IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
49 metrová cyklistická lávka prispela k rýchlejšiemu a efektívnejšiemu pohybu v rámci mesta. Racionálne technické dielo nerezignovalo na architektonické kvality. Naopak, subtílna konštrukcia s malým vzopätím a otvorené oceľové oblúky vytvárajú nad hladinou rieky Nitra dynamickú siluetu. Most zároveň netvorí výraznú pohľadovú bariéru priehľadom na centrum mesta.
Cyklolávka v blízkosti Technickej fakulty Slovenskej poľnohospodárskej univerzity spojuje pešie a cyklistické komunikácie na Wilsonovom nábreží s novo postavenou trasou na Nábreží mládeže. S ohľadom na výšku komunikácie a hladinu veľkej vody bolo nutné navrhnúť konštrukciu s čo možno najmenšou výškou mostovky. Obmedzený priestor pritom neumožňoval navrhnúť visutú alebo zavesenú konštrukciu s kotviacimi káblami situovanými za chodníkmi.
Autori architektonického riešenia Jiří Stráský a Vojtěch Varga zvolili ekonomickú oblúkovú konštrukciu s predpätou oceľobetónovou mostovkou, ktorá prenáša silu svojou ťahovou únosnosťou. Pre zachovanie voľného výhľadu na historický stred mesta je vzopätie oblúka čo najmenšie. Podľa slov autorov bolo ich snahou navrhnúť dynamicky pôsobiacu konštrukciu, ktorá sa otvára do priestoru, čo dosiahli zaveseným mostovky na vonku sklonené oblúky.
Mostovka je vo vrcholovom zakružovacom oblúku s maximálnym pozdĺžnym sklonom 5% pri krajných podperách. Rozpätie oblúka je 49,50 m, voľná šírka medzi zábradliami 4,00 m. Pretože ako oblúky, tak aj mostovka sú votknuté do krajných opier podporovaných mikropilótami, tvorí most integrovaný konštrukčný systém bez ložísk a dilatačných záverov. Oceľobetónová mostovka z krajných oceľových nosníkov, oceľových priečnikov a z prefabrikovaných doskových prvkov, je na vonkajších okrajoch zavesená na oceľových oblúkoch lichobežníkového prierezu. Aby sa eliminovali trhliny v betónovej mostovke, je konštrukcia dodatočne pozdĺžne predopnutá káblami vedenými v komorách krajných nosníkov.
Oceľová konštrukcia je natretá bielou farbou. Povrch mostovky, ktorý súčasne tvorí jej izoláciu, je osvetlený LED svetlami situovanými v madle zábradlia. Oblúky aj krajné nosníky mostovky sú osvetlené LED svetlami situovanými v ich spodných prírubách.
Konštrukcia a výstavba
Technológia výstavby bola navrhnutá tak, aby stavba minimálne ovplyvnila život v priľahlom okolí, a aby nezasahovala do koryta rieky. Po realizácii pilót bola osadená betonárska výstuž opier a zárodky pozdĺžnych oceľových nosníkov a oblúkov. Potom boli podpery vybetónované. Aby nebolo nutné stavať montážne podpery v rieke, bola oceľová mostovka zostavená z pozdĺžnych krajných nosníkov a priečnikov montážne stužená káblami situovanými pod nosníkmi. To umožnilo naraz zmontovať celú mostovku a podoprieť ju len montážnymi podperami situovanými pri krajných opierkach.
Po osadení mostovky boli zmontované oblúky. Následne boli osadené na montážne kĺby situované na koncoch zárodkov. Geometria oblúkov bola zaistená montážnymi podperami situovanými blízko podpier. Po kontrole geometrie boli oblúky privarené k zárodkom.
Ďalej boli postupne osadzované a napínané závesy, odstránené montážne stuženie a podpery. Po kontrole geometrie zmontovanej oceľovej konštrukcie boli osadené prefabrikované prvky mostovky, boli vybetónované škáry medzi prvkami a mostovka bola predopnutá. Funkcia konštrukcie bola overená podrobnými statickými a dynamickými zaťažovacími skúškami.
Autori: Stráský, Hustý a partneři + NOPS