Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Odišla jedna z prvých dám slovenskej architektúry Mária Krukovská (1930 – 2020)

V stredu 11. marca 2020 definitívne opustila reálnu architektonickú scénu jedna z prvých dám slovenskej architektúry Mária Krukovská.
Diskusia
Henrieta Moravčíková18.03.2020
18660+10
Odišla jedna z prvých dám slovenskej architektúry Mária Krukovská (1930 – 2020)

Pôsobenie tejto priekopníčky medzi slovenskými architektkami bolo dlhé desaťročia mimo pozornosti slovenskej architektonickej verejnosti. Určitého zadosťučinenia sa jej dostalo až v druhom desaťročí 21. storočia, keď sa reflexia jej diela objavila v niekoľkých textoch a na viacerých výstavách. Za všetky spomeňme aspoň výstavu Emancipované: Prvá generácia architektiek na Slovensku, ktorej premiéra sa uskutočnila na Fakulte architektúry STU v decembri 2015.

Mária Krukovská študovala na Fakulte architektúry a pozemného staviteľstva SVŠT v Bratislave. Štúdium absolvovala v roku 1952. V tom istom roku nastúpila do projektového ústavu Stavoprojekt v Bratislave. Bola prvou architektkou zamestnanou v tejto inštitúcii a podľa jej vlastných slov si ju počas prvých dní v práci prišlo obzrieť takmer celé osadenstvo ústavu. Krukovská sa spočiatku venovala najmä navrhovaniu bytových stavieb. Bezprostredne po nástupe do projektového ústavu spolupracovala na návrhu bytových domov na okraji sídliska 500 bytov v Bratislave. Prvou samostatnou prácou bol návrh bytového domu zamestnancov SAV na Belehradskej ulici (1955-1958) a obytného domu s obchodmi na Mýtnej ulici v Bratislave (1955-1958). Architektonická forma týchto diel odrážala dobovú požiadavku tradičných foriem, ktorú v slovenskej architektúre podmienila umelecká doktrína socialistického realizmu. Práve tieto diela sa dnes, s odstupom desaťročí, javia ako nanajvýš prínosné v kontexte udržania kompaktnej štruktúry širšieho centra mesta.

Na konci päťdesiatych rokov dostala Krukovská príležitosť navrhnúť nové sídlo Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave. Komplex budov na mieste dnešného Najvyššieho súdu na rohu Staromestskej ulice ilustroval Krukovskej príklon k medzinárodnému štýlu. Išlo o kompozíciu dvoch univerzitných budov s nápaditým objemom auly smelo vykonzolovaným nad hlavným vstupom do fakulty. Univerzitný komplex začali stavať v roku 1959 a na jeseň v roku 1962 v ňom mali zahájiť výučbu. K jeho dokončeniu však nedošlo. Stavbu odstránili v súvislosti s výstavbou Mosta SNP a radikálnym rozšírením novej ulice do podoby dnešnej Staromestskej na konci šesťdesiatych rokov minulého storočia.

Mária Krukovská sa podieľala aj na projekte dnes už legendárneho moderného sídliska na Račianskej ulici v Bratislave, kde v rovnakom duchu navrhla obchodné stredisko a materskú školu (1966). Od roku 1968 pracovala Krukovská v Štátnom projektovom výskumnom a typizačnom ústave v Bratislave. V rámci projektu Experimentálka v bratislavskej Rači sa podieľala na overovaní nových technológií bytovej výstavby. Na dvanásťposchodovej bytovke (so Š. Svetkom) testovala vákuovaný oceľobetón aj sendvičový obvodový plášť. Jej posledným veľkým projektom bol architektonicko-urbanistický návrh obytného súboru Košúty v Martine (1973). Práve toto dielo prezentovala aj na druhom kongrese Medzinárodnej únie architektiek UIFA v Monaku v roku 1969, ktorého témou bol Príspevok architektiek k navrhovaniu nových miest. Mária Krukovská bola dokonca prvou a do roku 1991 jedinou slovenskou účastníčkou kongresov UIFA.

Prínos Márie Krukovskej do slovenskej architektúry však postupne prekryli ohlasy na dielo jej mužských kolegov a spoluautorov. Určitou mierou k tomu nepochybne prispela aj skutočnosť, že Krukovská od roku 1975 nepôsobila priamo v projekcii ale v procese posudzovania komplexnej bytovej výstavby.

Architektonická verejnosť mohla pani architektku v ostatných rokoch vidieť niekoľko krát na verejných podujatiach, kde sa prezentovala s charakteristickou noblesou a ohromným zmyslom pre humor. Naposledy to bolo v máji 2017 na podujatí Ego v rámci Dní architektúry a dizajnu v Bratislave. Šarmantná krehká dáma vtedy dokázala svojou britkou iróniou rozosmiať celé auditórium bratislavských Klarisiek. Práve taká, usmievavá a plná humoru, ostane aj v našich spomienkach. Česť jej pamiatke!

Henrieta Moravčíková

Mária Krukovská počas diskusie v rámci formátu Ego, Klarisky, Bratislava, máj 2017
Mária Krukovská počas diskusie v rámci formátu Ego, Klarisky, Bratislava, máj 2017Zdroj: archív daad
Mária Krukovská na sídlisku „Februárka“ v lete 2015
Mária Krukovská na sídlisku „Februárka“ v lete 2015Foto: Olja Triaška Stefanovič
Bytový dom zamestnancov SAV, Belehradská ulica, Bratislava, Mária Krukovská, 1958
Bytový dom zamestnancov SAV, Belehradská ulica, Bratislava, Mária Krukovská, 1958Zdroj: Archív M. Krukovskej
Obytný dom s obchodmi, Mýtna ulica, Bratislava, Mária Krukovská, 1958
Obytný dom s obchodmi, Mýtna ulica, Bratislava, Mária Krukovská, 1958Zdroj: Archív M. Krukovskej
Obchodné stredisko na sídlisku Februárka, Bratislava, Mária Krukovská, 1960, nerealizovaný návrh
Obchodné stredisko na sídlisku Februárka, Bratislava, Mária Krukovská, 1960, nerealizovaný návrh
Prírodovedecká fakulta UK, Bratislava, Mária Krukovská, 1962
Prírodovedecká fakulta UK, Bratislava, Mária Krukovská, 1962Archív M. Krukovskej
Mária Krukovská  a Irina Kedrová v bratislavskom Stavoprojekte, okolo roku 1960
Mária Krukovská a Irina Kedrová v bratislavskom Stavoprojekte, okolo roku 1960Foto: Josef Nový
Mária Krukovská s kolegami architektmi na zhromaždení Zväzu slovenských architektov, okolo roku 1965
Mária Krukovská s kolegami architektmi na zhromaždení Zväzu slovenských architektov, okolo roku 1965Zdroj: Archív Márie Krukovskej

Titulná fotografia: Josef Nový

Vložené
18. marec 2020
0
1866
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím