IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Autorský tím, ktorý pôsobí na Kloknerovom ústave ČVUT v Prahe, sa dlhodobo venuje architektonickým a konštrukčným návrhom mostných konštrukcií z UHPFRC betónu (Lávka Holešovice-Karlín v Prahe, Lávka v Příboře, Lávka cez Dřetovický potok, alebo Lávka v obci Lužec nad Vltavou...).
Nová Štvanická lávka využíva mechanické a technické vlastnosti vysokopevnostného kompozitného materiálu, ktorý umožnil autorom dosiahnuť elementárnu geometrickú formu.
“Jemná prostorová křivka je konstruována jako plynulá cesta vycházející z dynamiky pohybu chodců a cyklistů. Koncepce konstrukce mostu reaguje pokorně na panorama Prahy, na napojení na holešovický a karlínský břeh i na napojení rampou na ostrov Štvanice. Konstrukce nejde do výšky, nebrání chodcům a cyklistům v pohledech na město, vodu a stromy,” popisujú základné tézy konceptu autori.
Mostovku okrem opôr v koncových častiach nesie iba dvojica pilierov v nesplavnom ramene Vltavy a ďalšie dva piliere na okrajoch ostrova Štvanice. Na ostrov voľne schádza rampa, ktorej pôdorysná krivka kopíruje hranu ostrova. Krajné pole konštrukcie klesá kvôli bezbariérovému prepojeniu na strane Holešovic na úroveň chodníka na nábreží. Medzi neobvyklé riešenia patrí možnosť vertikálneho pohybu mostovky v mieste podpery. Hydraulický piestový mechanizmus zaisťuje v prípade potreby vertikálny zdvih pola nad úroveň tisícročnej vody. “Jedná se o zdvih cca o 3 m při pootočení pole kolem převislého konce u prvního pilíře ve Vltavě,” upresňujú autori.
Architektonické stvárnenie mosta využíva vlastnosti betónu s rozptýlenou výstužou (UHPFRC - ultra high performance fibre reinforced concrete). Zvolený materiál umožnil autorom dosiahnuť požadovanú subtílnosť formy a konštrukcie s minimálnym vzopätím. Konštrukčný materiál súčasne tvorí finálnu pohľadovú vrstvu, ktorá sa podľa ich slov približuje lesklému povrchu bieleho mramoru.
Hlavnú nosnú konštrukciu mosta tvorí spojitý nosník s pozdĺžnym predpätím a priečnym rezom v tvare písmena H. Plnostenné bočné parapetné nosníky zvierajú dosku mostovky, ktorú vystužujú priečne rebrá. Segmentovú konštrukciu mosta tvorí celkom 57 prefabrikátov.
Tvaroslovie inžinierskej stavby dotvárajú ornamentálne bronzové madlá s figurálnymi motívmi zvieracích hláv. Prvky, v ktorých je integrované osvetlenie lávky, stvárnil sochár Aleš Hvízdal. Pri vstupe z ostrova Štvanice stojí figurálna socha s názvom Řeka od sochára Jana Hendrycha.
Podklady a fotografie: Alex Shoots Buildings