept
Koncept
Schematický pôdorys
Schematický pôdorys
Schematický pozdĺžny rez
Schematický pozdĺžny rez
Schematický priečny rez pilierom
Schematický priečny rez pilierom
Typický priečny rez mostovkou
Typický priečny rez mostovkou
Schéma sklápania zábradlia
Schéma sklápania zábradlia
Detaily zábradlia
Detaily zábradlia
Foto: Karol Koštialová
Foto: Karol Koštialová

Oceľovú konštrukciu mostovky dopĺňa drevo, použité ako pochôdzna vrstva. “Na Trojské lávce bylo dřevo využito nejen pro své technické vlastnosti, ale i pro svou významnou estetickou kvalitu. Dřevo stromu Lophira Alata (azobe) má obrovskou výhodu, že je není třeba chemicky ošetřovat a opatřovat opětovnými ochrannými nátěry. Je odolné vůči, vlhku, ohni a působení kyselých dešťů. Použití dubového dřeva by vyžadovalo dvakrát větší tloušťku, třikrát častější výměnu a nutnost chemické impregnace nebo ochranných nátěrů,” vysvetľujú autori. Protišmykové vlastnosti povrchu zvyšuje priečne drážkovanie.

Foto: Martin Elich
Foto: Karol Koštialová
Foto: Karol Koštialová
Foto: Zuzana Lazarová

Lávku osvetľujú  vertikálne líniové svietidlá, integrované do stĺpikov zábradlia po oboch stranách lávky. Osadenie svetelných zdrojov na úroveň rebrovania zábradlia zabraňuje oslneniu chodcov.

Foto: Zuzana Lazarová

Autori: VALBEK + BOMART

Poloha diela

Ing. arch. akad. arch. Libor Kábrt
doc. Ing. Lukáš Vráblík, Ph.D., FEng.
Ing. arch. Gabriela Elichová
Ing. arch. Martin Elich

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím