Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

JANOŠÍK OKNA-DVEŘE

Valašské Příkazy 55 55
Valašské Příkazy

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

Pergo

Třebětice 102
Holešov

Cortizo Slovakia,

Železničný rad 29
Nová Baňa

PREFA Slovensko s. r. o.

Ladislava Dérera 2749/2
Bratislava - mestská časť Nové Mesto

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

REYNAERS ALUMINIUM s.r.o.

Office: TWINCITY C HubHub, Mlynské Nivy 16
Bratislava

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
17. marec 2022
2
722

Kalvársky most, Nitra

Cyklolávka cez rieku Nitra.
Kalvársky most, Nitra
Autori: Prof. Ing. Jiří Stráský, DSc. (autor architektonického riešenia), Ing. arch. Vojtech Varga (autor architektonického riešenia ), Stráský, Hustý a partneři s.r.o. – organižačná zložka Slovensko (projektant architektonickej časti)Spolupráca: Pavel Kaláb (projektant rozhodujúcej odbornej časti)Investor: mesto NitraZastavaná plocha: 248 m²Návrh: 2019 - 2020Realizácia: 2020 - 2021Adresa: Nábrežie mládeže 577/12, Nitra-Chrenová, SlovenskoPublikované: 21. marec 2022

49 metrová cyklistická lávka prispela k rýchlejšiemu a efektívnejšiemu pohybu v rámci mesta. Racionálne technické dielo nerezignovalo na architektonické kvality. Naopak, subtílna konštrukcia s malým vzopätím a otvorené oceľové oblúky vytvárajú nad hladinou rieky Nitra dynamickú siluetu. Most zároveň netvorí výraznú pohľadovú bariéru priehľadom na centrum mesta.

Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk

Cyklolávka v blízkosti Technickej fakulty Slovenskej poľnohospodárskej univerzity spojuje pešie a cyklistické komunikácie na Wilsonovom nábreží s novo postavenou trasou na Nábreží mládeže. S ohľadom na výšku komunikácie a hladinu veľkej vody bolo nutné navrhnúť konštrukciu s čo možno najmenšou výškou mostovky. Obmedzený priestor pritom neumožňoval navrhnúť visutú alebo zavesenú konštrukciu s kotviacimi káblami situovanými za chodníkmi.

Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk

Autori architektonického riešenia Jiří Stráský a Vojtěch Varga zvolili ekonomickú oblúkovú konštrukciu s predpätou oceľobetónovou mostovkou, ktorá prenáša silu svojou ťahovou únosnosťou. Pre zachovanie voľného výhľadu na historický stred mesta je vzopätie oblúka čo najmenšie. Podľa slov autorov bolo ich snahou navrhnúť dynamicky pôsobiacu konštrukciu, ktorá sa otvára do priestoru, čo dosiahli zaveseným mostovky na vonku sklonené oblúky.  

Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk

Mostovka je vo vrcholovom zakružovacom oblúku s maximálnym pozdĺžnym sklonom 5% pri krajných podperách. Rozpätie oblúka je 49,50 m, voľná šírka medzi zábradliami 4,00 m. Pretože ako oblúky, tak aj mostovka sú votknuté do krajných opier podporovaných mikropilótami, tvorí most integrovaný konštrukčný systém bez ložísk a dilatačných záverov. Oceľobetónová mostovka z krajných oceľových nosníkov, oceľových priečnikov a z prefabrikovaných doskových prvkov, je na vonkajších okrajoch zavesená na oceľových oblúkoch lichobežníkového prierezu. Aby sa eliminovali trhliny v betónovej mostovke, je konštrukcia dodatočne pozdĺžne predopnutá káblami vedenými v komorách krajných nosníkov.

Schematický pôdorys a pohľad
Schematický pôdorys a pohľadAutori: Stráský, Hustý a partneři + NOPS
Schematický rez a detail
Schematický rez a detailAutori: Stráský, Hustý a partneři + NOPS
Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk
Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk
Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk
Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk
Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk
Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk
Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk
Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk
Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk

Oceľová konštrukcia je natretá bielou farbou. Povrch mostovky, ktorý súčasne tvorí jej izoláciu, je osvetlený LED svetlami situovanými v madle zábradlia. Oblúky aj krajné nosníky mostovky sú osvetlené LED svetlami situovanými v ich spodných prírubách.

Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk
Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk
Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk
Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk
Foto: Matúš Nedecký / Foter.sk

Konštrukcia a výstavba

Technológia výstavby bola navrhnutá tak, aby stavba minimálne ovplyvnila život v priľahlom okolí, a aby nezasahovala do koryta rieky. Po realizácii pilót bola osadená betonárska výstuž opier a zárodky pozdĺžnych oceľových nosníkov a oblúkov. Potom boli podpery vybetónované. Aby nebolo nutné stavať montážne podpery v rieke, bola oceľová mostovka zostavená z pozdĺžnych krajných nosníkov a priečnikov montážne stužená káblami situovanými pod nosníkmi. To umožnilo naraz zmontovať celú mostovku a podoprieť ju len montážnymi podperami situovanými pri krajných opierkach. 

Po osadení mostovky boli zmontované oblúky. Následne boli osadené na montážne kĺby situované na koncoch zárodkov. Geometria oblúkov bola zaistená montážnymi podperami situovanými blízko podpier. Po kontrole geometrie boli oblúky privarené k zárodkom. 

Ďalej boli postupne osadzované a napínané závesy, odstránené montážne stuženie a podpery. Po kontrole geometrie zmontovanej oceľovej konštrukcie boli osadené prefabrikované prvky mostovky, boli vybetónované škáry medzi prvkami a mostovka bola predopnutá. Funkcia konštrukcie bola overená podrobnými statickými a dynamickými zaťažovacími skúškami.

Z výstavby
Z výstavbyFoto: Stráský, Hustý a partneři + NOPS
Schematický rezopohľad
Schematický rezopohľadAutori: Stráský, Hustý a partneři + NOPS
Schematický rezopohľad
Schematický rezopohľadAutori: Stráský, Hustý a partneři + NOPS
Schematický rezopohľad
Schematický rezopohľadAutori: Stráský, Hustý a partneři + NOPS
Schematický rezopohľad
Schematický rezopohľadAutori: Stráský, Hustý a partneři + NOPS
Vizualizácie
VizualizácieAutori: Stráský, Hustý a partneři + NOPS

Autori: Stráský, Hustý a partneři + NOPS

  • Autor architektonického riešenia: Jiří Stráský (Stráský, Hustý a partneři s.r.o.), Vojtěch Varga (NOPS spol. s r.o.)
  • Projektant architektonickej časti: Stráský, Hustý a partneři s.r.o., podnikající na území Slovenskej republiky prostřednictvom, Stráský, Hustý a partneři s.r.o. – organižačná zložka Slovensko
  • Projektant rozhodujúcej odbornej časti: Ing. Pavel Kaláb, Ph.D. (Stráský, Hustý a partneři s.r.o.)
  • Hlavný zhotoviteľ: STRABAG s.r.o.
  • Výroba a montáž ocelovej konštrukcie lávky: NOPS spol. s r.o.
  • Hlavný stavbyvedúci: Ing. Milan Žák
  • Stavebník, developer: mesto Nitra
  • Dozorná činnosť: Ing. Ján Blahuta
  • Obdobie výstavby: 03/2020 – 03/2021
  • Fotografie: Matúš Nedecký 

Poloha diela

Prof. Ing. Jiří Stráský, DSc.
Ing. arch. Vojtech Varga
Stráský, Hustý a partneři s.r.o. – organižačná zložka Slovensko

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím