Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Architekti sa živia prevažne navrhovaním (budov, interiérov, urbánnych celkov, dizajnom…). Naše produkty vznikajú najprv “v našich hlavách”. Aby boli uchopiteľné, zrozumiteľné aj pre ostatných ľudí, musia sa spredmetniť. Nadobudnúť konkrétnu, prezentovateľnú podobu. Čím zrejmejšiu a názornejšiu, tým lepšie.
Vzhľadom na skutočnosť, že diela navrhované architektmi sú rozsiahle a drahé objekty, ich realizácia trvá roky, je potrebné aby sme podobu návrhu mohli posúdiť a ohodnotiť dlho pred realizáciou. Už v úvodných fázach jeho vzniku. Či už samotný návrh, alebo aj jeho kontext s okolím. Dávno predtým, ako sa začnú míňať podstatné sumy peňazí.
Postupne sa budeme snažiť predstavovať nástroje, ktoré nás zaujali a môžu architektom pomôcť pri ich práci. Upútal nás (a intenzívne skúšame) výkonný vizualizačný program Lumion. Posledná verzia má už poradové číslo 9. Testovanie umožnila spoločnosť Act-3D B.V., ktorá Lumion vyvíja, prostredníctvom slovenského distribútora - spoločnosti Graitec (Stor CAD).
Úvodné praktické skúsenosti prezentuje Jakub Moravčík:
Lumion som prvýkrát zaregistroval pred šiestimi rokmi, ešte počas štúdia na Fakulte architektúry STU v Bratislave. Študentskú verzia programu (vtedy V4) si budúci architekti obľúbili najmä ako rýchly nástroj na finálne výstupy do prezentácie. Ako najväčšia výhoda sa ukázala rozsiahla databáza objektov, ktorá umožňovala zakryť nedokonalosti modelu (alebo návrhu :)) a vytvoriť zložité exteriérové scény. Všetko bola otázka niekoľkých hodín, následné výstupy zabrali minúty. Obrazová kvalita však za programami využívajúcimi ray tracing (výpočtovo náročná metóda sledovania lúčov - V-Ray, Corona Renderer…) výrazne zaostávala.
Vráťme sa však do roku 2019. Vývoj výrazne pokročil. Lumion sľubuje “fotorealistické prostredie rýchlejšie, než kedykoľvek predtým”, rozsiahlu databázu 3d objektov (celkovo vyše päť tisíc), a “vytvorenie komplexnej scény počas niekoľkých minút.”
Očakávania boli preto oprávnene vysoké. Po nainštalovaní programu som mal približne týždeň na vytvorenie výstupu zo štúdie, na ktorej sme aktuálne pracovali. Pri viacerých predchádzajúcich projektoch sme si vizualizácie dávali robiť externe, tentokrát sa naskytla ideálna príležitosť na finalizáciu výstupov “in house”. Navyše, v ateliéri sme mali k dispozícii pracovnú stanicu HP Z VR Backpack, ktorá je na podobné určenie priam ideálna a päťdesiatpäť palcovú obrazovku od Samsungu. Čo viac si priať :).
V nasledujúcich riadkoch skúsim stručne zhrnúť prácu s Lumionom a moje postrehy:
V čom modelovať?
Takmer v čomkoľvek. Lumion je špecifický. Nejde o nadstavbu alebo plugin modelovacieho programu, ale samostatnú vizualizačnú platformu, ktorá zvládne import väčšiny bežne používaných 3d formátov. V mojom prípade to bol výstup zo Skethup-u (.skp). Ekosystém Lumionu funguje ako “herná plocha”, kde možno importovať množstvo modelov zo vzájomne nekompatibilných platforiem (napríklad terén z Rhina, budova zo Sketchup-u, alebo niečo iné napr z Autodesku, Revitu, Allplanu, Archicadu...). V poslednej verzii navyše pribudla funkcia Live Sync, ktorá “prelinkuje” .skp, .3dm, alebo .rvt model s oknom v Lumione. Každá zmena v modeli sa premietne aj v okne Lumionu, ktorý sa stáva pomocníkom už vo fáze návrhu, kedy je možné klientovi prezentovať relatívne pekné obrázky.
