Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Vízia pre územný plán mesta Nitra - výsledky súťaže

Zvíťazil návrh ateliéru 2M, ktorý najlepšie reflektuje zámer premeny extenzívneho rozvoja na intenzifikáciu s jasnými pravidlami.
Súťaže
Red 304.02.2025
20590+25
Vízia pre územný plán mesta Nitra - výsledky súťaže

Cieľom ideovej súťaže, riešenej formou súťažného dialógu, bolo získať návrh konceptu rozvoja a vízie pre mesto Nitra, ktorý sa stane hlavným východiskovým podkladom pre nový územný plán. Autor víťazného návrhu sa  stane partnerom a konzultantom pre spracovateľa územného plánu.

Mesto Nitra chce pri budúcom rozvoji zohľadniť význam sídla ako územnosprávneho a kultúrneho centra regiónu, prítomnosť univerzít a využiť s tým súvisiaci potenciál. Ideové návrhy mali podľa zadania zohľadniť problematikou nastupujúcich klimatických zmien v novonavrhovaných zónach a zlepšením mikroklímy jestvujúcich mestských štruktúr.

V prvej etape súťažného dialógu prebiehala kvalifikácia, v rámci ktorej uchádzači predložili žiadosť o účasť, zoznam skúseností autorského tímu a libreto. V rámci stanovenej lehoty predložilo svoje žiadosti celkom 6 autorských kolektívov z 3 krajín. Do druhej etapy postúpili na základe hodnotenia kvality predložených podkladov traja najlepší uchádzači, ktorí rozpracovali svoje idey a následne ich vo fáze konceptu a návrhu prezentovali pred komisiou.

Celkové poradie bolo zostavené na základe súčtu bodov za kritéria kvality (80%) a ceny zákazky (20%):

 

1. miesto - 2M ateliér architektúry s. r. o.

- Cena za postup do druhej etapy 15 000 € 
- Cena za umiestnenie 6 500 €

Autori: Ing.arch. Oto Nováček, PhD., urbanista; Ing.arch. Tomáš Pozdech, architekt; Mgr. Jana Bozáňová, PhD., urbánna ekologička; Ing.arch. Zuzana Mendelová, mestská architektka; Ing. Matúš Korfant, PhD., dopravný inžinier; Ing.arch. Adam Lukačovič, architekt; Ing.arch. Miroslav Michalica, architekt

Komentár hodnotiacej komisie:

Návrh už svojím pomenovaním (Nitra zrejúca) dobre komunikuje hlavný motív vízie mesta. Vystihuje pohľad na premenu extenzívneho rozvoja na intenzifikáciu – skvalitnenie existujúcich štruktúr a jednotlivé čiastkové koncepcie presvedčivo podriaďuje tejto myšlienke. Mesto Nitra vníma v jasnom postavení na celoštátnej úrovni s tangentovaním regiónu (kraja) a bezprostredným ovplyvňovaním svojho okolia (mikroregión). Mesto Nitra ako metropola pre 100 000 obyvateľov. 

Celková stratégia je osobitne silná v metodologických postupoch, aktuálnych trendoch a legislatíve (vrátanej pripravovanej), ktorými jasne naznačuje jej previazanie k navrhovaným regulačným nástrojom. Pracuje s významovým členením mesta s postupnou gradáciou smerom k jadru v smere hlavných kompozičných osí. Je  však potrebné povedať, že chýba komplexné prezentovanie vízie najmä v jej grafickej podobe. 

Prírodná stratégia je kvalitne zvládnutá od koncepcie k opatreniam, od celku k detailom. Je postavená na troch  pilieroch, klimatickej pripravenosti, integrovanosti a revitalizácie a ekologických reguláciách. Jednotlivé piliere sú následne dobre prepracované – prezentujú veľmi dobre premyslený koncept krajiny a siete  modrozelenej infraštruktúry vrátane „cieľového stavu“ krajiny až zavedeniu jasných a merateľných regulatívov. Kolektív dobre pracuje s funkciami krajiny – ekosystémovými službami krajiny. Dôraz je kladený  na spravodlivý prístup k prírode pre všetkých obyvateľov. Niektoré návrhy v krajine sú však ťažšie realizovateľné pre svoju ekonomickú náročnosť alebo potrebe veľkých záberov poľnohospodárskej pôdy. 

Nitra prepojená ako téma mobility pracuje podobne na troch kľúčových témach: metropolitný obchvat, rýchly tranzitný systém a upokojovanie dopravy. Koncepčné témy sú následne premietnuté do hierarchizácie a  štandardizácie verejných priestorov.  

Dopravná koncepcia je založená primárne na koľajovej doprave, preferencie hromadnej autobusovej dopravy (bus pruhy) a postupnej premeny dopravy v prospech jej upokojenia. Podnetnou myšlienkou je systém  dopravnej cirkulácie, ktorá má ambíciu optimalizovať prepravné toky individuálnej dopravy. Ako problematickým sa javí snaha vytvorenie tranzitného prepojenia popod mestskú časť Zobor.

Téma dopravy je následne dopracovaná až do návodu na štandardizáciu verejných priestorov, kde kolektív  stanovuje detailný náhľad na predstavu regulačných kritérií verejného priestoru.  

Nitra žijúca ako urbanistická koncepcia je postavená na myšlienke 15 min. mesta s dôrazom na hierarchickú  štruktúru centier a mesta silných štvrtí. Silným motívom sú kľúčové elementy mesta, ktoré ponúkajú  strategické intervencie v rámci mesta (študentské mesto, malý Amstredam, bigboxy...) ktoré urbanizovanú  Nitru identifikujú previazanie s cieľovými skupinami obyvateľov. 

V spodrobnení si tím vybral nový pohľad na riešenie mestskej štvrte ako príklad rozvojovej zóny a názor na  riešenie transformačnej zóny. V rámci týchto štruktúr je potrebné vyzdvihnúť komunitné klastre, ktorá  modifikuje myšlienku záhradných miest prenesenú do mierky mesta. Je však na škodu, že tím sa vyhol  aktuálnej téme sídliskových štruktúr, ktoré budú dôležitou súčasťou nového územného plánu.  

V závere je potrebné ešte osobitne vyzdvihnúť spôsob vysoko odbornej a zdravo sebavedomej komunikácie  tímu.

Súťažné panely:

 

2. miesto – ATELIER 231 GmbH  

- Cena za postup do druhej etapy 15 000 € 
- Cena za umiestnenie 5 000 €

Autori: Lenka Kováčiková; Zuzana Ondrušková; Pascal Sigrist; Jaroslav Sekerka 

Komentár hodnotiacej komisie:

Návrh je vo všetkých kľúčových aspektoch témy vyvážený a vcelku presvedčivo argumentujúci. V celkovej vízii budúceho rozvoja mesto skôr rozvíja - intenzifikuje v jeho jestvujúcich obrysoch bez nadbytočného záberu nezastavaných plôch. Celková idea je v zásade pragmatická - realistická. Reflektujúca najnovšie skúsenosti vyspelých (najmä švajčiarskych) miest. Víziu rozvoja Nitry predstavuje v troch rozhodujúcich okruhoch – krajina, mobilita, mestské štruktúry. Ťažiskovo rozvíja rast mesta strategickým zahustením – doplňovaním dnes zastavaných plôch.  

V tematike krajiny návrh podnetne pracuje s viacerými, dnes preferovanými postupmi zmnoženia a fixovania  zelenej infraštruktúry v jej širších hraniciach a susedstvách až po vnútromestské areály. Určuje charakter  rozhraní zástavby a zelene, koridory, stromoradia, zelené strechy a charakter rieky v zastavanom území. Je  naznačená idea zeleného okruhu s vylúčením zástavby prepojujúceho už dnes jestvujúce izolované plochy  zelene.  

V téme mobility – prepojenia širšieho spádového územia voči mestu navrhuje sústavu P+R stanovísk prepájajúcich nadmestské cestné a železničné línie s vnútromestskou sústavou nosných MHD línií. Tieto potvrdzujú dnes prevažne radiálnu osnovu vnútromestskej cestnej siete. Silnou a v zásade pochopiteľnou je  idea električky ako nosného systému MHD v rozhodujúcich obslužných trasách v centre a jeho prepojenia  voči okraju mesta. Táto podoba presahuje dnešné naše reálie – vo svojej podstate je v skutočnosti určením  vyhradených pruhov v hierarchií mobility mesta, čo je určite želateľné. Peším plochám a líniám, ako aj osnove cyklotrás, je venovaná primeraná pozornosť. Návrh sa vzhľadom na svoju koncepciu subcentier s dôrazom na  dnes dominujúcu radiálnu komunikačnú osnovu nedostatočne venuje ich vzájomným priečnym, okruhovým  prepojeniam.  

Dominujúcou ideou stratégie rozvoja urbánnej mestskej štruktúry je strategické zahusťovanie jestvujúcich  zastavaných plôch mesta na úkor ich plošnej expanzie. V prirodzených ohniskách týchto plôch – okrskov  navrhuje lokálne centrá intenzifikáciou zástavby v ich logických a v skutočnosti predurčených polohách. Charakter zástavby v týchto zónach je uspôsobený a hierarchizovaný v odvislosti od ich diferencovaných  kontextov. To je vhodná koncepcia pre rast mesta, ktorá odráža súčasné trendy v tejto tematike.  

V spodrobnení návrh prezentuje príklad skompaktnenia vybraných blokov a ich hrán v rastlom centre mesta a príklad intenzifikácie sídliskových súborov 2. polovice minulého storočia na príklade Klokočiny. Bez radikálnej premeny jestvujúcich hmotovo-priestorových kvalít jednotlivých súborov tohto sídliska intenzifikuje zástavbu pozdĺž Hviezdoslavovej ulice s ambíciou uličnej promenádnej triedy. Vytvára silnú mestskú os. Na príklade centra spresňuje hrany mestských blokov, dokomponováva ulice stromoradiami a pod. Zónami zmiešaných funkcií i výrazovo heterogénnej zástavby s predpokladom ich zásadnej transformácie sa návrh v spodobnení nezapodieva. 

Súťažné panely:

3. miesto: gogolák + grasse s.r.o.

- Cena za postup do druhej etapy 15 000 € 
- Cena za umiestnenie 3 500 €

Autori: Ivan Gogolák; Lukáš Grasse; Viktor Šabík; Michal Marcinov; Barbora Hrmová
Spolupráca: Karolína Řízek Čechová; Matúš Berák; Milan Kubeš

Komentár hodnotiacej komisie:

Súťažný návrh ateliéru gogolák+grasse je založený na hlbokej analýze súčasného stavu mestskej štruktúry a jej doterajšieho rozvoja. Návrh je postavený na veľkorysej koncepcii a stratégii rozvoja mesta a je založený na formulovaní teoretických východísk a definovaných charakteristikách. Riešitelia si nastavili základné ideové vstupné premisy, ktoré sú pre rozvoj a transformáciu súčasného mesta dôležité: ako je podpora lokálnych komunít - mesto miestne, aplikácia princípu udržateľnosti a nastavenia plánovacích princípov. Medzi východiskami významne rezonuje aspekt dobrej čitateľnosti mesta, cieleného komponovania jeho urbánno krajinných štruktúr, pri postihnutí jeho osobitostí, Nitra – svojská. Teoretické východiská a definované  charakteristiky, z ktorých sú niektoré inovatívne, v navrhovanom riešení však nie sú dostatočne čitateľné a  vzájomne previazané. Proklamované ideové princípy sú nevýrazne vyjadrené v praktickej aplikácii návrhov.  Rovnako princíp formovania prepojení medzi jadrom mesta a lokálnymi ťažiskami nie je v konečnom návrhu  dostatočne čitateľná. Prezentovaná škála námetov a zásad sa stráca v absencii ich významovej hierarchizácie. 

Dopravné riešenie  

Návrh definuje hlavné cestné vstupy do mesta, stanovuje koncepciu základnej dopravnej vnútromestskej  cestnej siete, Dopravný vstup rýchlostnej cesty a potvrdenie charakteru cesty R1 do rozvojovej lokality  obytného územia Párovské Lúky a Šindolka, aj keď v časovej etape, obmedzí koncepčný prístup pre  urbanistické formovanie územia daných celkov. Priemet výhľadového vedenia vysokorýchlostnej trate  („VRT“) a jej uzlovej polohy s nadväznosťou na novo navrhovanú mestskú štruktúru mesta je koncepčne  zaujímavý, avšak limitovaný regionálnym zámerom v Koncepcii územného rozvoja Slovenska („KURS“).  Otázna je aj navrhovaná miera rozvoja mesta na danom území. V návrhu nie je zmienka o význame letiska  Nitra a jeho vplyve na územné rozvojové podmienky. Návrh nedostatočne pracuje s koncepciou efektívnej  mestskej hromadnej dopravy. 

Udržateľnosť rozvoja  

Návrh kladie dôraz na kvalitu krajiny (ochrana, obnova, tvorba), pričom udržateľnosť je uvádzaná ako jeden z hlavných stavebných kameňov návrhu. Pozitívom je diferencovaný prístup k manažmentu rôznych typov krajiny (Zobor a poľnohospodárska krajina) a konceptom ekosystémových služieb, hoci nie sú  konkretizované. V návrhu je prezentovaná jasná nadväznosť aj na okolité územie.  

Navrhovaný rozvoj sídla predpokladá extenzívne zábery pôdy mimo súčasného zastavaného územia. Rozsiahle zábery plôch južne od mesta sú v strete s funkciou krajiny, hoci autori proklamujú ich rovnováhu.  

Opis opatrení v krajine je prezentovaný etapovito - nie ako základný a nevyhnutný predpoklad zvýšenia  kvality života pre súčasných obyvateľov, navyše v časti Plán je podaný pomerne komplikovane. 

Rozvojový potenciál mesta 

Pri stanovení rozvojového potenciálu mesta návrh uvažuje s niekoľkými scenármi: umiernený rozvoj,  primeraný rozvoj, výhľadový rozvoj. Prezentované scenáre rozvoja majú zásadný dopad na celkovú koncepciu  mesta, jeho dopravnú obslužnosť a udržateľnosť.  

Autori uvažujú vo svojom návrhu v 1. a 2. etape s priemetom rozvojových zámerov, najmä v severnej časti  mesta a s postupným využitím územných rezerv vo vnútornom meste. V rámci dlhodobého rozvojového  horizontu je návrh mimoriadne veľkorysý najmä formou rozvoja nových nezastavaných území na juhu mesta.  

Návrh sa výrazne zameriava na rozvoj mesta na voľných plochách, menej pracuje s možnosťami transformácie  a intenzifikácie existujúcich štruktúr, hoci túto možnosť deklaruje. 

Na úrovni prímestských satelitov sa stabilizuje (zachováva) forma zástavby a exitujúca forma zástavby sa prenáša i na navrhované kontaktné rozvojové plochy, čo nezodpovedá s mestotvorným princípom formovania  mestského prostredia.  

Cenná je prezentácia koncepčných námetov do rôznych typov konkrétnych území, avšak priemet do formy  princípov regulácie je skôr formálny.

Súťažné panely:

 

 

Grafické libretá predložené v prvej etape súťažného dialógu:

2M ateliér architektúry
Autori: Ing. arch. Oto Nováček, PhD., Ing. arch.  Tomáš Pozdech, Mgr. Jana Bozáňová, PhD.,  Ing. arch. Zuzana Mendelová, Ing. Matúš  Korfant, PhD, Ing. arch. Miroslav Michalica


gogolák + grasse s.r.o.  
Autori: Ivan Gogolák, Lukáš Grasse, Viktor Šabík,  Michal Marcinov, Barbora Hrmová

 

ATELIER 231  
Autori: Zuzana Ondrušková, Dip. Architektin,  Pascal Sigrist, Dipl. Architekt

 

"Inštitút priestorového plánovania“ 
Autori: Ing. Matúš Bizoň, PhD., Ing. Monika  Lachmannová, Ph.D., Ing. arch. Vojtech  Hrdina, PhD., Ing. arch. Marek Adamczak,  Mgr. Filip Polonský, PhD., Ing. Kristína  Dunajová, Ing. Ľubomír Macák, Bc. Radka  Siváková, Ing. Tomáš Kubačka

 

A800 s.r.o. 
Autori: Ing. Martin Krupauer. Ing. arch. Denisa  Valašková, Ing. arch. Michael Vojtechovský,  Ing. arch. Martin Sedmák, Ing. arch. Pavel  Kvintus

 

K2 ateliér s.r.o. 
Autori: Ing. arch. Rastislav Kočajdea, Ing. arch.  Milan Chmúra, Ing. Júlia Straňáková, Ing. arch. Juraj Furdík

 

 

Protokol o priebehu súťažného dialógu:

 

Zápisnica č. 7 z vyhodnotenia návrhov riešenia:

 

Zápisnica č. 2 z hodnotiaceho zasadnutia po 1. etape:

Vypracovali:

Ing. Branislav Šarmír, sekretár súťažného dialógu
Mgr. Marek Halmo, pomocný orgán sekretára, overovateľ súťažných návrhov
Ing. arch. Róbert Bakyta, spracovateľ zadania, overovateľ súťažných návrhov

Vložené
3. február 2025
0
2059
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím