IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 20.9.2022 17:00 |
| Koniec | 27.1.2023 16:00 |
| Miesto | Galéria Slovenského rozhlasu |
| Adresa | Mýtna 1, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Galéria Slovenského rozhlasu galeria@rtvs.sk |
Vystavujúci autori/ky a kurátori/ky, ktorí ich na výstavu nominovali:
Štefan Balázs – Alena Vrbanová, Peter Bartoš – Nina Gažovičová, Robert Bielik – Peter Chalupa, Robert Bielik – František Löv, Erik Binder – Michaela Slobodová, Marko Blažo – Vladimír Beskid, Marko Blažo – Pavol Weiss, Milan Bočkay – Vladimíra Büngerová, Klára Bočkayová – Zuzana Bartošová, Lucia Dovičáková – Alexandra Tamášová, Daniel Fischer – Kristína Zaťko Jarošová, Daniel Fischer – Juraj Mojžiš, Viktor Frešo – Miloš Kleibl, Svetozár Ilavský – Alexander Menzl, Juraj Kollár – Helena Markusková, Matej Krén – Ivan Jančár, Kundy Crew – Juraj Čarný, Otis Laubert – Daniela Čarná, Matúš Lányi – Alena Piatrová, Palo Macho-Jozef Jankovič – Sabina Jankovičová, Marcel Mališ – Jana Babušiaková, Marián Meško – Peter Zajac, Monogramista T.D – Igor Krejčí, Ivan Pavle – Daniela Kostelničáková, Ildikó Pálová – Dušan Vanko, Igor Piačka – Eva Ľuptáková, Rastislav Podhorský – Galéria Nedbalka, Rasťo Podoba – Dana Doricová, Veronika Rónaiová – Richard Gregor, Dorota Sadovská – Roman Fečík, Dorota Sadovská – Zsófia Kiss-Szemán, Jozef Srna – Roman Popelár, Adam Szentpétery – Silvia L. Čúzyová, Adam Szentpétery – Jan a Edita Kukalovci, Ivana Šáteková – Omar Mirza, Natália Šimonová – Nina Vrbanová, Ján Valík – Katarína Sobolčiaková Schottert, Monika Germuška Vrancová – Peter Megyeši
Dá sa vybrať najlepší slovenský obraz? Asi ani nie, ale za pokus to stojí. Máme súťaže o najlepší román, najlepšiu skladbu, najlepší film, udeľuje sa Oskar za najlepší film či najlepší zahraničný film. Pri vizuálnom umení bývame trochu zdržanlivejší a váhavejší. Zo zúčastnených autorov sa voči názvu vyhradila najmä Klára Bočkayová. Keď som s ňou telefonoval, z diaľky som počul aj hlasnú podporu jej manžela, tiež výborného (všimnite si, prosím, že som sa vyhol slovu najlepšieho) výtvarníka Milana Bočkaya. Sľúbil som, že jej, ale aj jeho výhrady v katalógu uvediem. Ostatní to (zatiaľ) komentovali pozitívne, niektorí s miernymi obavami, ojedinele aj s nadšením.
Takýto projekt nie je možné zrealizovať v koncepcii jedného kurátora, preto sme spolu s Dankou Čarnou vybrali (už tu sa nad nami mohol vznášať istý tieň podozrenia zo subjektivity) a oslovili 60 slovenských výtvarných teoretikov, zberateľov, zástupcov súkromných galérií či aukčných spoločností, aby nominovali z uvedeného obdobia obraz, ktorý pokladajú za najlepší, najvýznamnejší, najdôležitejší, najpozoruhodnejší. V pôvodnom termíne mi text a reprodukciu diela poslal jeden jediný. Aj ho spomeniem. Juraj Mojžiš, stará dobrá škola. Nakoniec sa ich na projekte rozhodlo participovať 38. To len aby ste vedeli, čo to dalo práce dať dokopy katalóg a výstavu. Snažili sme sa autorov neobmedzovať, stanovili sme len časové rozpätie rokov 2000 – 2022. Malo ísť o dielo slovenského autora/autorky, nemohlo presahovať rozmery 230 x 200 cm, (aby sme ho vedeli preniesť cez dvere). Zároveň sme autorov požiadali, aby nevyberali diela zo Slovenskej národnej galérie alebo z Galérie mesta Bratislavy, keďže z dôvodu presunu diel do nových depozitárov pozastavili výpožičky. Rozhodli sme sa, že mená tých, ktorí sa rozhodnú projektu nezúčastniť, nebudeme zverejňovať. Všetci vybraní výtvarníci s účasťou na výstave súhlasili.
Samozrejme, že to nie je úplne objektívne. Je to možné, že nikto nenominoval takého skvelého maliara, ako je napríklad....? Ja tam mám niekoľko chýbajúcich mien a každý si zaiste doplní tie svoje. Alebo naopak. Ako mohol niekto nominovať tohto autora?!!! Prehliadka je to však pozoruhodná. Pestrofarebná nielen v zmysle farieb, ale aj nominovaných umelcov a ich diel. Expresívne, meditatívne, provokatívne, vzrušujúce, v niektorých naplno rezonuje daná doba, iné akoby sa ocitali mimo priestor a čas. Výstava bude mať multimediálny charakter. Popri samotných dielach budú vystavené aj jednotlivé texty. Dohodli sme sa na spolupráci s Rádiom Devín, kde sme prostredníctvom intendantky Janky Orlickej požiadali hudobných redaktorov, aby ku každému obrazu vybrali 20-sekundovú hudobnú ukážku, na ktorú by na vernisáži tancovala vždy iná baletka zo skupiny The Wave by RDS Art Group.
Predsa len sme niečo obmedzili – texty museli mať maximálne jednu stranu. Nebudem preto zneužívať svoje postavenie kurátora a na tento rozsah obmedzím aj svoj úvodný text. Napokon, protagonisti i ostatní návštevníci posúdia sami…
Ivan Jančár