Materiál, osadenie modelu do prostredia a komponovanie scény
V tomto je Lumion naozaj dobrý. Začnime prostredím. Množstvo kvalitných modelov výrazne šetrí čas (mnohí z vás vedia koľko dokáže zabrať výber vhodného mobiliáru, zelene, zariadenia…). Všetko okrem samotnej stavby v prezentovanom príklade pochádza z internej knižnice. V prípade modelovania v urbanistickom kontexte pomôže priamy import budov z OpenStreetMap. To isté platí o materiáloch. Vo väčšine prípadov opäť netreba sťahovať, fotiť… (napríklad dlažba na priloženom obrázku). Mojou najobľúbenejšou časťou je však komponovanie scény s využitím sférických máp Real Skies. Jasný deň?, zamračená obloha?, západ slnka? Výber vhodnej obrázkovej mapy ovplyvní osvetlenie, odrazy a celkovú “náladu” scény. Odpadá pracná postprodukcia, vyrezávanie a nahrádzanie neba (aj keď je to s pomocou dodatočného alfa kanála relatívne jednoduchý úkon).
Pri zložitej scéne s množstvom vložených objektov sú hardwarové nároky pomerne “krvavé”. Dôležitá je najmä dobrá grafická karta. Ako praktické minimum sa pri testovaní ukázala mobilná verzia GeForce GTX 1050 Ti v jednom z firemných notebookov. Treba však dodať, že s podobným množstvom zložitých modelov (najmä zelene) by si spomínaná slabšia zostava v iných programoch neporadila.
Finálne obrázky
4k - 4 minúty. Ako som spomínal v úvode hlavným lákadlom Lumionu je rýchlosť. Rendrovanie šiestich pohľadov, ktoré sú priložené v článku, zabralo niečo menej ako pol hodiny. Prezentované výstupy sú bez ďalšej korekcie alebo úpravy v grafickom editore (vrátane čiernobielych výstupov). Jedinou výnimkou sú dva obrázky (posledná dvojica v článku), kde som nahradil nebo za výraznejšie.
Kvalita výstupu
Posúdenie nechám na čitateľovi. Opäť podotýkam, že ide o rendre bez postprodukcie. Z môjho pohľadu je “surový” výstup takmer porovnateľný s konkurenciou využívajúcou ray tracing. Výsledným obrázkom značne pomáha použitie “poctivých” 3d objektov. Inokedy bežné “fotošopovanie” prostredia často neprináša požadovanú hĺbku scény.
Doposiaľ nevyužitý potenciál
2D obrázky sú overená klasika. Obzvlášť v hmatateľnej tlačenej forme. Video, sférické panorámy, či výstupy určené pre VR sú ďalšie zaujímavé možnosti prezentácie, ktoré by mali byť silnou stránkou produktu. Až sem som sa bohužiaľ kvôli nedostatku času nedostal. Ďalšie výstupy prinesiem čoskoro v samostatnom článku.
Dôležité postrehy z pohľadu architekta:
Pre tých čo Lumion používajú
Nová deviatka prináša pre mňa niekoľko podstatných zlepšení. Vypichnem len niektoré: spomínané HDRI oblohy, ktoré výrazne prispievajú ku kvalite výstupu (viditeľné najmä na odrazoch). Editovateľná 3D tráva - niekedy netreba viac. Funkcia Live Sync je prudko návyková, s náhľadovým RT oknom programov využívajúcich ray tracing je plynulosť zobrazenia neporovnateľná.
Na záver
Napriek tomu, že článok vznikol na základe partnerskej spolupráce so spoločnosťou Graitec, výsledné výrazne pozitívne hodnotenie je zhrnutím mojich bezprostredných skúseností. Program pre mňa znamenal podstatné zvýšenie kvality výstupu pri súčasnom skresaní času strávenom za počítačom. V neposlednom rade, celý proces sa stal pre mňa značne zábavnejším. Bodov, kde by som mohol byť oprávnene kritický je naozaj minimum (absencia možnosti niekoľkonásobného využitia príkazu späť…). Takisto nemám skúsenosti s programami založenými na hernom engine (napríklad Unreal), preto môže byť moja osobná skúsenosť skreslená. V testovaní náš ateliér pokračuje a dúfam, že prinesieme čoskoro ďalšie skúsenosti z praxe.