Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
V roku 2017 vyhlásila mestská rada súťaž s cieľom znížiť neúnosnú dopravnú situáciu na existujúcich mostoch cez Dunaj, ktorých denná vyťaženosť dosahuje 600 000 áut. Nový most by mal odbremeniť premávku o 40 000 automobilov denne. Ide o prvú medzinárodnú súťaž na návrh mosta v moderných dejinách Maďarska.
Zo 17 predložených návrhov zíťazil spoločný projekt ateiérov UNStudio a BuroHappold Engineering. Prvý z menovaných je okrem iného autorom známeho Erasmovho mosta v Rotterdame. Rukopis holandského ateliéru je zrejmý aj pri budapeštianskom projekte.
V odôvodnení poroty sa píše: “Silueta dvojpylónového mosta je elegantná, subtílna, najlepšie dotvára panorámu mesta. Návrh patrí medzi staticky a finančne najefektívnejšie riešenia. Lesklý biely náter spolu so systémom osvetlenia pylónov a mostovky korunujú elegantný večerný pohľad. Silným momentom je riešenie peších nástupov a rozptylových priestorov na oboch brehoch Dunaja, ktoré môže podporiť rozšírenie jadra Budapešti v južnom smere.”
Na zlúčenom druhom mieste sa so svojimi návrhmi umiestnili spojené tímy architektov:
- Leonhardt, Andrä und Partner, Zaha Hadid Architects, Werner Consult a Smoltzcyk & Partner
- Lavigne & Chéron Architects, Bureau d'Etude Greisch, Közlekedés Consulting Engineers a Geovil
Porota tiež udelila odmenu trom návrhom:
- Knight Architects and Ove Arup & Partners
- SpeciálTerv, Pipenbaher Inzenirji a Bright Field Studios
- Pont-TERV design office
P.S.: Ani v susednom Maďarsku to s architektonickými súťažami na také stavby, ako sú mosty nebolo v minulosti slávne. Z tohto príkladu je však zrejmé, že situácia sa zmenila. O to viac zamrzí, že na Slovensku sa takéto významné verejné stavby stále zadávajú tak, ako sme mali možnosť zažiť v Bratislave. Nehľadá sa otvorene najlepšie a najinvenčnejšie riešenie. Most je nielen technickým, ale aj kultúrnym fenoménom, ktorý sa dlhodobo podieľa na obraze mesta / sídla / verejného priestoru. Architekti si dnes môžu zmerať sily v susednej Českej republike napr. TU, alebo onedlho v zaujímavej pripravovanej súťaži takisto cez Labe TU, a možno takto sa pripraviť na časy, keď sa podmienky pre zdravé súťaženie zlepšia aj u nás.
P.P.S.: Avšak aj súťaže musia byť pripravené korektne - aby to nedopadlo tak ako v prípade, o ktorom sme informovali nedávno.
Výsledok súťaže v Budapešti môže byť celkom poučný. Víťazný návrh predstavujeme podrobnejšie:
Plánovaný päťstometrový most má preklenúť Dunaj štyrmi jazdnými pruhmi, koľajou pre električku, pešími a cyklistickými trasami (vo víťaznom návrhu koncipovanými naozaj veľkoryso). Zavesená konštrukcia mostovky zabezpečuje minimum prekážok vo výhľade na panorámu mesta. Mesto očakáva, že dopracovanie projektu môže trvať 2 až 3 roky.
“Pre nás bola kľúčová práca s terénom, urbánnym kontextom a jeho budúcou víziou. Bolo pre nás dôležité aby most nebol pohľadovou bariérou. Či už pri pohľade na mesto z brehu alebo z mostovky. Preto sme navrhli subtílnu konštrukciu s najväčším rozponom 220 metrov. Most s podobným konštrukčným riešením zatiaľ v meste nestojí, preto má potenciál stať sa výrazným orientačným bodom. Oceľový plášť mosta natretý lesklou farbou odráža meniacu sa atmosféru mesta, pomáha splynúť s pulzujúcim životom metropoly,” vysvetľuje Ben van Berkel, zakladateľ holandského ateliéru UNStudio.
Podklady: UNStudio, Buro Happold Engineering