IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Južné Čechy majú nový úsek pre cyklistov. 5,5-kilometrový pás Vltavskej cyklotrasy spája obce Loučovice a Vyšší Brod. Cyklotrasa vznikla odkrytím a vyčistením pôvodného prívodného kanála hydroelektrárne. Vedie popri Vltave cez prírodnú rezerváciu Čertova stěna. Za realizáciou stojí ateliér A8000 a dopravný inžinier Ondřej Zenkl.
Projekt vychádza z trasovania pôvodného kanála – prívodu vody pre hydroelektráreň Čertovy proudy, ktorý v čase vzniku patril k pozoruhodným technickým dielam Rakúsko-Uhorska.
„Cyklostezka kopíruje trasu původního historického železobetonového kanálu na úseku dlouhém asi 1,4 km. Cyklisté se ale projedou i vnitřkem kanálu, v tomto místě dokonce aquaduktem. Jedná se o úžasnou technickou památku, které se proměnila v jakousi křivku v krajině. Od začátku jsme věděli, že kanál musíme znovuobjevit a oživit. Využili jsme i původní desítky let staré betonové konstrukce. Většina brownfieldů bývá transformována na něco jiného – například továrny na byty a kanceláře. Nás ale fascinoval příběh této významné technické infrastruktury, která po téměř 70 letech zapomnění slouží opět jako infrastruktura – jen tentokrát dopravní,“ vysvetľuje architekt Martin Krupauer.
Zaujímavou časťou trasy je úsek vedúci vnútrom kanála - železobetónový monolit vysoko nad tokom Vltavy. V pôvodnom akvadukte dlhom približne 250 m bol kanál očistený, lokálne staticky sanovaný a prispôsobený cyklistom. Trasa vedie po betónovom dne bývalého kanála, takže človek prechádza nielen krajinou, ale aj technickým dielom odkazujúcim na históriu územia. Teleso kanála architekti v úseku akvaduktu „prerezali“, čím sa otvorili výhľady do zeleného údolia prírodnej rezervácie. Otvorená krivka sa stala prirodzenou súčasťou krajiny.
Betónová konštrukcia nie je maskovaná; jej hmota a tvar stále dominujú pohľadom. Miestami Hrúbka stien sa pohybuje medzi 20 – 30 cm.
Nová cyklocesta tvorí súčasť systematickej premeny územia. Loučovice, kedysi živá papierenská obec, hľadá po ústupe priemyslu novú identitu. Cyklotrasa priťahuje drobných podnikateľov – otvárajú kaviarne, cukrárne, ožíva stará krčma.
„Konečně se dostáváme na turistickou mapu Lipenska. Naše obec byla vždy průmyslová, ale průmysl po revoluci zmizel. Nová cyklostezka má pro nás velký přínos. Ozývají se podnikatelé, kteří si tu chtějí otevřít provozovny,“ doplňuje starosta Loučovic Jan Kubík.
Trasa popri historickom Spirovom kanáli je súčasťou úseku Vltavskej cyklotrasy otvorenej v roku 2023. Začína pri kaplnke sv. Prokopa v obci Loučovice, pokračuje po ľavom brehu Vltavy, prechádza obcou k mostu, stáča sa na pravý breh popri Čertovej stene a vedie cez Spirov vodný kanál k vyrovnávacej nádrži Lipno II. nateraz končí pri kempe Pod Hrází v obci Vyšší Brod, kde sa napojí na pripravované úseky Vltavskej cyklotrasy a ďalšie regionálne trasy. Vďaka miernemu profilu a pútavej trase sa očakáva široké využitie rekreačnými cyklistami aj miestnymi obyvateľmi. Výstavba stála vyše 3,6 mil. € a zapadá do vízie Jihočeského kraja prepojiť celé Lipensko cyklotrasami vedúcimi až po Týn nad Vltavou. Cyklotrasa je tiež súčasťou projektu Kolem kolem, v ktorom miestni cyklo-nadšenci mapujú trasy na Lipne a v okolí.
Podklady: PIARISTI
Ateliér: A8000
Fotografie: Ondřej Bouška