Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Piazzetta pri kaplnke sv. Kozmu a Damiána v Prahe

Zaujímavá práca, neveľká rozsahom. Významný zásah do verejného priestoru v prostredí Emauzského kláštora v pražskom Novom meste. (Dávame do pozornosti výborný koncept elektrického osvetlenia v historickom prostredí :-)
Diela
Red 314.09.2016
10450+12
Piazzetta pri kaplnke sv. Kozmu a Damiána v Prahe
Autori: Ing. arch. Tomáš HradečnýSpolupráca: Ing. arch. Benedikt Markel, Ing. arch. Klára Hradečná, Ing. arch. Andrea Jašková, Mag. arch. Cornelia Klien, Ing. Miloslav Naděje (koncepcia osvetlenia)Investor: Benediktinské opatství Panny Marie Zastavaná plocha: 590 m²Návrh: 2010 - 2014Realizácia: 2014 - 2015Adresa: Pod Slovany , Praha, Česká republikaPublikované: 14. september 2016

Kláštor vybudovaný na skalnatom pahorku bol súčasťou urbanistického plánu výstavby Nového Mesta pražského (V roku 1348 ho inicioval Karol IV.). Bol koncipovaný  ako súčasť systému cirkevných stavieb, ktoré v pôdoryse mesta tvoria kríž. Súšasťou tohto areálu je aj zrekonštruované námestie situované medzi kaplnkou sv. Kozmu a Damiána, kostolom Panny Márie a krídlom dermatologického ústavu.

Námestie je zrekonštruované do podoby modernej geometrizovanej štruktúry, zostavenej z tradičných materiálov. S celou plochou architekti pracovali ako s koláčom. Diely zdvihnuté z podložky odhaľujú v miestach rezu kontrastný materiál - oceľový plech. Pre diagonálne rastrovanie, ktoré je inšpirované pôvodnou dlažbou pred ambitom na Vyšehradskej ulici použili autori hlineckú žulu a oceľové pásy.

Pohľad na piazzettu z kláštorného kostola Panny Márie
Pohľad na piazzettu z kláštorného kostola Panny Máriefoto: Benedikt Markel
Situácia
Situácia

Zvláštna pozornosť bola od začiatku venovaná materiálovému riešeniu. Výplň štvorcov o veľkosti viedenskej siahy (1,89 m) mala byť od počiatočnej fázy návrhu tvorená okruhliakmi. V tomto sa architekti zhodli pri konzultáciách s Janom Holečkom z Nároného pamiatkového ústavu aj s Karlom Švejdom - správcom areálu kláštora. Plečnikova okruhliaková dlažba z Palácového dvora na Pražskom hrade, podobne ako dlažba záhrady Na valech (Pražský hrad), alebo okruhliakový „koberec“ pod fontánou na Jiřském námestí od ateliéru HŠH, boli tvorené ručným hladením okruhliakov do betónového podložia. Takúto pracnosť si architekti s ohľadom na obmedzený rozpočet nemohli dovoliť a preto prichádzal do úvahy vymývaný betón.

Piazzettu uzatvára dominantný kostol Panny Márie
Piazzettu uzatvára dominantný kostol Panny Máriefoto: Benedikt Markel

Technológia tryskaného betónu je bežne používaná na výrobu vymývanej dlažby, avšak v našich končinách je spájaná skôr s najslabšou formou architektúry v podobe okrášľujúcej parkovej alebo skôr chatársko-kutilskej produkcie. Firmy disponujúce výrobnou technológiou neboli schopné použiť iné plnivo ako najjemnejšie frakcie riečneho štrku, takže nezostávalo nič iné než jednu z firiem presvedčiť aby zabezpečila vybavenie a na niekoľkých vzorkách vyskúšala použitie väčšej frakcie. V dvoch realizačných etapách sa experiment podarilo dotiahnuť do konca.

Pohľad z budovy kláštora
Pohľad z budovy kláštorafoto: Benedikt Markel

Celé priestranstvo bolo očistené od umelo vytvorených dopravných bariér, ktoré rozdeľovali priestor na chodník a vozovku. Odstránené boli aj lampy verejného osvetlenia. Použitím „jazdeckých schodov“ bol eliminovaný priestor, kde parkovali nedisciplinovaní vodiči. Jediným nutným zlom v areáli zostali len výsuvné stĺpiky s komunikačným systémom, ktoré nahradili pôvodnú závoru.

Koncepciu osvetlenia stanovil po niekoľkých večerných a nočných prehliadkach Miloslav Naděje takto: „Nejlepšího výsledku dosáhneme, když tam nebude nic!“

Pôdorys
Pôdorys
Diagonálny pohľad na kaplnku sv. Kozmu a Damiána
Diagonálny pohľad na kaplnku sv. Kozmu a Damiánafoto: Benedikt Markel
Pohľad cez námestie smerom k nábrežiu
Pohľad cez námestie smerom k nábrežiufoto: Benedikt Markel
Výhľad na pražské staré mesto
Výhľad na pražské staré mestofoto: Benedikt Markel
Príjazdová komunikácia s vejárovou dlažbou
Príjazdová komunikácia s vejárovou dlažboufoto: Benedikt Markel
Riešenie vjazdu do areálu - zásuvné a komunikačné stĺpiky
Riešenie vjazdu do areálu - zásuvné a komunikačné stĺpikyfoto: Benedikt Markel
Detail dlažby okolo vstupu do kaplnky
Detail dlažby okolo vstupu do kaplnkyfoto: Benedikt Markel
Detailný pohľad na dlažbu
Detailný pohľad na dlažbufoto: Benedikt Markel
Detail nového schodiska
Detail nového schodiskafoto: Benedikt Markel
Napojenie novej dlažby na existujúce schodisko
Napojenie novej dlažby na existujúce schodiskofoto: Benedikt Markel
Napojenie oceľových pásov, kamennej dlažby a vymývaného betónu
Napojenie oceľových pásov, kamennej dlažby a vymývaného betónufoto: Benedikt Markel
Pravidelný raster nových povrchov
Pravidelný raster nových povrchovfoto: Benedikt Markel
Diaľkový pohľad na Emauzský klášter
Diaľkový pohľad na Emauzský klášterfoto: Benedikt Markel

Historické fotografie riešeného priestranstva:

Podklady: IXA

Poloha diela

Ing. arch. Tomáš Hradečný

Súvisiace články

Vložené
12. september 2016
0
1045
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím