Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
20. jún 2022
1
515

Inšpirácie pre vaše projekty - systémové riešenia obvodového plášťa (2. časť)

Spoločnosť Cortizo predstavuje zaujímavé referencie a možnosti navrhnutých individuálnych riešení
Inšpirácie pre vaše projekty - systémové riešenia obvodového plášťa (2. časť)

Spoločnosť Cortizo Vám postupne predstaví  príklady výrobkov vhodných pre použitie na rôznych typologických druhoch stavieb. Od rodinných a bytových domov, zdravotníckych zariadení, až po priemyselné, obchodné, a kancelárske budovy.

Systémy CORTIZO sa prispôsobia akémukoľvek typu projektu...

Spoločnosť poskytuje produkty pre individuálne riešenia a ponúka viac ako 50 systémov okien, dverí, fasád, kompozitných panelov, zábradlí a riešení protislnečnej ochrany.

Nechajte sa inšpirovať vybranými zrealizovanými projektami, pri ktorých Cortizo približuje aj použité systémy a riešenia navrhnuté priamo pre jednotlivé stavby.

ELIPSOVITÝ DOM // Mário Martins Atelier

PROJEKT: Elipsovitý dom
MIESTO: Lagos-Faro (Portugalsko)
ARCHITEKTI: Ateliér Mário Martins
SYSTÉMY CORTIZO: Systém COR Vision, COR 60 Skryté krídlo, COR 60, systém Dvere Millennium Plus, fasáda TP 52
MONTÁŽ: Serralharia Civil de Vila Garcia
FOTODOKUMENTÁCIA: Fernando Guerra [FG+SG]

Návrh Elipsovitého domu vychádza z geometrického tvaru pozemku. Hľadá rovnováhu medzi pevnými telesami a prázdnymi miestami, hmotnosťou a ľahkosťou, svetlom a tieňom alebo objektom a jeho obrazom. Je to spojenie medzi reálnym a imaginárnym, medzi fyzickými a virtuálnymi aspektmi, ktoré intuitívne vnímate, aby ste si toto miesto mohli  vychutnať. Je zámerne organické, so zakrivenými tvarmi navrhnutými vetrom a morom.

Pri orientácii na východ je dôležité stanoviť miernu explicitnosť. Snaží sa teda o dynamiku a morfologickú rovnováhu a o rovnakú čistú bielu farbu, ktorá pokrýva prakticky všetky budovy na hladkom a slnečnom svahu, kde sa nachádza.

Ide o dvojpodlažný dom s prevažujúcim obytným priestorom na prízemí. Centrálna a otvorená vstupná hala umožňuje prístup do všetkých izieb. V súkromnejšej časti sú štyri spálne, všetky orientované na juh, ako aj obývacia izba a kuchyňa, ktoré umožňujú prístup na vonkajšiu terasu, ohraničenú elipsovým  prístreškom, formujúcim dom. Piata spálňa je umiestnená  na hornom poschodí.

Všetky izby sú prepojené s vonkajším prostredím prostredníctvom veľkých okien CORTIZO.

V súlade s minimalistickým štýlom projektu si Mário Martins pre toto dielo vybral posuvný systém COR VISION, konštrukciu s tepelným mostom, ktorá umožňuje prekrytie veľkých svetelných rozpätí s minimálnou exponovanou časťou hliníkového profilu a ponúka až 91 % zasklenej plochy. Systém COR VISION sa vyznačuje elegantným dizajnom so stredovými spojovacími časťami s hrúbkou iba 20 mm, bočnými časťami s hrúbkou 77 mm a hornými a spodnými časťami s hrúbkou 57 mm. Okrem toho umožňuje prepojenie rohu a výklenku pod uhlom 90° bez krídlových líšt a systém otvárania galandage, ktorý umožňuje úplné otvorenie vložením okenného krídla do steny. Tento minimalistický posuvný systém umožňuje maximálne rozmery jedného krídla 2 500 mm na výšku a 3 000 mm na šírku s hmotnosťou do 320 kg, ktoré sa hladko posúvajú po koľajnici z nehrdzavejúcej ocele.

Okrem posuvných dverí COR VISION boli použité aj okná COR 60, COR 60 Skryté fasádne krídlo  TP 52 vo vnútorných priestoroch a chodbách, ktoré spájajú jednotlivé časti domu. Ako riešenie pre vchodové dvere sa Mário Martins rozhodol pre systém Dvere Millennium Plus.

 

ATELIÉR MÁRIO MARTINS

Mario Martins (Lagos, Portugalsko, 1964) je architekt z Fakulty architektúry Lisabonskej univerzity. V roku 1988 po ukončení štúdia niekoľko mesiacov spolupracoval s Manuelom Graça Diasom a Edgarom José Vieirou a príležitostne aj s João Luisom Carrilhom. Koncom toho istého roku sa vrátil do Lagosu a spolu s Vitorom Lourencom založil ateliér Oblícua Arquitectos, s ktorým vypracoval niekoľko projektov až do roku 2000, keď založil kanceláriu Mário Martins Atelier.

Jeho projekty prešli prirodzeným procesom dozrievania. Jeho práca zahŕňa rôzne verejné a súkromné objekty, novostavby aj rekonštrukcie: rodinné a bytové domy, hotely, reštaurácie, športové centrá, spoločenské a kultúrne centrá, urbanistické projekty...

Zároveň realizoval rôzne výskumné práce, medzi ktorými vyniká „Farby architektúry v Lagose“ v 90. rokoch 20. storočia, a spolu s architektom Vítorom Lourenzom realizoval projekty obnovy mestských fasád v historickom centre Algarve. Jeho činnosť počas týchto rokov bola široko propagovaná prostredníctvom konferencií, národných a medzinárodných publikácií a rôznych médií. V jeho propagačných materiáloch vystupujú do popredia „Domy Mário Martins“ (2011), „Mário Martins 1 + 1“ (2012) a „Projekty Mário Martins“.

BYTOVÝ DOM CHARENTON LE PONT // Moatti-Rivière

PROJEKT: Bytový dom Charenton-le-Pont (Francúzsko)
ARCHITEKTI: Moatti-Rivière
SYSTÉMY CORTIZO: COR URBAN C16
MONTÁŽ: Alugreen
FOTODOKUMENTÁCIA: Michel Denancé

Tento projekt vychádza z rekonštrukcie starej administratívnej budovy zo 70. rokov, ktorá sa premenila na medzigeneračnú budovu s rozlohou 7000 m², v ktorej sa nachádza 90 sociálnych bytov s 1 až 4 izbami a priestormi na ďalšie využitie na kancelárie. Výsledkom práce spoločnosti Moatti-Rivière je kompletne zrekonštruovaná budova so zlepšenou akustikou a zníženou ročnou spotrebou energie.

Obnova bytového domu v Charenton-le-Pont vychádza zo strategickej polohy. Na juhu sa nachádza nábrežie Quai des Carrières a výhľad na Seinu, ale aj hluk intenzívnej dopravy, ktorú umocňuje diaľnica A4. Na severe je veľká terasa s výhľadom na vilu Bergerac. Moatti-Rivière sa v rámci reštrukturalizácie snažila odpovedať na dve otázky. Ako poľudštiť montovanú kancelársku stavbu? Ako premeniť budovu zo 70. rokov s monotónnou fasádou na domov prispôsobený osobným potrebám?

Prestavba, ktorú realizovalo prestížne francúzske architektonické štúdio Moatti-Rivière, zachováva ducha miesta a optimalizuje kvalitu života obyvateľov s výhľadom na horizont a veľkou terasou. Dve orientácie budovy ponúkajú aj dva spôsoby bývania. Na nábreží Quai des Carrières sú jednotlivé lodžie uprostred zelene a s výhľadom na horizont. Na opačnej strane je uzavretý dvor a súkromie záhrady.

Zrekonštruovaná bola fasáda  dlhá 260 metrov od nábrežia Quai des Carrières, ktorá je orientovaná na juh. Veľká časť prefabrikovaných betónových tvaroviek bola zachovaná a nová fasáda bola umiestnená asi 70 centimetrov za ňou, obložená smrekovcovým drevom, ktoré dodáva projektu jedinečnosť a izoluje hluk z cesty.

Vzhľadom na vysokú hlukovú záťaž budovy, ktorá sa nachádza vedľa diaľnice s veľkou intenzitou dopravy, sa výmena starých okien javila ako nevyhnutná na dosiahnutie optimálnej zvukovej izolácie, ako aj na zlepšenie energetickej účinnosti domov. Na tento účel bol nainštalovaný systém okien COR URBAN série C16 od spoločnosti CORTIZO, tento systém využíva tepelnú poistku a 122 mm dvojité skryté krídlo so štvornásobnou škárou a 4 sklami, ktoré ponúka tlmenie hluku až 50 dB. Toto riešenie plášťa je vhodné najmä pre budovy v oblastiach s vysokou akustickou aktivitou, čím sa dosiahne taká úroveň zvukovej izolácie domov, ktorá zabezpečí maximálny komfort pre ich obyvateľov. Pokiaľ ide o lakovanie, pre exteriér bola zvolená prášková farba RAL 7048 a pre interiér RAL 9016. To umožňuje kombináciu dizajnu a vynikajúcich vlastností v jednom riešení.

Na druhej strane už existujúce betónové prefabrikáty pôsobia ako určitý druh slnečnej ochrany, ktorá tieni a reguluje dopad slnečného žiarenia. To dáva budove novú identitu pre hĺbku lodžií aj pre ich nepravidelné rozmiestnenie, ktoré je výsledkom odstránenia niektorých betónových prefabrikátov, čím sa narušila symetria fasády. Ďalším jedinečným aspektom tejto časti pozemku je vegetácia, kde sa zelená farba stromov a sadeníc spája s farbou dreva a bielou farbou náterov. Ozelenenie fasády je možné vďaka jej orientácii, ale aj vďaka regulovanému zavlažovaniu kvetináčov prostredníctvom zachytávania dažďovej vody z terás.

Na vnútornej strane budovy sa nachádza veľká terasa s komunitnou záhradou. Zbúranie niektorých častí severného krídla optimalizuje pohľad na fasády obložené drevom. Apartmány na prízemí majú malé terasy, ktoré sa otvárajú do záhrady, pre ktorú boli vybrané rastliny s riadeným rastom, s maximálnou výškou 2,5 metra, ktoré umožňujú výhľady bez nadmerného tlmenia slnečného žiarenia.

MOATTI-RIVIÈRE

Štúdio Moatti-Rivière založili v roku 2001 architekt a scénograf Alain Moatti a architekt Henri Rivière, ktorý zomrel v roku 2010. Skúsenosti tohto ateliéru sú na pomedzí architektúry, interiérového dizajnu, scénografie a dizajnu. Majú kancelárie vo Francúzsku, Španielsku, Číne a Bahrajne a ich projekty sú v oblasti rezidenčnej a terciárnej architektúry.

Pre Moatti-Rivière je identita klienta ústredným prvkom všetkých projektov. Vytvorenie sídla pre firmu, múzeum, pre mesto, koncepcie nákupného centra alebo bytového domu si vyžaduje zohľadnenie identity konečného používateľa a zváženie miesta výstavby.

V roku 2001 si Jean-Paul Gaultier vybral štúdio Motti-Rivière, aby premenil parížske sídlo na dom haute couture. Odvtedy ich pozývajú na mnohé verejné aj súkromné súťaže a ich talent oceňujú najvýznamnejšie osobnosti francúzskej kultúry, módy, hotelierstva a gastronómie (Yves Saint Laurent, Galeries Lafayette, Baccarat, šéfkuchár Yannick Alléno).

Štúdio Moatti-Rivière zasahovala do kultúrnych miest s bohatou históriou a vysokou symbolickou hodnotou: Múzeum Champollion vo Figeac (2007), Historial Charles-de-Gaulle v Národnom hoteli des Invalides v Paríži (2008), Medzinárodné mesto čipky a módy v Calais (2009), Múzeum dekoratívneho umenia a módy v Marseille (2013), rekonštrukcia prvého poschodia Eiffelovej veže (2014) alebo Národné centrum grafického dizajnu v Chaumont (2016) sú len niektoré príklady. Štúdio získalo množstvo ocenení a cien, okrem toho bolo nominované na Mies van der Rohe Award a Équerre d'Argent Award od Champollion Museum, Mapic Awards a World Architecture Festival Award za projekt 65 Croisette a získalo cenu Designer's Days za výstavu Baccarat. 

