Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Dielo predstavujeme so skráteným autorským textom:
Cieľom diplomovej práce je revitalizácia Pasáže Stefana Wiecheckieho v poľskej Varšave, prinavrátenie jej pôvodnej funkcie a zatraktívnenie prostredia.
História
Pasáž Stefana Wiecheckieho bola naplnením vízie moderného obchodného a rezidenčného centra architekta Zbigniewa Karpińského. V meste plnom kontrastov a nedokončených alebo čiastočne zrealizovaných urbanistických a architektonických konceptov má dielo Karpińskeho zo 60. rokov minulého storočia osobité postavenie.
Pozdĺž ulice Marszalkowska, medzi Śvietokrzyskou ulicou a Alejami Jerozolimskimi bolo vybudované koherentné, logické a vizuálne atraktívne centrum. Hlavnou časťou boli tri obchodné domy oddelené od obytnej časti spojovacou pasážou - intímnou a pokojnou pešou zónou. Priamo z pešej zóny bol prístupný architektonický bar „Zodiak“ a letná kaviareň s rovnakým názvom na medziposchodí. Z jej terasy bol výhľad na malé námestie s umelecky stvárnenou fontánou. Zadná časť kaviarne bola oddelená dlhou stenou s abstraktnou kompozíciou od Marii Leszyzyńskej. Išlo pravdepodobne o najhodnotnejší fragment pasáže. Ďalej, smerom na sever, bolo menšie námestie prepojené s ulicou Chmielna. Na tejto ulici sa nachádzal slávny Salon Mody Polskiej - nielen zaujímavo architektonicky riešená budova ale aj kompozične dôležitý blok, ktorý uzatvára severné priečelie námestia. Neďaleko sa nachádza ulica Zlota, z ktorej os pasáže prebieha až k Palácu vedy a kultúry.
Napriek hlučnému okoliu Ulice Marszalkowska sa projektovému tímu Zbigniewa Karpińskeho podarilo vytvoriť intímnu enklávu a oddychový priestor. Niekoľko sto metrov dlhý „betónový kaňon“, uzavretý z oboch strán stenami, sklom, oceľou a hliníkom bol "zneutralizovaný" zeleňou. Všadeprítomné záhony, nízke múriky a pergoly dodávali priestoru ľudskú mierku. Pri prechádzaní týmto priestorom človek necítil negatívnu, ohromujúcu prítomnosť najvyšších obytných budov vo Varšave. Okrem sedenia v tieni pergoly, v blízkosti zelene ste si mohli sadnúť na jednu z mnohých lavičiek, či nízkych stien. Práve z tohto dôvodu sa stala pasáž jedným z najobľúbenejších miest vo Varšave.
Súčasný stav
V roku 2006 prebehla revitalizácia pasáže - pojem, ktorý naznačuje prinavrátenie života do priestoru. Táto revitalizácia sa však nedá považovať za úspešnú. Ľudia priestorom len prechádzajú, absentujú prvky zelene a taktiež miesta na oddych a sedenie. V strede pasáže sa nachádzajú vysoké lampy, ktorý boli premenené na wifi-routre, kedže silné svetlo z nich obmedzovalo susedné obytné budovy počas nočných hodín. V pasáži sa nachádzajú dve menšie námestia. Jedno pred bývalým barom Zodiak (v súčasnosti tu prebieha rekonštrukcia) a druhé, o niečo väčšie námestie so zanedbaným mobiliárom a zeleňou. Ľudia priestory využívajú najmä ako stretávací bod, z ktorého vyrážajú do inej lokality. Pasáž, ktorú približne v dvoch tretinách križuje cesta, je zakončená neveľkým parkoviskom pre rezidentov obytných blokov. Pasáž v súčasnosti pôsobí neosobne a chladne.
Pri navrhovaní sme čerpali najmä z histórie miesta. Na dobových fotografiách je zachytený farebný priestor plný života, ktorý doň vnášali nielen ľudia, ale aj zeleň. Horizontálne elementy na úrovni druhého podlažia vymedzili intímny priestor, v ktorom chcel človek zotrvať dlhšie, nielen pár minút.
Zdrojom inšpirácie je newyorský projekt The High Line. Lineárny most ponad pešiu zónu, ktorý dovoľuje vyjsť ľudom na druhé podlažie a zotrvať na novovybudovaných terasách. Potenciál riešenej oblasti je vysoký, pretože sa nachádza v centre mesta v susedstve vysokých obytných budov, ale aj nákupných centier a kancelárií. Preto má opodstatnenie vybudovať zaujímavý priestor pre ľudí práve v tejto oblasti.
Návrh
Potenciál pasáže je veľký, no nevyužitý. Denne tadiaľto prechádza množstvo turistov, ktorých láka práve Palác vedy a kultúry. V nočných hodinách sa zas priestor mení na rušnú ulicu plnú mladých ľudí, ktorí tu však nezotrvajú dlhšie než pár minút. Návrh počíta s vytvorením horizontálneho prvku v podobe mosta, ktorý prepája celú pasáž a vytvára tak viac priestoru na úrovni druhého podlažia. Horizontálny prvok zvyšuje intimitu priestoru a prispieva k vytvoreniu adekvátnej mierky, tak aby sa ľudia "nestrácali" medzi výškovými budovami. Vybudovaním mosta by sa znížilo riziko stretu chodcov s autami, ktoré vzniká na križovatke v strede pasáže a odstránil by sa taktiež problém s terasami na prízemí, ktoré často v letných mesiacoch blokujú pohyb chodcov a cyklistov. Zvýšenie percenta zelene v oblasti prispeje k vytvoreniu oddychového priestoru v rušnom centre mesta.
Podklady: Denisa Petreková