IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
(Pozn. Archinfo: Hodnotiť architektúru nie je jednoduché. Je to subjektovo - objektový vzťah, ktorý nemá (a ani nemôže mať) objektívne, exaktne merateľné kritériá a nástroje. Je prirodzené a je dobré, že to tak je. Práve z tohto dôvodu je život zaujímavý a pestrý. Tvorba nikdy neskončí pri jednej ideálnej paradigme, ale stále bude jestvovať neobmedzený priestor pre nové, slobodné a kreatívne aktivity. Architektúra môže byť dobrá (pekná, hodnotná, invenčná, užitočná…) mnohými rôznymi spôsobmi. A takisto môže byť aj zlá na stovky ďalších spôsobov. (Je to potom ešte architektúra?).
Napriek objektívnym ťažkostiam by sme sa nemali vzdávať úsilia vyzdvihovať počiny a diela, ktoré prispeli k tomu, že náš okolitý svet sa stal zaujímavejším a krajším, alebo naopak ukázať, že pribudli objekty, ktoré nám ho znepríjemňujú, komplikujú…
Včera bola vyhodnotená Cena Slovenskej komory za architektúru CE.ZA.AR 2018. Jej cieľom je predstaviť verejnosti diela, ktoré najviac zaujali profesionálnu odbornú porotu z toho, čo na Slovensku vzniklo v poslednom období. Napriek mnohým prirodzeným možným výhradám nominované a ocenené diela sú nositeľmi nesporných kvalít (aj keď sa nemusia každému bez výhrad páčiť).
Diela prezentované na “Cézarovi” sú však len nepatrnou časťou z toho, čo sa na Slovensku reálne stavia. Stavby v užšej nominácii nie sú niečím exkluzívnym, nie sú to “nedosiahnuteľné” vzory. Práve naopak, takto by podľa nás mala vyzerať “bežná produkcia”. Nič tomu nebráni. Veď prezentované objekty sú postavené z bežných stavebných materiálov. Od nie celkom kvalitného štandardu, čo sa u nás masovo stavia, sa líšia v podstate iba jedným prvkom. Tým, že pred ich realizáciou o ich podobe a štruktúre rozmýšľali schopní ľudia a tento “rozum” sa premietol aj do hmotného výsledku.
Žiaľ, veľká časť toho, čo pribúda okolo nás má podobu značne inú. Protiklady sú súčasťou nášho života. Je to prirodzené. To zlé by však nemalo presiahnuť únosnú mieru a zostať nepovšimnuté. Aby sme vedeli kvality určiť a pomenovať, treba sa o nich rozprávať. Nie každé protirečenie musí skončiť tragicky, podobne ako v starom Ríme spor medzi Cézarom a Brutom.
Možno práve dnes, po dvetisíc rokoch, sa môže zrodiť tradícia dialógu (a konštruktívnej konfrontácie protikladov). Vznikla ambícia poznávať a hodnotiť nielen dobré počiny v slovenskej architektúre, ale poukázať aj na príklady z opačného konca spektra. Poznanie a pomenovanie negatívnych príkladov môže pomôcť pri predchádzaní podobných chýb v budúcnosti. Vznikla iniciatíva Brutus, ktorá podľa vlastných slov chce byť konštruktívnym prvkom na poli architektonickej kritiky a žiť s Cézarom v mieri :-) (Š.M.)
Prezentujeme projekt Brutus (na základe podkladov, ktoré sme dostali od jeho tvorcov):
Manifest anticeny za architektúru Brutus:
,,Ľahkovážne uvažovanie je živnou pôdou pre tvorbu podpriemerného životného prostredia”
Cieľom anticeny za architektúru BRUTUS je ukázať architektúru a jej autorov a spolutvorcov, ktorých výsledná práca demonštruje kombináciu antitalentu a absencie vízie, čím prispievajú k spoločenskému či ekologickému úpadku. (Negácia štatútu medzinárodnej Pritzkerovej ceny za architektúru)
Anticenu BRUTUS udeľuje rovnomenná umelecká skupina. Vlastne sa nejedná o cenu, ale o správu o stave slovenskej architektúry a verejného priestoru. BRUTUS parazituje na etablovanej cene CE·ZA·AR udeľovanej Slovenskou komorou architektov, pričom nespochybňuje jej význam a postavenie. Cézar bol víťazom, Brutus ho zabil. BRUTUS chce poukazovať na odvrátenú stranu kvality, na jej protipól, a iróniou ho kultivovať.
BRUTUS chce pomenovávať podpriemernosť v slovenskej architektúre a mestskom rozvoji v zmysle konceptuálnom, spoločenskom, kultúrnom a technickom. Zmyslom konštruktívnej kritiky nemá byť kritika samotná, ale humorom odľahčené hľadanie riešení. BRUTUS sa preto neznižuje na vynášanie súdov nad individuálnymi dilemami estetiky, ale hľadá poučenie z krízy.
BRUTUS sleduje počiny v oblasti verejných stavieb, predovšetkým investícií z verejných zdrojov. Sleduje procesy stavebnej činnosti a mestského rozvoja vo verejnej správe a samospráve. Sleduje verejné priestranstvá a stav uvažovania o verejnom priestore. Sleduje rekonštrukcie, obnovu a adaptáciu budov najmä v oblasti stavebných počinov na kultúrnom dedičstve pri výzvach dneška ako je i fragmentácia moci, či klimatická zmena. BRUTUS sa zaujíma o krajinu, jej urbanizmus a infraštruktúru a veľké projekty. BRUTUS však predovšetkým pozoruje problematické spoločenské kontexty, dotýkajúcich sa verejného priestoru, bývania a rozvoja životného prostredia miest.
Architektúra a stavebná kultúra je obrazom stavu našej spoločnosti. Reflektuje úroveň harmónie, akou sa nové budované súbory a stavby včleňujú do jestvujúcich sídiel a krajiny. Svojimi komplexnými vlastnosťami, veľkou mierou podmieňuje kvalitu života. Nemajú dopad len na prítomnosť našich miest ale stávajú sa rovnako aj historickou stopou vypovedajúcou o našej súčasnosti v budúcnosti. Poslaním anticeny BRUTUS je zvýšiť informovanosť verejnosti o práci architektov a architektiek, urbanistov a urbanistiek v spoločnosti, o význame a vplyve tejto profesie v celej jeho šírke.
Odborná porota anticeny za architektúru BRUTUS zostavila v nullae ročníku 2018 celkovo 10 nominácií:
Levice, kultúrny dom
BRUTUS je, keď príležitosť obnoviť roky chátrajúci kultúrny stánok zmarí mestské zastupiteľstvo. Škoda práce architektov a mestského úradu na architektonickej súťaži. Presadzuje sa radšej predaj chátrajúceho kultúrneho stánku.
Nitrianske Pravno, kultúrny dom
BRUTUS je, keď sa kultúra vníma ako pivo po nedeľnom futbale. BRUTUS je, keď nový kultúrny dom na námestí narazí na odpor niektorých obyvateľov, podľa ktorých kultúra patrí inam ako do centra obce. Šanca na prerod Nitrianskeho Pravna na mesto ostala nevyužitá. Škoda snahy, práce a dobrého výsledku architektonickej súťaže návrhov.
Rekonštrukcia kaštieľa v Rusovciach
BRUTUS je problematické verejné obstarávanie. BRUTUS je nekvalitný prezentovaný projekt pamiatkovej obnovy nezodpovedajúci významu pamiatky, kontextu našej doby a výške plánovanej investície.
Rekonštrukcia Trnavské Mýto
BRUTUS za ignoráciu povinných adaptačných opatrení na klimatickú zmenu, férového prístupu užívateľov k priestranstvu, užívateľskej prívetivosti. Predstavuje premrhanie financií vo výške viac ako 4 milióny eur. Priestor je venovaný komerčným subjektom a nemyslí na diverzitu služieb aj pre iných ako ekonomicky aktívnych členov spoločnosti.
Hlavná stanica
BRUTUS je nekonečné a nekoncepčné polo-rekonštruovanie, neuveriteľne vleklé procesy okolo čohokoľvek súvisiaceho s týmto stavebným komplexom.
Mesto Bratislava
BRUTUS je keď mesto v roku 2018 nevie ako majú vyzerať jeho ulice, pre koho majú byť určené a ako chceme aby vyzerali po adaptácii opatrení proti klimatickej zmene. BRUTUS je keď sa pláta lacno a rýchlo bez snahy pretvárať mesto na lepšie miesto pre život. BRUTUS je falošné zdanie, že parkovanie na chodníku je ľudské právo obyvateľov mesta.
Mesto Košice
BRUTUS je zrekonštruovať úsek na konci Hlavnej ulice, a nahradiť dlažbu medzi koľajnicami a cyklochodník lánmi asfaltu. Dlažba doteraz slúžila ako prirodzený spomaľovací prvok motorovej dopravy. Odteraz je cesta voľná na kontinuálne zrýchľovanie, autá vpred chodci vzad.
Nákupné centrum Point v Banskej Bystrici
BRUTUS je, že sa podarilo zastavať nákupnými centrami každý voľný meter, hneď v susedstve nemenej ambiciózneho nákupného centra Európa. Inkluzívna a živá pešia zóna s kvalitným verejným priestorom je menej než panoptikum konzumu. Nové bystrické názvoslovie už tradične kašle na historické stredoslovenské korene (viď Vlak Bus Shopping).
Absencia kritického objemu nových kvalitných verejných budov
BRUTUS je to čo je, BRUTUS je aj to, čo nie je. BRUTUS je, ako sa nestavia v oblasti verejných investícií. Slovo roka 2018 je investičný deficit, ktorý (ne)vidíme v oblasti výstavby nemocníc, zdravotných stredísk, škôl, škôlok, knižníc, univerzít a úradov.
Odborná porota vybrala z pomedzi rovnocenných nominácií jeden projekt, ktorý svojím významom reprezentuje problematický kontext, nevhodný zásah do kultúrneho dedičstva a dilemu estetiky. Jednoducho je to BRUTUS.
Neidentifikovateľný drevený objekt pod mostom SNP
BRUTUS je, keď si mesto nevie ustrážiť majetok a keď stavebný úrad formálne nepripúšťa existenciu problému. BRUTUS je, keď očividne nevhodný zásah ostáva po pol roku na stále na svojom mieste. BRUTUS je keď sa z nevhodného stáva zvyk, zvyklosť, norma.
Ak chcete kontaktovať BRUTUS, môžete to urobiť tu.