Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Autorkou textu je architektka Tatiana Kuva.
Kaviareň Ziegelfeld. Nomen est omen. Tehla v centre pozornosti. Koncept, ktorý možno stvárniť na nekonečno dobrých spôsobov. Na mieste, kde sa tehla historicky vyrábala je to prístup obhájiteľný, samozrejmý.
Paradox, že v okolí je tehla až na priestor kaviarne neprítomná. Na Slovensku je to, zdá sa bežný jav, fenomén. Zbúrať historickú štruktúru (resp. ponechať len fragmenty chránené ako NKP) a na jej mieste postaviť novú generickú architektúru bez akejkoľvek snahy o citáciu kontextu miesta. Zaniknutú identitu sa následne sa pokúsiť navrátiť podnikmi s menom / slovnou hrátkou názvu historickej časti miesta.
Podobných interiérov nájdeme za pár minút na internete veľa. Podstatný je kontext. Okrem spomínanej citácie histórie miesta je na tomto konkrétnom stvárnení a použití tehly niečo regionálne. Tehla ako taká v slovenskom interiéri historicky nebola prítomna. Vnímame ju až skrz slávne domy architektov Skočkovcov, Milučkého a Matušíka. Práve s ním architekt Sebastian Nagy v ranej tvorbe spolupracoval a v interiéri cítiť jasný súvis, kontinuitu.
Tvorba mimo hlavného prúdu tvorby architektov na Slovensku je autorovým rukopisom. Diela sú súčasné, ale akoby oprostené od doby vzniku a jej hlavných trendov.
Dotiahnutý detail a remeselné prevedenie je pre ateliér charakteristické́. Interiér skladá z jednotlivých prvkov, s ich poznaním - fascináciou, namiesto plošného obaľovania do materiálov. Prvky majú dômyselne nastavené proporcie, vedome pracujú s tieňom a vytvárajú plasticitu priestoru.
Jasne členený priestor kaviarne na živo prekvapí príjemným obojstranným svetlom. Uzatvorený priestor sa stáva akýmsi medzipriestorom plynúcim medzi novovytvoreným námestím na plató bytového domu a rušnou Bajkalskou ulicou.
Dominantou interiéru je tehlová predstena s ornamentálnym lemom vertikálne ukladaných tehál a tehlová lavica s koženým čalúnením identickej farebnosti. Pozdĺžnosť priestoru umocňuje rad kruhových svietidiel nad pásom stolov, večer doplnený efektným podsvietením steny. Tehla ako bar, podlaha aj podhľad z tvárnic. Interiér vďaka nej pôsobí́ teplo a nenútene, nevtiera sa. Večerné́ teplé svetlo priestor zintímňuje, zmäkčuje.
Materialita je stručná, tehla doplnená jednotným odtieňom sivej na podhľade, kovom a drevom vo forme regálu pred boxom sanity a mobiliáru. Nadčasová kombinácia, ktorá́ bude vďaka patinujúcej tehle starnúť do krásy.
Autor: Sebastian Nagy Architects
Text: Tatiana Kuva
Foto: Matej Hakár