CENTRUM VZDELÁVANIA A HRY PRE DOSPELÝCH V TORRELAVEGA // 1004arquitectos

PROJEKT: Centrum vzdelávania a hry pre dospelých
MIESTO: Torrelavega (Španielsko)
ARCHITEKTI: 1004arquitectos
SYSTÉMY CORTIZO: Fasáda TP 52, fasáda SG 52
MONTÁŽ: Aluminios Sanmartín
FOTODOKUMENTÁCIA: Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán a Rocío Romero)

Táto budova, navrhnutá štúdiom 1004arquitectos, je odpoveďou na požiadavku mesta Torrelavega, je to nezávislý priestor pre budovu školy pre dospelých Caligrama, ktorá doteraz nemala vlastné sídlo. Nové centrum, ktoré sa nachádza v zanedbanej mestskej časti, sa snaží vytvoriť spojenie so zvyškom mesta a slúži ako integrujúci prvok.

Centrum vzdelávania pre dospelých je navrhnuté ako nový priestor, ktorý zhmotňuje požiadavku mesta a stáva sa referenciou pre budúcnosť regiónu. Návrh je z urbanistického hľadiska vnímaný ako prístup a súčasť budúceho parku Miravalles. Podmieňuje to umiestnenie centra a jeho znížený záber v prízemí, ktorý sa snaží uvoľniť väčšinu pozemku, aby ho mohol zdielať s mestom vo forme verejného priestoru. 

Návrh je zamyslením sa nad architektúrou vzdelávania a konvenčným chápaním vzdelávacieho programu ako opakovania priestorových prvkov, ktoré sú navzájom izolované. Transparentnosť, vďaka ktorej sa učebne stávajú otvorenými vzdelávacími priestormi, ktoré umožňujú sledovať vzdelávací proces, znižujú hluk v tranzitných priestoroch a vytvárajú komunitné prostredie, ktoré zlepšuje aktívnu účasť študentov, ako to bolo preukázané v mnohých predchádzajúcich prácach.

Tento projekt sa ukázal ako vytvoriť otvorenú atmosféru, ktorá posilňuje aktívnu účasť žiakov.

Celý program výučby sa odohráva v centrálnom jadre, ktoré pozostáva z jednotiek 5x5 metrov a tvorí presklenú schránku, ktorá zahŕňa administratívnu časť na prvom poschodí, laboratóriá a dielne na prízemí a celkovo 13 učební na horných dvoch poschodiach. Komunikačný priestor a ostatné zhromažďovacie priestory projektu tvoria obvodový prstenec okolo kompaktného jadra, čím sa zjednodušuje pohyb v škole, zlepšuje sa jej dostupnosť a využitie. Budova tak zvyšuje svoju inkluzívnosť a umožňuje, aby sa činnosť centra prejavovala aj vonku, čím sa zlepšuje potrebná interakcia medzi školou a mestom.

Obvodový plášť budovy je navrhnutý ako dvojplášťová fasáda, pričom vzdialenosť medzi oboma vrstvami je dostatočne veľká na to, aby obsahovala spoločné priestory a komunikačné priestory. Vnútorná vrstva je vyrobená z vrstveného skla so špeciálnou akustickou úpravou. Vonkajšia vrstva bola medzitým navrhnutá z viac ako 1800 m² závesných stien CORTIZO, pričom sa z väčšej časti zvolila séria TP 52, tradičný alebo tyčový fasádny systém pozostávajúci z hliníkových stĺpikov a priečnikov s prierezom 52 mm, lakovaných bielou farbou, ktoré tvoria nosnú konštrukciu. Sklo je upevnené na všetkých štyroch stranách pomocou priebežného prítlačného profilu, ktorý je zvonku pripevnený k otvorom pre skrutky zabudovaným v stĺpikoch a priečnikoch. Lisovací profil aj skrutky sú ukryté pod krycím vekom, tiež lakovaným bielou farbou, ktoré z vonkajšieho pohľadu na plášť vytvára mriežku obdĺžnikových geometrických tvarov. Hliníková konštrukcia je vyrobená z pravidelne rezaných krídlových líšt, ktoré sú umiestnené v striedavej výške 80 a 160 cm, a priečniky sa v podlahe javia ako izolované, aby sa zabránilo vzniku kratších okien, ktoré identifikujú priechod doskou.

Vzniká tak biely vzor so zvislými líniami, ktorý vytvára priesvitný efekt, ktorý zabraňuje priamemu slnečnému žiareniu v prehrievaní interiéru. Vzor fasády sa zároveň stáva "bielym závojom", ktorý dáva budove abstraktný tvar a ponúka matný a svetelný vzhľad. Podobne pri dennom svetle ponúka motív tlače filtrovaný pohľad zvnútra von a pri pohľade zvonka dovnútra vytvára miernu priehľadnosť. V noci sa však efekt zmení a budova sa zmení na svietiaci objekt, ktorý mestu odhalí interiér.

Pri hlavnom vstupe je abstraktný vzhľad narušený, vonkajší plášť má široký rez, a preto ponúka priamy pohľad na kancelárske priestory cez úplne priehľadnú sklenenú fasádu. Na dosiahnutie tejto „len sklenenej“ estetiky exteriéru v tejto časti bol použitý systém SG 52 spoločnosti CORTIZO, riešenie závesnej steny, pri ktorom sa sklo upevňuje k nosným profilom pomocou kombinácie svoriek a U-profilu umiestneného v sklenenej komore.

Centrum hier má tiež fasádu TP 52, ale jeho tvar je mäkší, aby odrážal jeho funkciu ako priestoru pre voľný čas a pomohol ho jemnejšie začleniť do upraveného parku. Veľká rozmanitosť profilov a existujúcich mechanických spojov pre novú generáciu fasád CORTIZO umožnila realizovať závesnú stenu s polygonálnou konfiguráciou s veľmi hladkými uhlami, ktorých výsledkom je táto jedinečná zakrivená štruktúra.

Fasády TP 52 a SG 52 sa vyznačujú vynikajúcimi tepelnými a akustickými vlastnosťami.  Pokiaľ ide o exteriér, použilo sa mimoriadne číre sieťované sklo, zatiaľ čo v interiéri sa zvolilo sklo s nízkou emisivitou; obe sú tvrdené, aby sa zabránilo prasknutiu v dôsledku tepelného namáhania. Okrem toho  ďalšie použité detaily zaručujú absolútnu vodotesnosť, odvodnenie a odvádzanie vody z krytu.

1004arquitectos

1004arquitectos je architektonické a urbanistické štúdio, ktoré vzniklo v roku 2008 ako malý kolektív, ktorý tvoria Coral Álvarez de Miguel, Jaime Lamúa Chueca, Pedro López Quintas a Sergio Soria. Spoločné ciele, z ktorých vychádza, sa zameriavajú na rozvoj architektonických návrhov s pohľadom, ktorý integruje používateľa, transformáciu mesta, rozvoj verejného priestoru a prírodné prostredie, v ktorom sa nachádza.

Pedro López Quintas. Architekt z Technickej univerzity v Madride. V roku 2008 začal doktorandské štúdium na projektovom oddelení a v roku 2011 získal diplom postgraduálnych štúdií. V rokoch 2004 až 2008 spolupracoval v ateliéri Rafaela Beneyteza, s ktorým ako spoluzakladateľ postavil pavilón Expo Zaragoza 2008 v Castille-Leon.

Coral Álvarez de Miguel a Jaime Lamúa Chueca. Architekti z Technickej univerzity v Madride. Obaja spolupracujú od roku 2002 s rôznymi architektonickými a urbanistickými kanceláriami. V roku 2007 založili štúdiu ambienteA3, s ktorou získali prvú cenu za budovy 2 a 3, 540 domov, v blízkosti stanice AVE v Zaragoze.

Poloha na mape

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím