IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Architekt Patrik Hoffman má na konte viacero úspešných projektov konverzie industriálnych objektov. Niektoré priamo inicioval a vstupoval do nich z pozície spoluinvestora. V roku 2018 sme napríklad predstavili realizáciu v meste Libčice nad Vltavou, ktorá je súčasťou transformácie priemyselného areálu bývalej skrutkárne neďaleko Prahy. Konverzia prvej z budov - uhoľného mlyna bola v roku 2013 ocenená hlavnou cenou Grand Prix architektů. Medzinárodná komisia zhodnotila Hoffmanov počin ako dôležitý impulz k oživeniu celej lokality. V obnovenom uholnom mlyne sa teraz nachádza galéria súčasného umenia, showroom nábytku a v neposlednom rade Atelier Hoffman. Architekt pritom so sídlom ateliéru počítal na celkom inom mieste v pražskom Smíchove...
...Už v roku 2006 oslovila Patrika Hoffmana zanedbaná, spustnutá, no stále krásna trafostanica, ktorá už neslúžila pôvodnému účelu. Pamiatkovo chránený objekt - súčasť infraštruktúry budovanej v 20. rokoch minulého storočia s cieľom rozsiahlej elektrifikácie mesta - sa rozhodol spoločne s obchodným partnerom kúpiť. Architektonické riešenie stavby so vzácnymi prvkami s prvkami rondokubizmu zodpovedalo jej významu v dobe vzniku. Okrem budovy so zastavanou plochou približne 50 m2 sa podarilo spoločníkom kúpiť aj pozemky v okolí, ktoré v minulosti tvorili kvalitný verejný priestor pred gymnáziom na Na Zatlance. Ten sa počas transformácie Smíchova v 90. rokoch, asanácii okolitých budov a realizácii novej trafostanice výrazne zmenil. Nové stavby sa pôvodne atraktívnemu miestnemu priestoru otočili chrbtom. Stal sa z neho zásobovací, servisný dvor a parkovisko. Dlhodobým cieľom autorov je komplexná revitalizácia a rozvoj zóny. Ambiciózna iniciatíva je však behom na dlhú trať. Prvým dokončeným zámerom je práve revitalizácia objektu samotnej trafostanice. Objekt po konverzii slúži spolku dokumentárnych fotografov 400 ASA. Verejne prístupná kaviareň s bookshopom a výstavné priestory na poschodí využívajú pôvodný otvorený priestor technickej stavby. Obnovené dobové architektonické a technické detaily dotvárajú nezameniteľnú atmosféru priestoru.
Realizáciu bližšie predstavíme so sprievodným autorským textom:
NESPĚCHAT / POROZUMĚT místu, to byla cesta k transformaci bývalé Trafostanice a pozemků na Smíchově – ATELIER LIVE – jako nástroj analýzy. Trafostanice, malá, ale rozhodně nepřehlédnutelná budova; v blízkosti proluky po bývalých lázních a městské tržnice. V severním cípu bylo nevelké trojúhelníkové prostranství vymezené opěrnou zdí z kyklopského zdiva, v jehož čele na protáhlé špičce směrem k ulici Plzeňské byla v roce 1925 postavena obecní trafostanice v rámci elektrizačního programu. Přestože podstatou ryze technická stavba byla postavena ve střídmě rondo kubistickém slohu s prvky art deka a působila v parteru města jako artefakt městského „mobiliáře“. Krátce po roce 1989 byl zbořen secesní „palác“ s tržnicí a lázněmi a na jeho místě byla vybudovaná nová transformační stanice TR110/22kV, protože byla nezbytná pro nastupující stavební boom. Objekt svojí velikostí a povahou funkce celý původně městský́ prostor fatálně oslabil a degradoval, a tak místo získalo charakter periferie. Náměstí přestalo být náměstím, a změnilo se na zásobovací dvůr. Původní samotný́ objekt trafostanice pozbyl svou původní funkci a stal se prázdnou chátrající schránkou, který se v roce 2003 stal kulturní památkou. Jak zvrátit tento stav? Důležité nám přišlo NEUSPĚCHAT TO / POROZUMĚT místu. V roce 2013 jsme začali – POP UP AKCÍ – Atelier LIVE v rámci festivalu Design blok 2013, kdy jsme strávili 14 dní na místě, otevřeli kavárnu, pozorovali a naslouchali. Oceňovali jsme syrovost domu, místa, autenticitu. A to jsme nechtěli vymazat. V roce 2020 se objevila galerii dokumentární fotografie ASA 400. Pevně věříme, že obnovou trafostanice, s důrazem na zachování autenticity, začal rehabilitační proces toho architektonicky silně poškozeného území. Naše práce, nekončí, těšte se na další kroky. NESPĚCHÁME.
Podklady: Atelier Hoffman