Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
31. máj 2016
0
1460

Konverzia industriálneho objektu Schuppen Eins v Brémach

Originálny architektonický koncept a funkčné využitie pamiatkovo chránenej skladovej budovy z roku 1959.
Konverzia industriálneho objektu Schuppen Eins v Brémach
Autori: Birgit Westphal, Jost Westphal, Klaas DambeckPodlažná plocha: 30.102 m²Obostavaný objem: 172.684 m³Investičný náklad: 28 mil. €Návrh: 2011 - 2012Realizácia: 2012 - 2013Adresa: Konsul-Schmidt-Straße 10, Bremen, NemeckoPublikované: 3. jún 2016

V prístavnom meste Brémy bola postavená v roku 1959 dvojpodlažná skladová budova, ktorá slúžila dlhé roky na dočasné uskladnenie tovaru po vykládke. V deväťdesiatychr rokoch, po presťahovaní nákladnej časti prístavu rokoch prestali sklady a priemyselné budovy v tejto lokalite plniť svoj účel. Mesto preto začalo hľadať spôsob, ako za pomoci súkromných investorov revitalizovať v tej dobe nie veľmi atraktívnu lokalitu. Zaujímavá bola hlavne poloha bezprostredne pri rieke Weser.

Foto: archív Westphal architekten

V rámci revitalizácie bývalej prístavnej časti Bremens zur Überseestadt zaujala investorov hlavne spomínaná 400 metrová skladová budova, ktorá bola v tom čase už pamiatkovo chránená. Poloha, orientácia budovy a nepoškodený nosný systém naznačovali veľký potenciál pre modernú konverziu. 

Foto: Conné van d’Grachten

Ako ideálna sa javila voľná dispozícia a otvorená juhozápadná fasáda orientovaná smerom k vode. Výzvou bolo nájsť vhodnú náplň a funkčné využitie budovy s hĺbkou dispozície až 50m. Ambiciózny projekt takéhoto rozsahu rátal s celkovými nákladmi 28 mil. €.

Foto: Conné van d’Grachten

Architektov už pri prvej obhliadke stavby zaujal obrovský vnútorný priestor a najmä bazilikálne osvetlenie cez centrálny svetlík prebiehajúci po celej dĺžke budovy. Rozhodli sa pre odvážne riešenie.  Bola odstránená strecha a na úrovni 2.NP v mieste pôvodného hrebeňa strechy vznikol otvorený priesor. Zastavané časti sa od seba akoby odsunuli a umožnili tak vzniknúť novému bulváru. Tento vnútroblok s bočnými uličkami je určený nielen pre peších, ale aj pre automobily. Je dlhý viac ako 200 metrov a dáva predstavu o pôvodnej veľkosti haly. Doprava automobilov na poschodie je zabezpečená nákladnými výťahmi.

Schematický rez
Schematický rez
Pôdorysy 1.NP a 2.NP
Pôdorysy 1.NP a 2.NP

Oplatí sa pozrieť video, ktoré názorne ilustruje tento originálny koncept:

29689
Youtube

Pamiatkovo chránený areál skladu sa aj vzhľadom na vysoké náklady revitalizoval v dvoch etapách. Najskôr sa v parteri vybudovali priestory pre kaviarne a maloobchodné prevádzky. Nachádzajú sa tu aj ateliéry a malé súkromné galérie. 

Foto: Conné van d’Grachten
Foto: Conné van d’Grachten

Najvýznamnejšou prevádzkou v zrekonštruovanej budove je Centrum automobilovej kultúry a mobility. Poskytuje služby ako je distribúcia, údržba, starostlivosť a reštaurovanie klasických automobilov. Súčasťou centra je aj rozsiahla zbierka veteránov na prízemí vo verejne prístupnej pasáži. Pravidelne sa tu konajú zrazy fanúšikov a nadšencov historických automobilov.

Foto: Conné van d’Grachten
Foto: Conné van d’Grachten

V druhej etape vznikli na poschodí luxusné byty s vlastnou garážou. Byty sú situované pozdĺž juhozápadnej fasády a každý z nich má terasu s výhľadom na vodu. Dispozične sú riešené ako mezonety vysokého  štandardu. Do bytu sa vstupuje zo spoločného bulváru, alebo priamo z vlastnej garáže. Na poschodí sa nachádzajú tiež prenajímateľné kancelárske priestory.

Foto: Conné van d’Grachten
Foto: Steffen Fuchs

Pri rekonštrukcii ostali fasády skladového objektu „Schuppen Eins“ zachované takmer v pôvodnej forme. Fasády vo vnútrobloku boli stvárnené s použitím nových materiálov. Architekti navrhli obklad z veľkoformátových vláknocementových dosiek Equitone v cementovo sivom farebnom prevedení s jemnými perleťovými odleskmi. Použitie fasádnych dosiek odkazuje na industriálnu minulosť objektu a dopĺňa priznané betónové povrchy. Obklad bol montovaný na hliníkovú podkonštrukciu, čo umožnilo precízne vyhotovenie detailov, ako napríklad zapustené rámy okien. Veľký dôraz sa pri realizácii kládol na umiestnenie jednotlivých dosiek a lícovanie špár.

Foto: Conné van d’Grachten
Detaily fasády a osadenia okien
Detaily fasády a osadenia okien
Foto: Steffen Fuchs
Foto: Conné van d’Grachten
Foto: Conné van d’Grachten
Foto: Conné van d’Grachten
Foto: Conné van d’Grachten
Foto: Conné van d’Grachten

Historické fotografie "Schuppen Eins"

Foto: Westphal architekten
Foto: Westphal architekten
Foto: Westphal architekten
Foto: Westphal architekten

Letecké zábery areálu počas zrazu veteránov:

5576
Youtube

Zdroj: Equitone

Poloha diela

Birgit Westphal
Jost Westphal
Klaas Dambeck

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím