IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Hrad Beckov - komplexná obnova areálu hradu
Realizácia: prebieha od 2007
Investor: Obec Beckov
Výskum a metodika: Ing. arch. Martin Bóna, Ing. Miroslav Matejka
Autor projektu: Ing. arch. Anton Valach
Metodika obnovy (Martin Bóna)
Pokračujúca obnova a budúce využitie pamiatky nadväzuje na staršie zámery a programy pamiatkovej úpravy vypracované štátnou organizáciou pamiatkovej starostlivosti (Rejthar-Smoláková 1970; Kodoňová 1983). Tie z hľadiska širších urbanistických vzťahov určili ochranu hradu ako dominanty stredného Považia s dobrou dostupnosťou a návštevnosťou, a preto z pohľadu zachovania historických, umeleckých a architektonických hodnôt pamiatky určili ako hlavné kritérium zachovať originalitu pamiatky. Z toho vyplynula aj hlavná metóda obnovy: konzervácia s čiastočnou rekonštrukciou niektorých častí. Pri návrhu funkcie pamiatky ako historického exponátu s expozičnými priestormi odkrytých nálezov sa vychádzalo z jej príťažlivosti cestovnému ruchu (Rejthar-Smoláková 1970, s. 6, 10).
Prebiehajúca obnova používa konzervačnú metódu, zachováva a chráni ruinálnu siluetu hradu, odporúča postupné odstránenie nevhodných stavebných zásahov zrealizovaných za posledné tri desaťročia a v nadväznosti na existujúce zapojenie objektu do cestovného ruchu predkladá návrh revitalizácie hradného komplexu a jeho atraktívnejšiu prezentáciu. Základným cieľom je preto ukončenie pamiatkovej obnovy objektu, zatraktívnenie hradu ako kultúrno-historického exponátu, jeho sprístupnenie verejnosti a vytvorenie podmienok pre bezpečný pohyb návštevníkov oboznamujúcich sa s dejinami a významom tejto pamiatky.
Priestorová skladba pamiatky zachovaná v plnej miere je predmetom pamiatkovej ochrany. Jedným z dôležitých predmetov ochrany je aj prirodzený charakter hradnej zrúcaniny. Návrh ho zachováva a v nevhodne stvárnených častiach ho odporúča pri následnej korekcii opraviť. Čiastočnými zmenami v hmotnej podstate dnešnej pamiatky je cieľom dosiahnuť vytvorenie nových krytých priestorov v celistvo zachovaných objektoch hradného jadra a formou náznakovej rekonštrukcie zaniknutých hospodárskych objektov v 1. predhradí dosiahnuť nielen vytvorenie priestorov pre potrebné prevádzkové zázemie hradu, ale aj zvýšenie jeho pôvodnej priestorovej čitateľnosti. V prípade potreby náročnejšej statickej sanácie vykloneného hradbového múru priestorovou konštrukciou sa v novotvaroch stavieb umožní skrytie takejto konštrukcie.
Z hľadiska minimálnych zmien v hmotnej podstate stojacich historických konštrukcií v snahe o dosiahnutie čo najlepšieho celistvého dojmu sú doplnky historických konštrukcií realizované formou minimálneho materiálového rozlíšenia. Zároveň sa ráta s maximálnym využívaním tradičných stavebných technológií, ktoré nenarúšajú stavebno-fyzikálne vlastnosti historických konštrukcií. Vzhľadom na dominantný režný charakter kamenného muriva so zaniknutými omietkami na stojacich historických architektúrach návrh odporúča pri realizácii doplnkov zachovanie režného kamenného muriva s maximálnym štrukturálnym a materiálovým priblížením sa pôvodným konštrukciám.
Výstavu "Obnova hradov v stredoeurópskom priestore" pripravili:
Fakulta architektúry STU - Vzdelávacie a vedecko-výskumné centrum v Banskej Štiavnici a platforma „Načo sú nám pamiatky?“
Menovite: prof. Ing. arch. Pavel Gregor, PhD., doc. Ing. arch. Jana Gregorová PhD., Ing. arch. Zuzana Ondrejková PhD., Ing. arch. Silvia Petrášová, PhD.
Odborná platforma „Načo sú nám pamiatky?“ vznikla na Fakulte architektúry STU v roku 2013 s cieľom popularizovať problematiku pamiatkovej obnovy. Platforma sa snaží systematicky pripravovať akcie s hlavným cieľom propagovať pamiatky, a to nielen v radoch študentov, ale aj širokej verejnosti. Za zmienku určite stojí dokumentárny film “Načo sú nám pamiatky?” - sonda do názorov súčasnej spoločnosti (2013), panelová diskusia o úlohe architekta pri obnove pamiatok (2014) a výstava Obnova hradov v stredoeurópskom priestore (2015).
Podklady poskytli: Ing. arch. Zuzana , PhD. Ondrejková Ing. arch. Silvia Petrášová, PhD